Наш співвітчизник і педагог Василь Сухомлинський писав: «розум дитини — на кінчиках її пальців». А відомий німецький філософ і вчений Іммануїл Кант називав руки видимою частиною півкуль головного мозку. Ручні навички успішно використовувала італійський гуманіст і педагог Марія Монтессорі. Про їхні чарівні властивості задовго до наукових відкриттів знали і наші мудрі предки. Пам’ятаєте «Ладусі», «Сороку-білобоку» та інші пальчикові ігри?
Але вчені-фізіологи порівняно недавно підтвердили зв’язок інтелекту і пальців: що досконаліша дрібна моторика рук, то краще розвинуті логічне мислення малюка, його увага, пам’ять і інтелект!
Саме тоді для визначення розвитку мови дітей раннього віку було розроблено простий, але інформативний тест: малюка просять показати спочатку один пальчик, потім два пальчики і три. І що цікаво: як правило, діти, котрі можуть виконати цей тест, уже вміють говорити, а ті, хто не справляється, — ще ні. При цьому рухи їх напружені, пальчики згинаються і розгинаються тільки вкупі, не можуть рухатися ізольовано.
Висновок? Аж поки рухи пальців не стануть вільні, про розвиток мови не може бути й мови (вибачайте за каламбур). І розвиток розумових процесів слід починати саме з рухів у кисті.


Гімнастика для долоньки


Тренувати маленькі пальчики можна вже з дво-тримісячного віку. Почніть з масажу: ніжно погладжуйте ручку малюка в напрямку від кінчиків пальців до зап’ястя. Десь через два місяці додайте найпростіші вправи: згинайте і розгинайте кожен пальчик дитини окремо, а потім і всі разом. Ідеально, якщо мама при цьому примовлятиме дитячі віршики-потішки!
Така пальчикова гімнастика сприяє рівномірному формуванню мовних областей в обох півкулях і є найпотужнішим стимулом для підвищення працездатності головного мозку. Та й потрібно для занять якихось п’ять хвилин на день. Головне — не забувати про них, адже регулярні вправи набагато ефективніші.


Маленькі помічники


В арсеналі сучасної мами є чимало іграшок, які розвивають дрібну моторику рук. До них дитячі фізіологи і педагоги відносять шнурівки, пірамідки, матрьошки, кубики, пазли, сортувальники, рамки-вкладиші, іграшки-гнізда, спеціальні панелі і конструктори. Для людини необізнаної це здається неймовірним. «Яке відношення ці шнурки мають до мови моєї дитини?» — подумає батько-скептик. Без перебільшення можна сказати, що ці іграшки навчають малюка розмовляти!
Оскільки зараз весь цей розвивальний інвентар коштує досить дорого, а для повноцінного розвитку малечі грати в них потрібно часто, раджу не засмучуватися, а виявити кмітливість. Вдома знайдеться чимало підручних матеріалів, з яких можна змайструвати чудові посібники, які перевершують своїми розвивальними властивостями магазинні аналоги.
Обов’язково залучіть до виготовлення іграшок татусів, дідусів і самих малят! Виготовлена власноруч іграшка напевно стане улюбленою. А спільне творення вже вкотре переконає дитину, що її люблять, що вона недаремно народилася саме в цій родині. Та й час, проведений разом, ніколи не буває витраченим даремно!


Наталія САМОЙЛЕНКО, центр «Сімейне коло».