1 березня збігає термін, відведений киянам на повірку квартирних приладів обліку води. Власників помешкань, чиї лічильники так і не пройшли вчасної планової перевірки чи не були замінені на нові, переведуть на оплату за середніми нормами споживання по будинку. Попри те, що у водоканалі заспокоюють, мовляв, «нічого страшного з березня не станеться». Споживачам, які звикли розраховуватися за показами власних лічильників, але не встигли їх повірити, треба заздалегідь готуватися до шоку. Як свідчить практика, фактичні обсяги споживання із «середніми нормами» різняться у рази. На одного киянина, що не має приладу обліку, подекуди списують по 11 і більше кубічних метрів холодної води щомісяця.

Термін повірки закінчується, але основне питання, хто ж має платити за цю процедуру, і досі не вирішено. Точніше, закон цю відповідь має, і варіант один — надавачі комунальних послуг. У цій ситуації йдеться про ЖЕКи, які до ухвалення закону №1198 відповідали за водопостачання киян. Але добитися від них виконання своїх обов’язків, м’яко кажучи, дуже складно. Прикриваючись своєю злиденністю, вони змушують киян самостійно повіряти лічильники («Голос України» №129 від 10.07.2014 «Повірка лічильників: коли закон нікого не цікавить», №200 від 17.10.2014 «Повірка: виконувати закон охочих немає»). Черговий виток ця тема отримала 10 лютого. Депутат Київради Роман Головня заявив: «Кияни не зобов’язані платити за повірку лічильників». Чиновник навіть написав депутатське звернення, та ситуацію це не змінило...

Але і ті, хто вирішив не псувати нерви та не судитися із ЖЕКами і зголосився самостійно оплатити повірку, зіткнулися з іншою проблемою — чергами. На сайті ДП «Укрметртестстандарт» ще вчора висіло оголошення про «тимчасову призупинку запису на виконання повірки безпосередньо у помешканні власників лічильників води у зв’язку з великою кількістю звернень, що переважають технічні можливості підприємства». Не можуть упоратися із напливом і в деяких ЖЕКах, які мають наново опломбовувати повірені чи замінені лічильники. Вони навіть відмовляються від грошей. «Замінити лічильники ви можете, скориставшись нашими послугами. За два прилади це коштуватиме 174 гривні, ще 6 грн. — опломбування. Але якщо у вас є така можливість, то краще робіть заміну самостійно. У нас дуже великі черги на повірку...» — зізналася співробітниця однієї із житлово-експлуатаційних компаній у Голосіївському районі столиці. Та попри це, принаймні поки що, інформації про рішення продовжити термін, відведений на повірку, немає.

До речі, у майбутньому всі витрати на повірку приладів обліку гарячої води вже взяло на себе ПАТ «Київенерго». Але і тут закон вирішили виконати не без «національних нюансів»: платити за це будуть усі, і ті, хто лічильників не має. Тариф — єдиний по місту. У «Київводоканалі» поки що виконувати норми закону і брати на себе повірку лічильників холодної води взагалі не обіцяють. 

Очевидно, що сфера надання житлово-комунальних послуг потребує чіткішого регулювання. І створення дієвого органу чи структури, яка обстоюватиме права споживачів та захищатиме їх перед монополістами.