Розмістити депозит, оформити кредитку — нині це не проблема. В Україні зареєстровано майже 200 банківських установ. Приблизно чверть із них активно працює на ринку, пропонуючи споживачам ті чи інші послуги. Та обрати банк не так просто. Часто доводиться покладатися на інформацію, яку банк повідомляє потенційним клієнтам через свій офіційний сайт. Та чи завжди така інформація є правдивою і чесною? Спробуємо розібратися на прикладі Альфа-Банку.

Комп’ютерні технології на службі капіталу

Загалом офіційний сайт Альфа-Банку (на знімку) справляє приємне враження: інформація структурована, є можливість тут-таки на сайті поставити запитання, відправити заявку на оформлення кредиту, замовити депозитну програму.

Однак, заглибившись у зміст сайту, нас чекало перше розчарування — знайти фінансову звітність дуже складно. Хто не пам’ятає, нагадаємо, що звітність, про яку йдеться, — це документи в яких міститься максимум інформації про фінансове здоров’я банку, його активи, фонди тощо. Відповідно до закону банк зобов’язаний розміщати звітність на своєму офіційному сайті. Ми перечитали всю інформацію в розділі «Про банк», однак документів не знайшли. З’ясувалося, що банкіри помістили цю першочергову для клієнтів інформацію в невеличкий розділ під непоказною назвою «Ще» на периферії сайту. Постає запитання: навіщо ця псевдовідкритість із можливістю ставити запитання по Інтернету, коли від клієнта приховують справді цінну інформацію?

Далі сайт побудований у тому ж дусі. У розділі «Кредит» замість того щоб подати інформацію про умови кредитування, штрафні санкції тощо, сайт пропонує оформити інтернет-замовлення на отримання позики. Тут ви не знайдете навіть розміру кредитної ставки (!), яку доведеться сплачувати за користування кредитом. Схоже, розрахунок такий: вести з вами інтернет-спілкування, поки ви збираєте необхідні документи, а потім призначити зустріч для укладення договору. Отже, з текстом договору та його умовами ви зможете ознайомитися лише безпосередньо перед підписанням. А відтак достеменно не знатимете, що чекатиме вас протягом років, поки виплачуватимете свій борг.

Прощання з грошима

Як і будь-який інший банк, Альфа-Банк усіма силами заохочує клієнтів, щоб ті розмістили в ньому депозит. Мотивувати людей нести гроші саме сюди повинні високі процентні ставки, які банк рекламує мало не на кожній сторінці сайту. Та на місці вкладників варто турбуватися не так про величину доходу (буде це 20 чи 19 відсотків), як про умови депозитного договору. Чи зможете ви зняти гроші, якщо вони терміново будуть вам потрібні на лікування чи у зв’язку з іншими негараздами? Яку частину коштів при цьому буде втрачено? Сайт Альфа-Банку не відповідає на жодне з цих запитань. Є й інший принциповий момент, про який банк мусив би розповісти своїм клієнтам, — це автоматична пролонгація. Річ у тім, що депозитні договори часто містять такий «виверт»: якщо строк договору закінчився, а клієнт протягом певного терміну не забирає з каси свої гроші, вважається, що термін договору продовжено. Наприклад, ви розмістили в банку депозит на рік. Через рік плануєте зняти гроші та витратити їх. Рік минув, вам потрібно з’явитися в банку та забрати готівку. Та часу все якось немає. Зрештою, через кілька тижнів ви прийшли в банк, а вам повідомляють: депозитний договір пролонговано ще на рік і весь цей час ви не матимете доступу до своїх коштів. Будучи добросовісною і відкритою установою, Альфа-Банк мав би повідомляти клієнтам про будь-які такі нюанси. Однак не робить цього.

У розділі «Кредитні картки» знову-таки жодної інформації про умови. Натомість пропонується отримати кредитку по Інтернету. Заповнюєте заявку, вам телефонує працівник банку та направляє до вас кур’єра вже з оформленою карткою. Все дуже просто. Однак, коли ви почнете користуватися цією кредиткою, може виявитися, що плата за користування коштами занадто велика. Але вам про це заздалегідь не повідомили.

Як ми бачимо, більшість банків використовують свої сайти не для відвертого інформування клієнтів про послуги, а як рекламну площу. Альфа-Банк пішов ще далі — його сайт доволі «просунутий» та дає змогу замовити послуги по Інтернету. Це можна трактувати як турботу про клієнтів, адже їм не потрібно втрачати час та зайвий раз навідуватися до банківського відділення. Але це можна розцінювати і як технологію не надто добросовісного «полювання» на гроші клієнта: якщо людина вже замовила послугу, їй буде складніше від неї відмовитися. Навіть якщо ця послуга загрожує обернутися в майбутньому значними проблемами.

ВИСНОВКИ

Тож як позитив офіційного сайту Альфа-Банку можна назвати його інтерактивність. Тут є можливість оформити заявку, зв’язатися з менеджером онлайн тощо.

До негативу можна віднести:

— повну відсутність інформації про послуги банку. Із сайту не можна дізнатися навіть розмір процентної ставки за користування кредитом;

— «прихованість» фінансових звітів. Замість того, щоб розмістити звіти на першій сторінці, хоча б у помітному місці на інтернет-сторінці, банкіри ховають їх від користувачів.