11  жовтня набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», який дав старт пенсійній реформі. І одразу, 11 жовтня, Пенсійний фонд України розпочав виплату громадянам підвищених пенсій. Реформа спричинила бурхливе обговорення серед пенсіонерів. Люди підтримують перераховані по-сучасному пенсії чи, навпаки, скаржаться на відсутність перерахунків. Чи вдалося новому законодавству повернути соціальну справедливість?

 

Фотоетюд Олександра КЛИМЕНКА (з архіву «Голосу України»).


Сьогодні ми ведемо розмову з головою правління Пенсійного фонду України Олексієм Зарудним.

 

Олексій Зарудний.

— Олексію Борисовичу, почнемо з головного — яке значення, на ваш погляд, має ухвалений закон для сьогоднішніх та майбутніх пенсіонерів?


— Зміни, про які йдеться, насамперед спрямовані на відновлення справедливості та страхових принципів у пенсійній системі. Люди, які мали тривалий страховий стаж, легальну заробітну плату, з якої сплачували внески в Пенсійний фонд, мають отримувати сьогодні більшу пенсію. В цьому полягає справедливість, цього давно чекають наші пенсіонери.


Ми зробили перерахунок пенсій понад 9 млн. пенсіонерів. І саме ті люди, які зробили великий страховий внесок у пенсійну систему, одержать більшу виплату. І в подальшому ця диференціація розмірів пенсій буде зберігатися.


Люди, які мали тривалий страховий стаж, легальну заробітну плату, з якої сплачували внески в Пенсійний фонд, мають отримувати сьогодні більшу пенсію.

— Для багатьох українців актуальним у законі є те, що він передбачає довгоочікуване осучаснення пенсій…


— Так, уже цього місяця наші пенсіонери почали відчувати це на власному гаманці. Протягом багатьох років розмір пенсій не переглядали, не було ні осучаснення, ні системного механізму індексації.


По-перше, всі ми знаємо, що на розмір пенсій впливають такі показники, як тривалість страхового стажу і розмір заробітної плати, яку одержувала людина. Ці показники в кожного індивідуальні. Але є ще одна складова, від якої залежить розмір пенсії, — це середня заробітна плата по країні. Так от, хочу сказати, що останній показник, який застосовували для обрахунку пенсії, був за 2007-й рік, і дорівнював він 1197 грн. А сьогодні цей показник збільшується втричі — до 3764 грн. Тобто саме цей показник покладено в основу перерахунків усіх раніше призначених пенсій.


Також хочу наголосити, що мінімальна пенсія з жовтня становитиме 1452 грн.


По-друге, в прийнятому законі закладено системні норми, які регулюють зростання пенсій відповідно до темпів інфляції і зростання заробітної плати в країні, і це не залежатиме від того, прийме уряд рішення про підвищення пенсій чи ні.


Мінімальна пенсія з жовтня — 1452 грн.

— Під час розгляду проекту закону у Верховній Раді була дуже жвава дискусія навколо коефіцієнта страхового стажу для призначення пенсії, який зменшено з 1,35 до 1,0. Чи не означає це, що деякі люди отримають пенсії у меншому розмірі?


— Меншою пенсія від тієї, що людина вже отримувала, бути не може в принципі. Але знову ж таки не можна робити акцент на якійсь одній величині пенсійної формули та ігнорувати іншу. Так, коефіцієнт страхового стажу змінився. Проте це не єдина складова, від якої залежить розмір пенсії. Бо є ще середня заробітна плата. А вона, як я вже казав, зросла втричі. Так от, при тому, що коефіцієнт страхового стажу змінюється на одиничку, середня заробітна плата зростає втричі. Крім того, всі параметри в новому законі економічно обґрунтовані, в тому числі коефіцієнт стажу. Все математично прораховано, от і все.


— Хотілося б звернутися ще до такої норми, як страховий стаж. Закон встановлює: щоб піти на пенсію з 2018 року, потрібно мати не менш як 25 років страхового стажу, а з 2028-го — вже 35 років. Наскільки така норма виправдана?


— З одного боку, це відповідає загальносвітовим нормам. А з другого боку для людини, яка сумлінно працює все життя, 35 років стажу — не проблема. Інша річ, що працювати треба легально і сплачувати внески до Пенсійного фонду. Але ж це і є справедливість, коли одержує той, хто сплачує.


— Експерти стверджують, що страховий стаж як такий у нас існує лише з 2004-го. То де ж людині, наприклад, у 2018-му взяти 25 років саме страхового стажу?


— Хочу всіх заспокоїти. Справді, поняття «страховий стаж» було введено лише в 2004-му, але вже тоді, коли це поняття було зафіксовано на законодавчому рівні, було визначено, що весь трудовий стаж (а до цього було поняття саме «трудовий стаж») зараховують як страховий. Але з 1 січня 2004 року в стаж зараховують тільки ті періоди, за які сплачено внески в Пенсійний фонд. І на це слід звертати увагу.


— Водночас у новому законі передбачено: якщо людині не вистачає стажу, його можна отримати додатково. Яка ціна питання?


— Вважаю цілком справедливим, що людина, яка хоче претендувати на зарахування певних періодів стажу, має сплатити за них внески в Пенсійний фонд. Закон передбачає можливість сплатити внески за попередні періоди і, таким чином, збільшити загальну тривалість страхового стажу. Загалом можна сплатити внески за шість років — із 2004-го по 2010-й, причому сума сплаченого єдиного внеску за кожен місяць такого періоду не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладення договору, помножений на коефіцієнт 2. Сьогодні це 1408 грн. на місяць. Відповідно, зі зростанням мінімальної зарплати збільшуватиметься і розмір єдиного соціального внеску.


Ті пенсії, які призначали та виплачували за так званими спецзаконами, не осучаснюються і перегляду не підлягають.

— Хотілося б поговорити про таку норму закону, як скасування для багатьох категорій громадян (зокрема для медичних працівників, учителів) пенсій за вислугу років.


— Насамперед хочу звернути увагу на те, що ті, хто вже має таку пенсію, продовжуватимуть її отримувати. Також таким правом можуть скористатися люди, які набули право на таку пенсію, але ще не оформили її. Тобто ті, хто вже заробив пенсію за вислугу років, матимуть на неї право. Решта виходитиме на пенсію за загальними правилами.


— А що стосовно такої категорії “спецпенсіонерів”, як судді, прокурори, депутати? Вони також отримають підвищення до своїх і без того немаленьких пенсій?


— Ті пенсії, які призначали та виплачували за так званими спецзаконами, не осучаснюються і перегляду не підлягають. Переглядаються лише пенсії, призначені за загальним законом. Хоча багато років було так, що пенсії за спецзаконами осучаснювалися, а звичайні страхові пенсії ні, або підвищувалися дуже несуттєво.


Зараз усе з точністю до навпаки. Ті “спецпенсіонери”, які вже отримують такі пенсії, продовжуватимуть їх одержувати у старих розмірах, а для нових “спецпенсіонерів” їх скасовано взагалі. Тобто відтепер усі майбутні “спецпенсіонери” отримуватимуть пенсії за єдиними загальними правилами.


Наповнення Пенсійного фонду залежить від багатьох чинників: стану економіки, рівня заробітної плати, надходження внесків у Фонд.

— Сьогодні всі кажуть, що Пенсійний фонд України має дефіцит. Чи допоможе новий закон розв’язати цю проблему?


— Наповнення Пенсійного фонду залежить від багатьох чинників: стану економіки, рівня заробітної плати, надходження внесків у Фонд. Але насамперед рівень цих надходжень залежить від зацікавленості людини у сплаті внесків та одержанні гідної пенсії. Тому саме зараз, коли в пенсійній системі посилюються страхові принципи, у людини має з’явитися зацікавленість у сплаті внесків. А отже, підходи, які закладено в законі, мають сприяти наповненню Фонду. Крім того, хочу сказати, що цим законом із Пенсійного фонду знімаються невластиві видатки, тобто виплати, які не пов’язані зі сплатою страхових внесків. І цей вивільнений ресурс буде спрямовуватися саме на підвищення страхових виплат.


Тому вважаю, що в законі закладено ґрунтовні підвалини стабілізації фінансового стану Пенсійного фонду.


Водночас хотілося б сказати, що доходи Пенсійного фонду зросли вже цього року, і понадпланово ми отримали 26 млрд. Цей ресурс вдалося накопичити, зокрема, за рахунок зростання мінімальної заробітної плати і детінізації зарплат. І ми сподіваємося, що цей процес відбуватиметься і в подальшому.


Щоб ефективно працювала обов’язкова накопичувальна система, мають бути ухвалені відповідні законодавчі зміни.

— А які перспективи запровадження накопичувальної пенсійної системи? Можете дати свій прогноз?


— Для того щоб ефективно працювала обов’язкова накопичувальна система, мають бути ухвалені відповідні законодавчі зміни. На сьогодні існує багато пропозицій із цього питання, багато професійних рекомендацій, які мають бути обговорені з експертами, із суспільством і, врешті-решт, ухвалені у вигляді законів, щоб другий рівень запрацював справді ефективно. А те, що накопичувальна система потрібна, беззаперечний факт, підтверджений світовим досвідом. Самостійно жодна солідарна система (утім, як і сама лише накопичувальна) не зможе забезпечити належний рівень пенсійного забезпечення. Тобто достойні пенсії забезпечує саме змішана пенсійна система, коли пенсійні виплати здійснюються з кількох джерел.


Осучаснення пенсій військовослужбовцям — наступний крок

— Як скоро на свої підвищення та осучаснення можуть розраховувати військові пенсіонери?


— Осучаснення пенсій військовослужбовцям — наступний крок у врегулюванні тих проблем, що існують у пенсійній системі. Зараз в уряді триває робота над відповідним документом. Передбачається, що в листопаді законопроект стосовно пенсійного забезпечення військовослужбовців має бути подано до Верховної Ради.


Перерахунок відбувся автоматично, пенсіонерам не потрібно звертатися до органів Пенсійного фонду України

— Насамкінець, чи можете ви пообіцяти пенсіонерам, що всі свої підвищення вони отримають вже у жовтні?


— Звісно, отримають. Ми здійснили всю необхідну підготовчу роботу, щоб одразу, після набрання чинності законом, розпочати виплату пенсій у нових розмірах. Це відбуватиметься таким чином. Ті, в кого дата виплати пенсії припадає на період уже після набрання чинності законом, тобто з 11 жовтня, одразу отримають пенсію у збільшених розмірах. Ті, хто вже отримав пенсію 4—10 жовтня, зможуть одержати в цьому місяці відповідну доплату за додатковими відомостями на пошті або на банківську картку. При цьому перерахунок відбувся автоматично, тобто пенсіонерам не потрібно звертатися до органів Пенсійного фонду України.