За останній рік у Полтавській дирекції «Укрпошти» змінилося троє керівників. Це, звісно, не сприяло підвищенню ефективності роботи. Тож новому молодому й енергійному директору Андрію Рижову, котрий переміг на відкритому конкурсі та очолив обласну дирекцію навесні нинішнього року, довелося стартувати в умовах своєрідного перезавантаження підпорядкованих йому структур. Надто з огляду на те, що з приходом нової команди топ-менеджерів більш ніж істотного оновлення зазнає вся система «Укрпошти». Однак будь-які серйозні зміни, ініційовані згори, неможливі без усвідомлення їхньої необхідності та, власне, підтримки на місцях. Тому під час своїх ознайомчих поїздок у райони Андрій Рижов зустрічається не лише з керівниками тамтешніх підрозділів. Одна з таких зустрічей відбулася у місті-райцентрі Зіньків. На неї з’їхалися листоноші з усього району, який репрезентує типову сільську глибинку.
 

Валентина Бражник із презентаційною продукцією «Голосу України».

 

Андрій Рижов спілкувався з підлеглими відверто. 

 

Головними дійовими особами зустрічі в Зінькові були сільські листоноші.  

 

Заробляти більше. А навіщо?

На початку діалогу з ними Андрій Рижов і його колеги-управлінці з області нагадали присутнім про те, що навіть за формальними ознаками поштовики сьогодні не можуть працювати так, як учора. Хоча б тому, що у березні їхнє донедавна чи не найбільш «одержавлене» підприємство, залишаючись головною поштою країни, стало публічним акціонерним товариством. Це додало нових можливостей, скажімо, для отримання банківських кредитів і розвитку цивілізованих ринкових відносин з партнерами.
Та незрівнянно вищою стала й відповідальність кожного за результати власної роботи. Особливо тоді, коли, здається, нікого не може задовольняти той факт, що значна частина сільських листонош продовжують працювати на половину чи навіть 0,3 ставки, тобто отримують менш як тисячу(!) гривень на місяць. Але не є секретом й інше: дехто з них і не намагається заробити більше, бо тоді... меншою буде субсидія від держави на оплату житлово-комунальних послуг. Працюючи переважно на власному обійсті, вони зазвичай дбають про те, щоб офіційно на пошті лише «дотягти» до пенсії...
Хоча відомої істини про те, що гроші треба не одержувати, а заробляти, ніхто не скасовував. Тим паче за умов, коли можливостей для такого реального заробітку побільшало. Адже останнім часом «Укрпошта» впроваджує нові, подекуди справді інноваційні послуги. Та й давно відомі не варто забувати. Керівник обласної дирекції згадував про те, як колега учасників зустрічі — листоноша з Козельщинського району — лише на допомозі землякам у страхуванні їхнього майна та здоров’я має більший доважок до зарплати, ніж офіційний заробіток. При цьому фахівці підрахували: тісніша співпраця тільки з однією страховою компанією може «довантажити» загальну скарбницю поштовиків області на сотні тисяч(!) гривень.
 

Неліквіди прибутків не додадуть...

А коли згадати, що сьогодні селяни Полтавщини потерпають, приміром, від африканської чуми свиней, яка викошує поголів’я їхніх «п’ятачків», то така «страхова» підмога землякам видається зовсім не зайвою. Таких ніш для збільшення доходів галузі поштового зв’язку та її працівників є чимало. На зустрічі в Зінькові, звісно, не могли оминути тему вимушеного наповнення сумок листонош промисловими товарами та продуктами харчування.
Працівники скаржилися начальству на те, що з Полтави та Києва їм нерідко привозять «не те», чого насправді просять селяни, насамперед пенсіонери. Подивіться, мовляв, на ті шкарпетки дивних розмірів і кольорів чи цукерки, які не вгризеш... Андрій Рижов погодився: охочих «навантажити» поштовиків усіляким неліквідом вистачає, обмежувати їхні апетити мають у столиці й обласному центрі. Та при цьому попросив підняти руки тих листонош, які замовляли конкретний ходовий товар із зазначенням його сорту, артикула, вартості тощо. Таких не виявилося... Тож усі погодилися надалі перейти від взаємних звинувачень до реального вивчення попиту, що унеможливить такі проколи.
Не менш пекучою проблемою залишаються випадки невчасної доставки до відділень газет чи ще прикріші факти, коли періодика взагалі губиться на шляху від редакцій і видавництв до передплатників, а вислуховувати нарікання останніх доводиться саме сільським листоношам. При цьому затримка з приїздом поштової машини навіть на годину-другу нерідко призводить до того, що взимку у відділеннях закінчують розбирати свіжу пресу вже фактично у сутінках. Чи можна тоді принести передплатнику газету в день її виходу, коли до того чи іншого села на дільниці треба пройти 9 чи 13 кілометрів?

А на «десерт» — подарунки від «Голосу України»

Очільник обласної дирекції погодився зі слушними зауваженнями. Водночас повідомив про те, що логістика поштових перевезень і, власне, надходження вантажів, зокрема й періодичних видань, до споживачів і передплатників потребують істотного вдосконалення. Бо, скажімо, в Полтаві перед тим як розвезти свіжу пресу по районах краю, її спочатку тягають по кількох відомчих «точках» обласного центру. А це не лише час, а й додаткові затрати. Усунути такі «гальма» на шляху й оптимізувати витрати — найперше завдання спеціалістів галузі та її посадовців на всіх рівнях.
Адже й згадана зустріч у Зінькові відбувалася у збудованому за радянських часів типовому триповерховому поштовому будинку, тільки за опалення якого тепер узимку треба заплатити понад 60 тисяч гривень... То чи раціонально використовується ця будівля сьогодні? Таке запитання Андрій Рижов адресував не лише підлеглим, а й самому собі. Водночас почув від колег чимало риторичних запитань і пропозицій. Вони засвідчили, що ця своєрідна толока за участю управлінців, спеціалістів і листонош була взаємно корисною. Насамперед тому, що спонукала всіх працювати по-новому.
На завершення зустрічі приємною несподіванкою для її головних дійових осіб стали подарунки від «Голосу України». Після короткої презентації парламентської газети трьом листоношам із сільських відділень Зіньківського району, де на перше півріччя нинішнього року було передплачено найбільше примірників видання, власкор «Голосу України» вручив нашу фірмову продукцію. Футболка з відповідним логотипом і настінний календар від редакції за найкращий передплатний результат дісталися листоноші Шилівського відділення поштового зв’язку Валентині Бражник.

Полтавська область.

Фото автора.