У столиці України в рамках докорінного реформування системи МВС активно формується підрозділ патрульної служби, який повинен замінити Державтоінспекцію. А вже влітку відомство має намір запровадити аналогічні структури на всій території країни. Спрогнозувати наслідки цієї реформи ми попросили голову Громадської колегії незалежних експертів при Департаменті ДАІ МВС України Олександра Фоменка.

— Сьогодні преса активно інформує учасників дорожнього руху про те, що особовий склад патрульної служби навчатимуть інструктори із США та спеціальний загін вітчизняних тренерів. Серед тем — адміністративні правопорушення, карні злочини, торгівля людьми, насильство в сім’ї тощо. Водночас занять на предмет нагляду за дорожнім рухом, огляду місця ДТП і оформлення первинних матеріалів, дізнання за ними не передбачається. Дивно, чи не так? На думку спадає 2005 рік, коли за рахунок ДАІ і патрульно-постової служби створили патрульну службу. Упродовж двох років її діяльності різко погіршилася ситуація з аварійністю на вулицях і дорогах. На жаль, невтішна статистика ДТП і нинішнього року в Хмельницькому, де в порядку експерименту також діє патрульна служба. Чомусь у США, Франції, Німеччині, Італії, Англії, Голландії, Швейцарії, Естонії і багатьох інших країнах нині функціонують спеціалізовані підрозділи дорожньої поліції (жандармерії, карабінерів тощо). А ось в Україні, на думку новоспечених реформаторів, їх не повинно бути. 

Безумовно, службу ДАІ необхідно реформувати, категорично позбавитися від корупціонерів, хабарників і порушників законодавства. Але не ліквідовувати саму службу — на її базі доцільно створити дорожню поліцію. 

До речі, у Верховній Раді зареєстровано проект закону «Про національну поліцію» (№1692, автор — Ю. Луценко), яким у структурі МВС передбачається дорожня поліція. Є положення, які заслуговують на підтримку і в альтернативному законопроекті «Про поліцію і поліцейську діяльність» (№1692-1), проте в ньому жодного натяку на необхідність забезпечення безпеки дорожнього руху. Вважаю, що в народних депутатів вистачить здорового глузду, щоби проект закону №1692 взяти за основу і після доопрацювання прийняти його у встановленому регламентом порядку.

— Олександре Яковичу, можлива перспектива з ДАІ зрозуміла. А ось як бути з безпекою на вулицях та шляхах?

— Насамперед залишається сподіватись, що буде створено державну систему забезпечення безпеки дорожнього руху, як те передбачає Коаліційна угода. Тішить те, що вперше в парламентському Комітеті з питань транспорту створено підкомітет з питань безпеки дорожнього руху. Розроблено в новій редакції проект закону «Про дорожній рух». У ньому, до речі, вперше пропонується законодавчо передбачити наявність державного координаційного органу — Національної адміністрації з питань дорожнього руху та його безпеки. 

Втілення цієї пропозиції стане реальним кроком до виконання основної рекомендації, передбаченої Глобальним планом здійснення Десятиліття заходів із забезпечення БДР у 2011—2020 роках, оголошеного Генеральною Асамблеєю ООН.

Заслуговує на увагу включення до законопроекту Правил дорожнього руху в повному обсязі, що унеможливить внесення до них змін і доповнень на будь-який розсуд. Вперше пропонується законодавчо передбачити вимоги до застосування автоматичних засобів фіксації правопорушень у сфері дорожнього руху та його безпеки. У Франції, наприклад, аналогічну систему впроваджували три роки. До речі, за вказаний період затрачені на неї кошти повернулись до бюджету з відчутним відсотком, кількість загиблих у ДТП зменшилась на 2 тисячі осіб, а за рахунок вивільненої чисельності дорожньої жандармерії зміцнені інші її структурні підрозділи.

Як на мене, то в структурі Національної адміністрації з питань дорожнього руху та його безпеки обов’язково має бути створено Державний науково-дослідний інститут. Він повинен здійснювати розробку стратегії, державних програм, різноманітних методик — оцінювання втрат від ДТП, «вартості» середньостатистичного життя потерпілих, введення безпечних і економічно доцільних швидкісних режимів руху тощо. Як варіант — його можна створити на базі Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем при МВС України. Він, до речі, в 1992—2005 роках мав статус науково-дослідного і зберіг початковий кадровий і технічний потенціал.

Тож, запроваджуючи реформи, слід пам’ятати народну мудрість: сім разів відміряй — раз відріж».

Розмову вела Тетяна КОРН.