Колись закритий регіон, який через своє особливе оборонне значення мав режимну пропускну систему, вже невдовзі перетвориться на відкритий для всіх зручний транспортний вузол — міжнародний морський порт
Численні проекти і бізнес-плани, зібрані робочою групою Верховної Ради Криму з вивчення проблем і підготовки пропозицій щодо розвитку донузлавського регіону, враховують розгалужену інфраструктуру, котра дає змогу приймати великотоннажні судна, переробляти транзитні вантажі, мати могутню перевалочну базу для нафти і нафтопродуктів, нафтоналивний термінал з надсучасним нафтоперегонним заводом, створити важливий центр руху вітчизняної промислової продукції, зерна, піску, металобрухту...
Широке озеро, глибиною в окремих місцях до 28 метрів, врізалося у західний берег Криму між Євпаторією і Чорноморськом майже на 30 кілометрів. Колишній район розміщення надсекретної великої військово-морської бази вже кілька років відчуває до себе інтерес солідних інвесторів, що дедалі зростає.
Будувати порт тут почало ще міністерство морського флоту СРСР, а продовжило міністерство оборони, яке відібрало для своїх потреб цю надзвичайно вдалу в географічному і метеорологічному сенсі місцину. Відтоді регіон отримав систему глибоководних причалів з інженерним забезпеченням і навігаційним обладнанням. Де розміщувалися понад сто бойових кораблів, тепер можна приймати весь діапазон суден разом з великотоннажними. Адже військові прорили трикілометровий канал-вихід в море глибиною 12 метрів.
До переваг майбутнього порту-велета належить і те, що Донузлав перебуває під охороною системи базування кораблів Південного морського району ВМС України в ідеальному місці перетину транспортних потоків на Чорному морі: саме на однаковій віддаленості від портів Росії, Туреччини і Боспору. Тому вже визначено місце пункту пропуску через державний кордон для обслуговування транзитних, експортних й імпортних вантажів — «Укрморпорт» і адміністрація Донузлава готують відповідні документи. Мінтранс України передав сюди крани з дунайського порту Рені і закінчує проектування мережі під’їзних залізничних колій. Нові термінали планується розмістити вздовж майже 100-кілометрової берегової лінії озера. Фахівці стверджують, що могутній порт вже невдовзі змінить життя навколишніх сіл і військових містечок Мирний і Новоозерний, кількох аеродромних комплексів, Сакської вітроелектростанції і ділянку Південної коси.
Це єдине на півострові місце, де є надлишок електроенергії. Тут починалася і швидко розвинулася кримська вітроенергетика, що дає змогу нарощувати виробництва, зокрема й енергоємні. Вітропотенціал здатний шляхом спільного розвитку Донузлавської, Сакської і Тарханкутської станцій давати значний приріст електроенергії та нові робочі місця. Вироблена тут екологічно чиста електрика конкурентоспроможна порівняно з енергією теплових станцій. Окрім того, що цього року півострів виробив понад 20 мільйонів кіловат-годин (вдвічі більше, ніж торік), саме в цій точці розробленого вченими кримського «Атласу вітрів» заплановано швидко збільшити кількість потужних ще сучасніших агрегатів у десятки разів. Адже Донузлавська ВЕС визначена базовим підприємством України з випробувань вітроустановок і підготовки фахівців цього профілю.
Тут чудова екологія: крім військових об’єктів, ніколи не було ні промислових, ні санаторно-курортних закладів. Завдяки прекрасній кормовій базі для розведення і нагулу цінних промислових риб і різних видів молюсків заплановано організувати морські фермерські господарства з вирощування і переробки мідій, креветок, устриць і омарів. Інститут біології південних морів вважає, що потенціал Донузлава, коли почати розведення кефалі, піленгасу, камбали, становитиме щонайменше 1,5 тисячі тонн риби на рік.
Поєднання кількох авіаполігонів з унікальними піщаними пляжами, іншими зонами відпочинку унікального озера вважається у світовій практиці найсприятливішою умовою для розвитку всіх видів акваспорту. Під заклади туризму і відпочинку можна використати аеродромні готелі й сучасно переобладнані гуртожитки. У закритій акваторії Донузлава планується створити базу популярних водних видів спорту, тренувальні комплекси для міжнародних команд з греблі, вітрильного, водно-моторного спорту. Зацікавлені в розвитку тут яхтингу, постійній стоянці яхт солідні іноземні яхтклуби, учасники середземноморських регат «Кайра» та «Емір раллі». Якщо сплюсувати всі вигоди, прозоро залучити інвестиції, можна отримати чималий зиск в державному масштабі. Економісти переконані: ефективне використання і розвиток значних потенційних можливостей Донузлава дасть змогу йому посісти важливе місце в сучасній економічній структурі держави, енергійно працювати на розвій її потужності та привабливого міжнародного іміджу.
Крим.