Уявімо, у вас є 10 подарунків друзям і вам їх треба розіслати по всій Україні. Ви можете прийти до «Укрпошти», купити 10 коробочок, написати на кожній адресу, зважити, відправити. Не надто привабливо, чи не так?

А можна протестувати послугу «Укрпошта SmartBox», аналогом якої є популярний у світі FlatRate. За пільговою ціною (до -20 відсотків на кожній посилці порівняно з «Укрпоштою Експрес») ви отримаєте 10, 20 або 50 коробочок визначеного розміру, в які можете покласти все, що забажаєте. Кур’єр доставить ці коробочки вам додому безплатно! Ось так заманливо рекламує нову послугу «Укрпошти» її очільник Ігор Смілянський. А тепер уявіть, що ви — житель сільської місцевості, і передплачуєте газету, яка виходить п’ять разів на тиждень, але вам її листоноша приносить раз чи двічі на тиждень і ви читаєте поза- або ще значно вчорашні новини. Не надто привабливо, чи не так? Але, на превеликий жаль, це реальна картина з доставкою періодичних видань «Укрпоштою» по країні, і ні знижок, ні кур’єрів тут не рекламують.

Непроста арифметика

Цифри — річ вперта, і це загальновідомо. Але коли ми спробували їх порівняти, то почали сумніватися у цьому.
4 травня цього року на сайті Міністерства інфраструктури України розміщено повідомлення про діяльність «Укрпошти», у якому цитують 
І. Смілянського. Зокрема він зазначив, що «збитки від розповсюдження періодичних видань тільки за останні 3 роки становили майже 500 млн. грн. Це ті кошти, які могли піти на новий транспорт, ремонт у відділеннях та покращення якості послуг. Саме тому ми зараз відмовляємося від такої практики — послуги нижче собівартості не надаватимуться». Водночас, за даними, розміщеними на сайті «Укрпошти», темп приросту чистого доходу від реалізації періодичних видань за 2016 рік порівняно з 2015-м становив 45 відсотків. Загальні доходи компанії зросли за цей період на 14,9 відсотка. За 2016 рік «Укрпошта» збільшила чистий дохід від реалізації на 15 відсотків — до 4,484 млрд. грн.
Водночас лише у тре-тьому кварталі 2016 року «Укрпошта» «збільшила доходи за всіма показниками операційної діяльності. За результатами кварталу, доходи державного підприємства становили 1089,7 млн. грн. Чистий дохід зріс порівняно з аналогічним періодом минулого року на 87 млн. грн., або на 9,2 відсотка, і становить 1 035,0 млн. грн. План чистого доходу перевиконано на 5,5 млн. грн., або на 0,5 відсотка. Зростання доходів відбулося майже з усіх послуг, що надає компанія. Зокрема збільшення доходів від розповсюдження періодичних друкованих видань становить 71,4 відсотка», — бадьоро рапортувала відомча газета «Поштовий вісник» 16.12.2016 р.

Де взялися збитки? 

«Укрпошта» доставляє друковані видання до 30 тисяч населених пунктів України. У 2016 році підприємством доставлено 432,6 млн. примірників вітчизняної періодики, зокрема загальнодержавних видань — 276,0 млн. примірників (63,8 відсотка), місцевих — 156,2 млн. примірників (36,1 відсотка), зарубіжних — 0,4 млн. примірників (0,1 відсотка). Нагадаємо, темп приросту чистого доходу від реалізації періодики становив 45 відсотків. І одразу «Укрпошта» скаржиться, що «оскільки з моменту останнього перегляду тарифів (2015 рік) істотно зросли витрати на оплату праці з нарахуваннями, транспорт та інші витрати «Укрпошти», то надання цієї послуги в 2017 році для підприємства було збитковим. При цьому поетапне підвищення тарифів не дасть можливості «Укрпошті» компенсувати навіть половини збитків від передплати у 2017 році». Нагадаємо, «Укрпошта» хотіла підвищити тарифи на приймання і доставку періодичних видань на 30—50 відсотків. Але через супротив газетярів, для яких це означало фактично загрозу припинення виходу та втрату передплатників, і Національної спілки журналістів домоглася їх зростання лише на 25 відсотків. Перше подорожчання відбулося з 1 липня 2017 року, наступне заплановано на 1 січня 2018-го. А цьому передувало фактичне блокування виходу газет, оскільки «Укрпошта» не перераховувала газетам належні їм кошти за передплату на 2017 рік. За інформацією Національної спілки журналістів, станом на 8 лютого заборгованість перед редакціями газет становила 265 млн. грн., або 46 відсотків від загального обсягу передплати. Питання, за які кошти випускати газету, «Укрпошту» навряд чи цікавило. «Загалом наша передплатна кампанія з 2016-го на 2017 рік нині «тягне» на 149 млн. гривень збитків для «Укрпошти». Ті тарифи, які ми пропонуємо, дають змогу компенсувати з цих 149 млн. майже 50 млн. Тобто 100 млн. грн. збитків «залишаються на грудях» «Укрпошти», — зазначав перший заступник директора «Укрпошти» з фінансових питань Олександр Чернявський. «За 5 років роботи ми субсидували періодичні видання на суму 500 млн. грн. Це дельта між собівартістю і тим, що ми отримуємо за доставку», — вторив йому Смілянський. За його словами, передплатна кампанія нині нібито завдає «Укрпошті» збитків. Попереднє підвищення тарифів на доставку преси відбулося у серпні 2015 року, тоді заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер обґрунтував зростання тарифів тим, що «видання газет і журналів давно втратило свою соціальну функцію і є видом підприємницької діяльності, а їх власники зацікавлені в отриманні максимального прибутку», зазначав сайт «Поштівка».
Крім цього, час від часу до редакції надходить непідтверджена інформація про звільнення в деяких областях працівників відділень «Укпошти», які займаються організацією передплати.
«На жаль, складний механізм перегляду регульованих тарифів не дав змоги своєчасно впровадити необхідні зміни. У результаті законодавчого зростання мінімальної заробітної плати, яка в нашій структурі собівартості становить майже 70 відсотків, значна частина послуг у першому кварталі надавалася нижче за собівартість, що є неприпустимим для майбутнього компанії. «Укрпошта» повинна заробляти на конкурентному ринку і тим самим приносити користь державі», — наголошує Ігор Смілянський.

Винайти велосипед

І це зробили. Листоношам видали жовтих «залізних коней».
Процитуємо ще раз І. Смілянського: «Персонал будь-якої компанії — один з найважливіших активів. У 2016 році ми не проводили скорочень і зараз робимо усе, щоб збільшити доходи наших співробітників. При цьому ми зацікавлені в оновленні на усіх рівнях — в «Укрпошті» повинні працювати люди, націлені на результат». І «Укрпошта» відрапортувала, що середня заробітна плата зросла на 30 відсотків — до 2728 грн., а в першому кварталі 2017 року ще на 21,2 відсотка — до 3307,5 грн. При цьому 82 відсотки від фонду заробітної плати — це витрати на виробничий персонал. Які зарплати отримує решта 18 відсотків персоналу? Будь ласка, зарплату представників центрального апарату за місяць (за даними кінця минулого року) оприлюднено «Главкомом»: генеральний директор — 333 300 грн., перший заступник генерального директора — 300 000 грн., фінансовий директор — 265 000 грн., заступник генерального директора з ІТ — 175 000 грн., директор із закупівель — 53 000 грн., заступник генерального директора з персоналу — 145 000 грн. Інші керівники департаментів та управлінь апарату «Укрпошти» отримують від 10 до 95 тисяч, а от листоношам пропонують зарплату на рівні мінімальної — від 3 200 грн.
У першому кварталі 2017 року компанія продовжує демонструвати позитивну динаміку зростання доходів. Чисті доходи збільшилися до 1,077 млрд. грн. Найшвидшими темпами зростають відправлення дрібних пакетів (+37,8 відсотка), посилок (+27,8 відсотка) та роздрібна торгівля (+19,5 відсотка). Водночас збиток за цей період становив 238 млн. грн., переважно за рахунок зростання витрат на оплату праці з нарахуваннями на 249 млн. грн. та амортизації на 65,7 млн. грн.

Уряд чує всіх

Ця реклама щоранку лунає на радіо. Але складається враження, що газетярів усе-таки не чують. Чи не хочуть чути. Вже півроку видавці газет і Національна спілка журналістів намагаються достукатися і пояснити, що такими діями «Укрпошти» знищуються газети, але марно.
Залишалися поза увагою й аргументи «України молодої» (16.05.2017 р.): «В Україні намагаються безжально знищити друковану періодичну пресу. Як клас! Ситуація виглядає особливо абсурдною, враховуючи, що проти нас ведеться надзвичайно потужна інформаційна війна з боку Росії. А тим часом українська влада знищує джерела інформації, які мали б доносити до людей правду. Упродовж усіх останніх років державне підприємство «Укрпошта» ставиться до одного з головних своїх завдань — доставляти передплатникам поштову кореспонденцію — як до надокучливої перешкоди нормально заробляти гроші. Хоча вітчизняні експерти наголошують: доставка періодики, особливо у віддалені населені пункти, мешканцям сільської місцевості, які позбавлені доступу до Інтернету, є не комерційною, а соціальною складовою їхньої роботи. Дивно, але розуміння цього немає ні на рівні держави, ні на рівні керівництва «Укрпошти». Відтак усі останні роки ми спостерігаємо одну і ту саму картину: монополіст «Укрпошта» (який у принципі не любить, коли його так називають) періодично і суттєво підвищує тарифи на свої послуги і водночас надає ці послуги щоразу гірше та гірше... Чи є моральними такі високі зарплати у країні, що воює, у відомстві, що не може забезпечити виконання однієї з головних своїх функцій — своєчасну доставку поштової кореспонденції, що на даному етапі нашої держави є однією зі складових «гібридної війни»?».
Відповіді на це питання не чути досі.

Газети нікому не потрібні?

Як тут не згадати відому фразу, що скоро не буде ні книжок, ні газет, ні театру, а одне суцільне телебачення. Власне, у підсумку таких, сподіваємося, просто недалекоглядних, а не цілеспрямованих дій фактично будуть знищені друковані видання. І буде одне суцільне... відоме лише «реформаторам». А якщо й залишаться якісь газети, то спонсоровані, які висвітлюватимуть потрібну їм позицію і формуватимуть свідомість населення у потрібному їм руслі, і не факт, що це русло відповідатиме українській державності та її незалежності, а про самостійні видання можна буде забути назавжди. Звичайно, кожне підприємство повинно думати, як отримати прибуток, але не ціною знищення інформаційного майбутнього цілої держави.
Чекаємо пояснень від віце-прем’єра В’ячеслава Кириленка та Мінінфраструктури.

 

Олена БЕСПАЛЬСЬКА.

 

ДОВІДКОВО

«Укрпошта»:
11 500 відділень — найбільша мережа.
Понад 30 000 листонош.
Володіє 1,3 млн. м2 майна.
45 відсотків усіх пенсійних виплат у країні.

 

ФАКТ

У штаті «Укрпошти» 73 200 співробітників, але тільки 60 відсотків з них працюють у режимі повної зайнятості. Таку статистику дають сільські відділення — часто вони відкриті неповний робочий день.

MІND UA «ФЬЮЧЕР МЕДІА».

 

ДОВІДКОВО

Фінансовий прибуток до оподаткування за 2016 рік без урахування ефекту від переоцінки майна та одноразових списань становив 106,1 млн. грн. Враховуючи ефект від переоцінки майна в рамках корпоратизації (уцінка і додаткова амортизація) — 228,1 млн. грн., та разове списання вимог до визнаних неплатоспроможними «Златобанк» та «Дельта Банк» у сумі 66 млн. грн., підприємство отримало збиток у розмірі 188,0 млн. грн.

 

ДОВІДКОВО

«Укрпошта» зосередилася на розвитку фінансових послуг та посилках. Граничні тарифи на універсальні послуги поштового зв’язку з березня було підвищено в середньому на 49,4 відсотка.