Цьогорічний бюджетний процес, схоже, як і попередні, не обійдеться без інтриг. Хоча б з огляду на те, що Комітет Верховної Ради з питань бюджету не має жодного уявлення, в якому стані перебуває головний фінансовий документ країни на наступний рік. Про це днями заявив голова комітету Петро Порошенко. Тим часом відповідно до постанови ВР «Про основні напрями бюджетної політики на 2005 рік» уряд мав би до 15 серпня поточного року подати до парламентського комітету всі розрахунки прогнозних макропоказників. Проте ця норма так і залишилася невиконаною. Це, за словами голови комітету, фактично означає, що головний фінансовий документ готується в закритому режимі.
Однак народний депутат переконаний: державний бюджет 2005 року має бути більше 80 мільярдів гривень, а зведений — сягнути 100 мільярдів. Водночас він вважає неможливим прийняття цього документа до президентських виборів. Нова влада, за його словами, повинна мати фінансове покриття для реалізації тих зобов’язань, з якими новий президент переможе на виборах. Водночас П. Порошенко зазначив: розробка держбюджету на наступний рік повинна продовжуватися, але на затвердження парламенту до виборів слід виносити лише макроекономічні показники і захищені статті. Розподіл же інвестиційних потоків має розроблятися й подаватися на затвердження парламенту новим Кабінетом Міністрів після виборів.
Також, за його словами, змін потребує і цьогорічний бюджет. Це передусім викликано перевищенням запланованої цифри від приватизації державного майна майже на три мільярди гривень. Та й під час прийняття 17 червня ц. р. змін до Бюджетного кодексу такі обсяги перевиконання планових надходжень від приватизації не очікувалися.
У Кабміні, схоже, дещо інший погляд на стан справ. Відповідно до урядової постанови № 1111 від 25 серпня 2004 року «Про затвердження Порядку спрямування надходжень від приватизації державного майна понад обсяги, визначені статтею 26 Закону «Про Державний бюджет України на 2004 рік» усі кошти мають іти на соціальну сферу. До того ж, як зазначив П. Порошенко, отриманий комітетом Порядок не містить будь-яких цифр, назв та кодів бюджетних програм, що відповідатимуть напрямам використання цих коштів. Це означає, що гроші фактично будуть розподілені поза парламентом, а це суперечить чинному законодавству. За словами парламентарія, уряд просто не знає, як правильно розпорядитися одержаними коштами. Найкраще, на його думку, спрямувати їх на створення інфраструктури та робочих місць на селі, тому що це найкращий спосіб відродити агропромислову галузь країни. Але, на жаль, в уряді відсутня така програма — тобто до справжнього виробника, в черговий раз, гроші не дійдуть. Не виключено, що за таких умов через два місяці ми отримаємо інфляційний вибух, переконаний голова комітету.
Виходячи з усього викладеного, профільний комітет рекомендуватиме Кабінетові Міністрів підготувати та подати на розгляд ВР проект закону про внесення змін до держбюджету на 2004 рік, в якому зазначалися б напрями використання коштів, отриманих від приватизації державного майна понад встановлені обсяги.