У Луганську відбулося спільне засідання колегії Міністерства транспорту України та Луганської облдержадміністрації, на якому обговорювалися проблеми державної підтримки розвитку транспортної галузі в регіоні. Також було схвалено програму перспективного розвитку транспортно-промислового й дорожнього комплексу області на 2003—2007 роки. В роботі засідання взяли участь Міністр транспорту України Георгій Кірпа, голова обласної ради Віктор Тихонов, голова облдержадміністрації Олександр Єфремов.

На Луганщині випускають широкий спектр продукції, яка використовується підприємствами всіх галузей транспортної промисловості. Водночас фінансове становище товаровиробників залишається складним. Торік кредиторська заборгованість галузі в два рази перевищила дебіторську, а збитки становили 19,8 млн. гривень. Питома вага бартерних операцій становить 14 відсотків. Залишається високою заборгованість із заробітної плати: 33,2 млн. гривень.

Розвиток галузі машинобудування є пріоритетним для області, що стало основою економічної політики в регіоні. А базою — підприємства, які працюють на транспортну галузь України, забезпечуючи потреби залізничного, автомобільного, авіаційного господарства, а також морського й річкового флоту.

Серед них холдингова компанія «Луганськтепловоз» — підприємство із 100-річною історією. Першою продукцією споруджених 1902 року на німецькі гроші колишніх заводів Гартмана був паровоз. За часів радянського соціалізму тут працював 37-тисячний колектив. 92 відсотки магістральних тепловозів, які використовувалися на залізницях Радянського Союзу та країн—членів РЕВ, випускали тут. Луганські локомотиви «бігали» також на коліях Ірану, Іраку, Кореї. Для обласного центру тепловозобудівний завод був серед тих, на внеску яких тримався бюджет.

Однак, починаючи з 1991 року, виробництво стрімко падало, не залишаючи надій на відродження. А тим часом рухомий склад «Укрзалізниці» неухильно старів і зношувався. Як, утім, й інші транспортні засоби. Залізничний, автомобільний, авіаційний транспорт, морський та річковий флот потребують оновлення, але ці потреби не завжди збігаються з можливостями. Вартість імпортних транспортних засобів для України зависока, а їх власне виробництво або простоює, або неспроможне задовольнити попит.

Як, приміром, «Луганськтепловоз»: його виробничі потужності завантажені трохи більш як на десять відсотків. Торік тут виготовлено продукції на 124,1 млн. гривень. Запрацювало підприємство завдяки фінансуванню та замовленням, якими його забезпечило міністерство транспорту та «Укрзалізниця». Здавалося б, відкрито золоту жилу: підприємство одержало замовлення, а його працівники — роботу. До того ж надовго. Але... Якщо «Укрзалізниця» потребує оновлення свого парку хоч зараз, то «Луганськтепловоз» неспроможний виконати її замовлення: його потужність становить 10 електропоїздів на рік. А залізниця потребує їх таку кількість, що для задоволення попиту підприємство мало б випускати одну електричку щотижня. Отож, підбив підсумки міністр транспорту, з такими темпами виробництва «Укрзалізниця» оновлюватиме свій парк щонайменше протягом 30 років...

Утім, це проблема не лише «Луганськтепловоза», а й інших підприємств області, а також регіонів, які випускають продукцію для транспортної галузі. Та й проблема полягає не лише в повільному зростанні виробництва. Світова транспортна галузь розвивається швидкими темпами, продукцію оновлюють та вдосконалюють. А Луганщина намагається надолужити прогаяне, і поки вона це робить, її продукція для транспортної галузі старіє морально. Освоїти самотужки нову підприємство неспроможне. Без солідних інвестицій в оновлення та перепрофілювання виробництва, освоєння сучасних видів продукції, конкурентоспроможної на внутрішньому та зовнішньому ринках, і зростання її обсягів ця галузь не рушить з місця. А отже, без новітньої техніки залишаються транспортні артерії країни, адже іншого виробництва вона не має.

На Луганщині є також низка промислових підприємств, які можуть випускати продукцію для авіаційного транспорту, морського й річкового флоту. Однак навіть на незначне перепрофілювання їм бракує коштів.

Саме тому Міністерство транспорту України разом з обласною державною адміністрацією розробило програму з розвитку транспортно-промислового й дорожнього комплексу на наступні п’ять років. Вона передбачає запровадження заходів із збільшення обсягів транспортного машинобудування в Луганській області, розвитку вантажного й пасажирського транспорту, а також розв’язання проблем дорожнього господарства. Це програма спільних дій обласних органів влади та підприємств регіону з Міністерством транспорту.

Для того щоб транспортно-промислова галузь області розвивалася, відзначалося на спільному засіданні колегії Міністерства транспорту й облдержадміністрації, її державне фінансування щороку має становити 500—600 мільйонів гривень. Було домовлено, що Міністерство транспорту розміщуватиме замовлення на випуск продукції на промислових підприємствах області. Зокрема, холдинговій компанії «Луганськтепловоз» «Укрзалізницею» цього року буде спрямовано 192,6 млн. гривень цільових коштів. Забезпечені стабільні поставки комплектувальних і матеріалів для здійснення капітального та деповського ремонту 5,5 тисячі вагонів Попаснянському підприємству. Передбачається, що «Укрзалізниця» замовить також 100 вагонів у відкритого акціонерного товариства «Стахановський вагонобудівний завод».

Плановано також розробити регіональну програму розвитку автомобільного транспорту разом з інститутом автодорожнього транспорту Східноукраїнського національного університету. Але тут загострилися деякі проблеми через недосконалість нормативно-правової бази. Вони, зокрема, мають стосунок до автотранспортних підприємств, фінансове становище яких нині надзвичайно складне. Головна причина — відсутність фінансового забезпечення пільг з оплати проїзду. Нині вони надаються за рахунок самих підприємств, які й без цього зазнають збитків. Як результат — заборгованість з зарплати, брак коштів для оновлення транспортних засобів. На їх придбання потрібно 22,4 млн. гривень. Реалізація спільної програми сприятиме розв’язанню цієї проблеми. Крім того, передбачається залучення інвестицій та пільгове кредитування автотранспортних підприємств для придбання рухомого складу.

Не менш проблем нагромадилося і в автодорожньому господарстві. Торік на ремонт державних доріг області спрямовано 7,2 млн. гривень, а потрібно 50,6 млн. гривень. Ще гірша ситуація з фінансуванням автошляхів місцевого значення: з бюджету на їх утримання надійшло 19,4 млн. гривень за потреби 230 мільйонів. Фактично ці дороги руйнуються.

Луганська область є візитною карткою України на її східному кордоні. Тут розташовано 9 контрольно-пропускних пунктів, які потребують реконструкції під’їздів до них, спорудження центрів обслуговування для транзитного транспорту: кемпінгів, автостоянок, заправних станцій. Програма передбачає будівництво нових, реконструкцію 55,6 кілометра й капітальний ремонт 1307 кілометрів автодоріг. На реалізацію цих заходів буде спрямовано майже 870 мільйонів гривень.

До спільної програми облдержадміністрації та Міністерства транспорту ввійшли також реконструкція та модернізація аеропорту з терміналом для пасажирів, на що слід спрямувати 4 млн. гривень за рахунок обласного бюджету та позабюджетних коштів. Ще 8,7 млн. гривень має бути призначено на придбання та оновлення спеціальної техніки та обладнання, ремонт аеродромного покриття. Міністерство транспорту придбає також три нові літаки Ан-140 і передасть їх в експлуатацію авіакомпанії «Луганські авіалінії».

Під час обговорення програми з розвитку транспортної галузі області на спільному засіданні Міністерства транспорту та облдержадміністрації один з промовців зауважив, що регіонам, буває, важко достукатися до столиці. Цього разу вона сама прийшла до Луганська. Щоб разом розв’язувати проблеми.