Цього року нам удалося побувати в Берліні і, зокрема, у залі засідань федерального парламенту. Сувора, трохи холоднувата, — оздоблення інтер’єрів вирішено в синьо-блакитних тонах, — обстановка, що, втім, не особливо впливає на загальне позитивне налаштування... Та ще денне світло, що падає з воронкоподібного скляного купола, — усе це за задумом архітекторів має стимулювати роботу депутатів Бундестагу в прийнятті доленосних законів країни, у тому числі й щорічного бюджету, що є основою розвитку держави на кожен новий рік.

Але до затвердження бюджету країни парламентом, зокрема, на 2007 рік було ще далеко, бо уряд ФРН прийняв бюджет ще в липні 2006 року. Водночас був також розроблений і прийнятий фінансовий план розвитку держави до 2010 року. А Бундестаг затвердив бюджет країни наприкінці листопада.

Що відбувалося в цей період?

А те, що зазвичай відбувається в усіх парламентах країн Євросоюзу і не тільки: обговорення його окремих статей, зауваження і навіть розбіжності, — одне слово, депутати виявляли свою активність і, можна сказати, кревну зацікавленість у чесності, справедливості й адекватності прийнятих рішень за затверджуваним бюджетом. Загалом і в цілому конструктивних зауважень було не менш як 200. І більшість з них були враховані урядом або ухвалені на компромісній основі. Парламент має суверенне право затверджувати бюджет.

То що обіцяє Німеччині новий фінансовий план на 2007-й? Протягом 5 років дефіцит бюджету країни, чи, як його ще образно називали, «дірка в бюджеті», становив 15 млрд. євро. І ось 2006 року, за словами міністра фінансів ФРН Пеєра Штайнбрюка, дефіцит цей значно скоротився і становить 2,25%. Цьому великою мірою сприяла загальна економічна активність у Євросоюзі, що негайно позначилося на економіці, зокрема і ФРН.

Отже, 2007 року витрати за бюджетом у ФРН дорівнюють 267,6 млрд. євро, що трохи більше, ніж 2006-го. Головне джерело фінансових надходжень, звісно, податки на додану вартість, ПДВ. Вони збільшаться в цілому на 20,5 млрд. євро. За їх рахунок і передбачається покрити всі витрати. Частка інвестицій також буде значно більшою і досягне 23,5 млрд. євро. Вони спрямовуються здебільшого на так звані «інвестиції майбутнього»: на наукові дослідження, освіту і розвиток. Характерно, що значно збільшується частка бюджетних коштів для міністерств: освіти, у справах сім’ї, людей похилого віку, жінок і молоді, закордонних справ, економічного розвитку і співробітництва... На 2% збільшуються витрати на оборону.

Велика увага приділяється розвитку і конкурентоспроможності малих і середніх підприємств. Спеціально для цього в бюджеті передбачено 700 млн. євро.

У 2007 році вирішено, нарешті, розібратися з проблемою старого нерухомого житлового і суспільного фонду. Так, наприклад, у Берліні, Франкфурті-на-Майні, Мюнхені та інших великих містах уже нині розпочато реконструкцію старих офісних будинків, поки що під готельні комплекси. Тут будуть номери з усіма європейськими зручностями, але за реальними, доступними цінами для більшості туристів. Уже зараз ціла вулиця одно-, дво-, три- і чотиризіркових готелів у Берліні трансформовані зі старих, що стоять порожні роками після об’єднання Німеччини, установ колишньої НДР. Вони стали ошатними і доступними готелями для численних туристів столиці Німеччини. Ця програма містобудування називається «оздоровлення будинків» і на неї відпускається 1,5 млрд. євро бюджетних коштів.

Дуже багато суперечок було та й тривають вони досі навколо «реформи охорони здоров’я». Саме у зв’язку з пробуксовкою цієї реформи, що триває вже не перший рік, пов’язане різке, більш ніж удвічі, скорочення бюджетних грошей на потреби Міністерства охорони здоров’я в 2007 році.

Головне питання полягає в страхових медичних касах, яких у Німеччині налічується не менш як 200 і всі вони з різними підходами, а отже, часом дублюють функції одна одної. Йде реальне розпилення бюджетних грошей на ці малі й великі каси. Тому після палких дебатів під час обговорення бюджету в Бундестазі було прийнято компромісне рішення: створити єдиний фонд охорони здоров’я, з якого і фінансуватимуться каси медичного страхування. Ну а сама реформа охорони здоров’я, і це теж очевидний компроміс, остаточно набуде чинності 2009 року.

Узагалі, соціальний бік бюджету Німеччини має дуже переконливий вигляд: тільки так званих «батьківських грошей» на утримання дітей, саме на утримання, а не на виховання, як це трактувалося раніше, передбачено в бюджеті ФРН на 2007 рік 3,5 млрд. євро. А ще блок витрат на соціальні виплати у зв’язку з безробіттям, перенавчання на нові професії, фінансування бірж праці, страховки і пенсії, — усе це забирає з бюджету більш як 74 млрд. євро.

Звідки ж гроші брати на все це? Як ми вже казали: все це податки, податки, податки... З Нового року громадянам ФРН доведеться платити нові податки за використання комп’ютерів і мобільних телефонів з можливістю доступу до телебачення і радіо через Інтернет. Запроваджено також податок на надприбуток, який уже встигли охрестити «податком на багатих»: тут процентна ставка податків помітно підвищується.

І нарешті, загальне підвищення податку на додану вартість, а це вже стосується всіх — і багатих і бідних, з 16 до 19%. Загальне надходження в бюджет від податків очікується в межах 210 млрд. євро.

А поки що народ напередодні Нового року, а з ним і відповідного трипроцентного підвищення цін, прагне придбати в магазинах і супермаркетах усе, що ще потрібно в господарстві, і багато чого про запас...

Мюнхен.