31 липня Конституційний Суд України офіційно оприлюднив висновок у справі за зверненням парламенту про відповідність законо-проекту про внесення змін до Основного Закону щодо децентралізації влади вимогам статей 157 і 158 Конституції.


Так, відповідно до статті 158 Конституції, законопроект про внесення змін до Основного Закону, який розглядався парламентом і не був прийнятий, може бути поданий до Верховної Ради не раніше, ніж через рік з дня прийняття рішення щодо цього законопроекту; парламент протягом строку своїх повноважень не може двічі змінювати одні й ті самі положення Конституції України.

 

 

Враховуючи те, що парламент протягом року законопроект не розглядав, та протягом строку своїх повноважень не змінював вказаних положень Конституції, суд дійшов висновку, що законопроект відповідає вимогам статті 158 Конституції.


Що стосується відповідності вимогам статті 157 Основного Закону: Конституція України не може бути змінена, якщо зміни передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина, або якщо вони спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України, а також в умовах воєнного або надзвичайного стану. Суд зауважив, що на момент надання ним висновку в Україні не введено воєнного або надзвичайного стану за встановленою процедурою. Окрім того, оцінивши кожну норму законопроекту, Конституційний Суд не виявив положення, які передбачали б скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина.


Нагадаємо, що проект закону про внесення змін до Конституції України щодо децентралізації влади містить такі основні положення:


— систему адміністративно-територіального устрою складатимуть: громади, райони та регіони;


— скорочується строк повноважень голови громади, депутатів ради громади, районної, обласної ради до чотирьох років;


— вводиться посада префекта;


— наступні чергові місцеві вибори проводитимуться у жовтні 2017 року;


— скасовується функція прокуратури щодо «нагляду за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів органами місцевого самоврядування і територіальними органами центральних органів виконавчої влади». Ці повноваження належатимуть префекту;


— закріплені норми, що спрямовані на досягнення економічної незалежності територіальних громад.