«Критикувати уряд, коаліцію і парламент може лише той, хто не читав поданий до Верховної Ради звіт Кабінету Міністрів», — таку думку, відкриваючи обговорення цього документа, висловив голова Комітету Верховної Ради з питань економічної політики Андрій Іванчук. За його словами, крім того, що це взагалі вперше в історії України уряд подав свій звіт, його ще й «приємно читати», бо вдалося дуже багато. «Дехто скаже, що не все. Справді не все, але в тому є вина й парламенту, адже понад сто урядових законопроектів взагалі не розглядалися чи схвалені тільки в першому читанні», — зазначив він та закликав усвідомити, що реформи в такій великій країні, як наша, не можуть відбутися за день чи за рік, бо й наші сусіди йшли до економічного процвітання 10—15 літ.

Зазначимо, що також уперше в засіданні комітету взяли участь майже всі міністри (за винятком Айвараса Абромавичуса, котрий саме давав свідчення у Національному антикорупційному бюро, та міністра інформаційної політики Юрія Стеця).

Під час обговорення віце-прем’єр — міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко подякував парламенту за ухвалення законів, які вже у 2015 році дали змогу сформувати 159 об’єднаних громад. При цьому він наголосив на необхідності прийняття змін до Конституції в частині децентралізації.

Віце-прем’єр — міністр культури В’ячеслав Кириленко виокремив ухвалення законів про державну підтримку кінематографії, про декомунізацію та ратифікацію у 2015-му угоди «Креативна Європа». А відповідаючи на запитання голови Комітету з питань культури та духовності Миколи Княжицького, повідомив, що практично готові всі підзаконні акти для передачі архівів СБУ до окремого архіву Українського інституту національної пам’яті.

Міністр юстиції Павло Петренко похвалився, що внаслідок переведення держзакупівель на систему ProZorro у 2014—2015 роках міністерство витратило у 5 разів менше коштів, ніж у 2013-му. А після запровадження системи онлайн-сервісів для бізнесу за рік цією послугою скористалися 2 мільйони громадян та ще 350 тисяч українців змогли так само подати заяву на шлюб чи зареєструвати народження дитини.

Та чи не найбільше запитань адресувалося міністру фінансів Наталії Яресько. Після того, як вона розповіла про здобутки, зокрема, що у 2015 році вдалося реструктурувати і списати частину зовнішнього боргу та відновити резерви НБУ з 5 до 13 мільярдів доларів, заступник голови Комітету з питань економічної політики Юрій Соловей запитав, хто в нашій країні відповідальний за нинішній курс долара та кого за це потрібно відправляти у відставку — міністра фінансів чи Голову Нацбанку. На це отримав відповідь, що в країні «немає жодної фізичної особи, яка була б відповідальною за курс, як немає єдиної установи, відповідальної за курс гривні», бо «ми всі разом формуємо курс і щодня приймаємо рішення, які на нього впливають».

Голову Комітету з питань податкової та митної політики Ніну Южаніну цікавило, які висновки зробила міністр фінансів після минулорічного ухвалення Держбюджету та змін до Податкового кодексу, та як міністерство планує налагоджувати співпрацю з комітетом. «Ні для кого не таємниця, що минулого року співпраця нашого комітету з вашим міністерством не склалася. Не склалася тому, що чимало законопроектів відхилялися комітетом або до них вносилося багато поправок», — сказала вона та закликала міністра, перш ніж ухвалювати законопроекти на уряді та вносити їх до парламенту, спочатку обговорювати їх із членами комітету. Н. Яресько погодилася з цією пропозицією.

Андрій Іванчук у зв’язку з цим також зауважив, що й Комітету з питань економічної політики не вдалося налагодити якісну співпрацю із профільним міністерством. «Часто Міністерство економічного розвитку і торгівлі, пропонуючи якусь правильну і необхідну реформу чи ініціативу, прагне відразу зареєструвати її в парламенті. І скільки я не звертався до міністра та його заступників із пропозицією спочатку обговорити законопроект на комітеті та напрацювати узгоджену позицію, цього не відбувалося», — сказав він та закликав урядовців до діалогу.

А от секретар Комітету Верховної Ради з питань економічної політики Богдан Матківський, назвавши подану Кабміном інформацію «звітом самозадоволеного уряду, бо, крім позитива, там нічого немає», зауважив: існує чимало інших джерел інформації, які свідчать, що насправді не все так красиво і перспективно. «В індексі економічних свобод Україна посідає 162-ге місце, тож дуже великого прогресу я поки що не бачу, а в рейтингу корупції — 142-ге місце. Це і є ті критерії, на основі яких я можу оцінювати діяльність уряду», — сказав він та додав, що не голосуватиме за схвалення цього звіту.

Щоправда, перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Юлія Ковалів звернула увагу на те, що індекс економічних свобод, на який посилався народний депутат, датується ще 2014 роком.

Завершуючи обговорення, голова комітету закликав колег усвідомити: реформи — це спільне завдання та спільна відповідальність і найнебезпечніше — на цьому зупинитися. «Зупинка настільки відкине нас назад, що навіть важко усвідомити, коли ми знову отримаємо енергію для змін у країні. То чи можемо дозволити собі відправити уряд у відставку, розпустити коаліцію та піти на дострокові парламентські вибори? Після Майдану ми змінили Верховну Раду, сформували коаліцію та уряд, за рік справді вдалося чимало зробити, і цей рух потрібно продовжити», — підкреслив А. Іванчук.

Більшість членів комітету вирішили взяти звіт про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів у 2015 році до відома.

Коментар

Голова Комітету Верховної Ради з питань економічної політики Андрій Іванчук:

— Розгляд питання про звіт Кабінету Міністрів засвідчив, що всі міністри є фахівцями у своїх галузях, а ті реформи, які уряду та коаліції вдалося спільно провести, справді вагомі. І саме поданий звіт допоміг освіжити пам’ять, бо у щоденній роботі часто забуваєш, що було вчора. На мою думку, дискусія в комітеті засвідчила: потрібно об’єднувати зусилля уряду і парламенту та продовжувати реформування нашої країни. Ми не маємо права зупинитися, чого хочуть деякі політичні сили, які розхитують уряд та коаліцію. Тому дуже важливо: зараз можемо оцінити, що уряду та коаліції вдалося зробити, бо вважаю, реформи — це наша спільна відповідальність. І тут коаліція також має визнати: більше ста реформаторських законопроектів або взагалі не розглянуті парламентом, або тільки пройшли перше читання. На моє переконання, нинішній коаліційний уряд потрібно доукомплектувати, і він має продовжити реформування країни. А ті, хто сьогодні розхитує ситуацію, мають усвідомити: висловлення недовіри уряду означатиме зупинку нашого співробітництва із міжнародними партнерами, парламентську кризу та дострокові парламентські вибори із невідомим результатом.

Точка зору

Член Комітету з питань економічної політики Вікторія Пташник:

— Вважаю, що комітет мав би більше зосередитися на звіті профільного Міністерства економічного розвитку і торгівлі. Не думаю, що питання оборони, молодіжної політики, культури належать до компетенції нашого комітету. Стосовно співпраці із профільним Міністерством економічного розвитку і торгівлі, то мені особисто вдалося її налагодити, зокрема, ми разом працювали над реформою публічних закупівель та антимонопольною реформою. І хоч деяким сферам, зокрема, питанню інтелектуальної власності, міністерству варто було б приділяти більше уваги, його роботу порівняно з іншими я вважаю набагато кращою. Та загалом я не можу дати позитивну оцінку діяльності всього Кабміну і вважаю, що під час обговорення звіту найкраще було б піти шляхом висловлення довіри уряду, бо це засвідчило б, чи є в парламенті довіра до цього складу Кабінету Міністрів, чи її немає.