Польську столицю відвідав перший віце-президент Єврокомісії Франс Тіммерманс. Візит відбувся на запрошення міністра закордонних справ Польщі та пройшов під знаком продовження діалогу на лінії Брюссель-Варшава щодо функціонування польських органів правосуддя і ситуації навколо Конституційного суду, а також можливостей припинення застосування щодо Польщі процедури згідно зі ст. 7 Договору про Європейський Союз.

 

«Голос України» послідовно висвітлював усі етапи цього діалогу, починаючи з січня 2016 р., коли до основних повноважень Ф. Тіммерманса (єврокомісар з питань поліпшення регулювання, верховенства закону та Хартії фундаментальних прав) додалась ще одна місія -- ЄК визначила його головним відповідальним за переговори з офіційною Варшавою щодо дотримання принципів верховенства права.

 

Варто нагадати: ухвалюючи в грудні 2017 р. рішення про застосування щодо Польщі процедури згідно зі ст. 7, ЄК давала офіційній Варшаві три місяці на впровадження євросоюзівських рекомендацій у сфері верховенства права, які стосувалися, зокрема, внесення змін до законів про Верховний суд, Вищу раду правосуддя, Конституційний суд. У відповідь на ці рекомендації на початку березня польський уряд надіслав ЄК викладену на 100 сторінках «Білу книгу» щодо реформ системи правосуддя в Польщі. В ній стверджується, зокрема: немає жодного ризику політичного впливу на Верховний суд, спір щодо КС завершений, а польські судді мають серйозні гарантії незалежності. Після ознайомлення з цим документом Ф. Тіммерманс заявив, що «Біла книга» не містить конкретних відповідей на рекомендації. «Ми хочемо побачити кроки вперед. Щоб їх зробити, потрібні конкретні відповіді на рекомендації, які ми надіслали». У середині березня Рада міністрів Польщі надіслала свою відповідь на рекомендації ЄК щодо застосування процедури згідно зі ст. 7. За даними польських ЗМІ, в документі наголошувалось, що офіційна Варшава не відмовиться від жодних прийнятих рішень у сфері правосуддя та відкидає закиди ЄК, але готова до спільної з Брюсселем оцінки результатів впроваджених змін.

 

Тож у ході понеділкового візиту у виробленні таких оцінок Ф. Тіммермансу мали допомогти зустрічі з міністром закордонних справ Яцеком Чапутовичем, головою Верховного суду Малґожатою Ґерсдорф, прем’єр-міністром Матеушем Моравецьким, керівником Бюро забезпечення роботи президента РП Кшиштофом Щерським та заступником глави адміністрації президента Павлом Мухою, головою КС Юлією Пшилембською, представниками МЗС та Мін’юсту, а також з омбудсменом Адамом Боднаром.

 

Під час підсумкової прес-конференції за участі Ф. Тіммерманса та Я. Чапутовича, було відчутно відмінності в підходах. Глава польського МЗС з ентузіазмом заявив: «Ми дедалі ближче до досягнення компромісу з ЄК. Радий, що в нас налагодився інтенсивний діалог. Обидві сторони прагнуть знайти певний консенсус, який дасть можливість закрити питання процедури згідно зі ст. 7».

 

Віце-президент ЄК спочатку констатував, що «раніше впродовж надто довгого відрізка часу» Варшава та Брюссель займались перепискою, а «зміна у кліматі відносин» сталась разом «зі змінами в польському уряді», після чого розпочався «щирий та відкритий діалог», «хоча не в усьому ми погоджуємось». При цьому Ф. Тіммерманс заявив, що для ЄК важливо, аби «спільно опрацювати вирішення», наголосивши, що її інтенцією «є пошук вирішення проблем, які ще залишаються», та висловивши надію, «що питання верховенства права вдасться вирішити якомога швидше». На прохання журналістів уточнити термін, зізнався: «Хотів би, щоб це питання було закрите впродовж кількох тижнів, а не місяців».

 

У свою чергу, Я. Чапутович наголосив: Варшава «також зацікавлена, аби все це швидко закінчити, але ще занадто рано, щоби говорити, як саме цей компроміс буде виглядати». При цьому глава польської дипломатії підкреслив, що правлячий уряд «не хоче, аби суть системи (правосуддя. -- Ред.) була втрачена», та додав про існування «певного поля маневру», який можна буде використати в ході подальших консультацій.

 

На що Тіммерманс парирував: «Ми не сперечаємось стосовно того, чи Польща має право реформувати свою судову систему. Ми хочемо бути впевнені, що буде збережено розподіл державної влади, бо це абсолютна вимога, що стосується всіх країн-членів ЄС. Мусимо переконатись, що незалежність судів дотримується».

 

Після завершення інтенсивного дня переговорів у польській столиці Ф. Тіммерманс підсумував їх результати також на своєму акаунті у Твіттері польською та англійською мовами: «Я задоволений переговорами з польським керівництвом, Верховним судом, Конституційним судом, омбудсменом щодо верховенства права. Терміново мусимо знайти вирішення. Надто рано робити висновки. Чекаємо на конкретні дії та уважно слідкуємо за подіями в Сеймі».

 

Під «подіями в Сеймі» мається на увазі голосування щодо пакета законодавчих змін у сфері системи правосуддя, підготовлених правлячою більшістю. Позиція офіційної Варшави залишається при цьому незмінною. «Польща не веде переговорів (з Брюсселем. -- Ред.) щодо поступок. Ми шукаємо такого формулювання положень законодавства, щоб захистити суть реформ та подолати напруження», -- пояснив заступник міністра закордонних справ з європейських питань Конрад Шиманський.

 

З посиланням на наближені до урядових кіл джерела польські ЗМІ інформують, що оголосити про досягнення компромісу планується в ході візиту до Варшави президента єврокомісії Жана-Клода Юнкера. Щоправда, термін цього візиту ще невідомий ані польським, ані євросоюзівським дипломатам. Проте, як стверджують політологи, і Варшава, і Брюссель зацікавлені, щоб це сталось ще до завершення календарної весни. Тобто до середини червня, коли на форумі ЄС розпочнеться ґрунтовне обговорення чергової бюджетної перспективи, яке обидві сторони хотіли б розпочати «без взаємних претензій». Якщо б це вдалося, то обидві сторони (і Єврокомісія, і польський уряд) зможуть відрапортувати про свій успіх, хоча при цьому «кожна із сторін напевно робитиме наголос на дещо інші позитиви цього компромісу», -- оцінюють «оптимістично настроєні» коментатори.

 

Заради об’єктивності слід згадати також про прогнози «песимістичних» аналітиків, котрі стверджують, що Варшава та Брюссель «увійшли в процедуру перманентного «діалогу», який не завершиться ані відмовою польського уряду від реформ, ані голосуванням санкцій стосовно Польщі, що є останнім акордом процедури згідно зі ст. 7 Договору про ЄС, бо в ході такого голосування не було б необхідної одностайності, тож ЄС показав би свою слабкість».

 

Іван КОЗЛОВСЬКИЙ.

 

Голос України