Виховання через мистецтво — необхідна складова дошкільної освіти. Відповідно до її базового компонента, малюка ще у садочку мають навчити відрізняти живопис від графіки і пейзаж від натюрморту.

Але що діти відчувають, споглядаючи твори живопису? Чи розуміють, що хотів сказати автор? Можливості використання мистецтва для збагачення уявлень про світ у дітей дошкільного віку вивчали фахівці Національної академії педагогічних наук України. В Інституті обдарованої дитини НАПН стверджують: без ознайомлення з творами мистецтва неможливе формування цілісної картини світу сучасної дитини.
Малюки із захватом розглядають пейзаж французького імпресіоніста Клода Моне «Біле латаття». «Хотів би я побувати на такому місточку і побачити ці чудові квіти!» — захоплено промовляє Владик. Тим часом Даринка та інші мистецтвознавці в бантиках роблять свої маленькі відкриття: з’ясовують, що білі пелюстки зображено фарбами різних кольорів! Так в одному із садків Білої Церкви на Київщині минає експериментальне заняття. Його мета — сформувати у дітей уявлення про водний ландшафт. На наступних заняттях за допомогою спеціально підібраних репродукцій вони дізнаються про те, який вигляд мають степи, пустелі, гори.
Образотворче мистецтво є універсальним у своєму впливі на особистість і виконує кілька функцій: пізнавальну (допомагає пізнати світ через образи, створені художником); виховну (навіює суспільні норми та еталони на основі позитивного або негативного прикладу); гедоністичну (дає можливість отримувати насолоду від споглядання красивого); комунікативну (є основою для спілкування з іншими); компенсаторну (розвиває здатність розуміти свої почуття та почуття інших людей) і навіть психотерапевтичну (допомагає побачити позитивне навколо себе і пережити неприємності).
Картина світу формується у свідомості дитини у процесі його постійного пізнання. Щоб уявлення було цілісним, пізнання має бути гармонійним. Проте нині раціональне домінує над чуттєвим. Педагоги орієнтуються на виховання дитини «знаючої». Малюк отримує масу інформації, сприйняття якої зводиться до узагальнення, класифікації, упізнавання. Варто посилити увагу саме до естетичного пізнання дійсності дитиною, балансу між науковим та художньо-естетичним.
Згадана проблема є пріоритетною у моїх наукових пошуках. На рівні теоретичному її розроблено ґрунтовно, проте вихователям бракує прикладних інструментів (якісних дидактичних матеріалів та методичних рекомендацій до них). Ми запропонували педагогам та батькам дошкільнят матеріали, які допоможуть гармонізувати світосприйняття дитини: не лише ознайомити з навколишнім світом, а й навчити радіти йому і дивуватися. Відібрали полотна низки відомих художників, розробили систему дидактичних ігрових завдань та обґрунтували методи та етапи роботи з картинами. Апробація нових наукових підходів здійснювалася протягом 2014—2016 років у дошкільному навчальному закладі №8 «Золотий півник» у Білій Церкві.
Заняття передбачали кілька етапів — від сприйняття картини та її розуміння до створення власної роботи на таку само тему та її обговорення. Вихователь розповідав про автора та його роботу. Запропоновані завдання враховували життєвий досвід кожної дитини. Так, за мотивами роботи Євгенії Гапчинської «Бешкетники» (де зображено святковий стіл із солодощами і трьох малюків, які намагаються поласувати ними) дітям пропонували намалювати святковий стіл у їхньому домі. Працювали діти під музику, яка створювала відповідне емоційне тло і була пов’язана з темою заняття.
Результати експериментальної роботи було оприлюднено на семінарі для вихователів-методистів. Після проведення таких креативних уроків педагоги відзначили: віртуальні зустрічі з художниками дають малюкам глибші уявлення про світ, навчають помічати прекрасне і виявляти свої почуття — радіти, милуватися, захоплюватися. Шкода, що Клод Моне чи Ван Гог приходять не до всіх — у більшості садків естетичне виховання обмежується виконанням малюнків за стандартним зразком.

Людмила ШЕЛЕСТОВА, канд. пед. наук, провідний науковий співробітник Інституту обдарованої дитини НАПН України.

 

 

Маленькі художники малюють зоряну ніч за мотивами роботи Ван Гога.

Фото автора.