Наш п’ятиповерховий 80-квартирний будинок споруджено на кошти мешканців. Двадцять років ми самі сплачуємо за ремонт, електроенергію і таке інше, оскільки ЖЕК не має матеріальної бази, а міськрада — бажання взяти нас на баланс. І все було б добре, якби нещодавно на першому поверсі будинку не викупили п’ять квартир нібито для проживання, а насправді їх, без згоди кооперативу, переобладнали під магазини. Господарі магазинів кооперативу нічого не платять, мовляв, міськрада дала дозвіл і це наша площа. Розкажіть, будь ласка, хто правий у цій ситуації, і чи правомірне відкриття магазинів без дозволу мешканців кооперативу? А можливо, мають бути якісь угоди?

Л. СУХА, голова кооперативу.

Жашків Черкаської області.

Відповідає заступник міністра будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України Григорій СЕМЧУК:

— Відповідно до статті 6 Житлового кодексу Української РСР приміщення житлових будинків призначені для постійного проживання громадян. Надання приміщень у житлових будинках для потреб промислового характеру забороняється.

Перепланування житлових приміщень для розміщення в них офісів, контор торгових організацій та для інших цілей непромислового характеру чинним законодавством не передбачено.

Переобладнання житлових приміщень для використання їх в інших цілях проводиться в разі визнання їх непридатними для проживання з подальшим переведенням у нежитлові, що регламентується ст. 7 і 8 Житлового кодексу УРСР і постановою Ради Міністрів УРСР від 26.04.84 № 189 «Про порядок обстеження стану житлових будинків з метою встановлення їх відповідності санітарним і технічним вимогам та визнання житлових будинків і житлових приміщень непридатними для проживання».

Відповідно до Правил користування приміщеннями житлових будинків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.06 № 45, переобладнання і перепланування житлових і підсобних приміщень, балконів і лоджій за відповідними проектами власники, наймачі (орендарі) мають право проводити без обмеження інтересів інших громадян, які проживають у будинку, з дозволу власника будинку (квартири) та органу місцевого самоврядування, виданого в установленому порядку.

Роботи з перепланування повинні проводитися відповідно до проекту, розробленого з дотриманням вимог чинних будівельних норм і правил.

Згідно СНіП 2.08.01-89 «Жилые здания» (втратив чинність з введенням у дію 01.01.2006 ДБН В.2.2-15-2005 «Житлові будинки. Основні положення») офісні приміщення (приміщення громадського призначення) можуть бути розміщені в житлових будинках на першому, другому і цокольному поверхах і повинні мати входи і евакуаційні виходи, ізольовані від житлової частини будинку, та використовуватися за призначенням.

Законом України від 20.05.99 № 686-ХІV «Про відповідальність суб’єктів підприємницької діяльності за несвоєчасне внесення плати за спожиті комунальні послуги та утримання прибудинкових територій» встановлено, що суб’єкти підприємницької діяльності, які використовують нежитлові будинки і приміщення, належні їм на праві власності або орендовані ними на підставі договору, для ведення цієї діяльності повинні:

сплачувати комунальні послуги за тарифами, які у встановленому законодавством порядку відшкодовують повну вартість їх надання, та пропорційну частку витрат на утримання прибудинкової території;

сплачувати пеню за несвоєчасні розрахунки за спожиті комунальні послуги в розмірі одного відсотка від суми простроченого платежу за кожний день прострочення, якщо інший розмір пені не встановлено угодою сторін, але не більш як 100 відсотків загальної суми боргу.

Обов’язковою умовою договорів про надання комунальних послуг та утримання прибудинкових територій є забезпечення виконання зобов’язань відповідно до чинного законодавства.

Склад витрат, що відшкодовуються суб’єктами підприємницької діяльності, визначається відповідно до методичних рекомендацій щодо участі суб’єктів підприємницької діяльності в утриманні будинків і прибудинкових територій, затверджених наказом Держбуду України від 05.09.01 № 176. Відповідно до цього наказу місцевим органам виконавчої влади рекомендовано на основі методичних рекомендацій затвердити своїм рішенням порядок участі суб’єктів підприємницької діяльності у розрахунках за утримання будинків та прибудинкової території для застосування у взаємовідносинах з орендарями (власниками) вбудованих чи прибудованих частин житлових будинків.

Спірні питання між сторонами розв’язуються шляхом переговорів або у судовому порядку.