Президент Порошенко видав правовий акт,
яким зобов’язав уряд
вирішити питання соціального захисту чорнобильців

5 липня 2018 року Президент України Петро Порошенко підписав Указ №196/2018, яким передбачено низку заходів, спрямованих на вирішення екологічних та соціальних проблем, пов’язаних з наслідками аварії на ЧАЕС. В Указі зазначено: «...забезпечити поліпшення соціального захисту осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема: вжити заходів щодо підвищення розміру пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, для осіб з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, і пенсій у зв’язку із втратою годувальника з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з урахуванням збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні та передбачити щорічне фінансування видатків на виконання програм, пов’язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на рівні, необхідному для своєчасного проведення виплат та забезпечення визначених законодавством гарантій зазначеним особам...». У цьому контексті доречно буде поінформувати, що Указ Президента України — це правовий акт, який видається з найважливіших питань, віднесених до його компетенції. Відтак він є демонстрацією принципової позиції глави держави щодо проблем Чорнобиля, які багато хто вважає вже не актуальними та такими, що не є соціально значущими в умовах війни, яку Україна веде понад чотири роки. Президентський Указ дуже важливий і своєчасний у контексті підготовки проекту Державного бюджету на наступний рік, адже він зобов’язує уряд поліпшити фінансове забезпечення різних категорій чорнобильців, на що передбачити бюджетні кошти.

Превентивними кроками з вирішення екологічних та соціальних проблем, пов’язаних з Чорнобилем, які передували Указу Президента, була копітка робота провідних чорнобильських громадських організацій, в числі яких і Чорнобильська асоціація народних депутатів України. Нам багато вдалося зробити у різних напрямах, напрацювати важливі й актуальні законопроекти. На жаль, поки що не знайдено компромісних варіантів співпраці з урядом щодо забезпечення фінансової складової цих законопроектів. З урахуванням цього, вважаємо правовий акт Президента дуже своєчасним і таким, що все ж таки змусить уряд віднайти додаткові джерела фінансування та зняти соціальне напруження серед чорнобильців. Варто підкреслити, що в Указі Президента України Кабінету Міністрів України доручено розробити законопроект про внесення змін до Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо перегляду правового режиму зон радіоактивно забруднених територій, в тому числі доцільності дальшої дії окремих обмежень та заборон на здійснення видів діяльності у зоні відчуження, зоні безумовного (обов’язкового) відселення, зоні гарантованого добровільного відселення. Це доволі чутливе питання, до вирішення якого, сподіваюсь, уряд підійде відповідально і зважено, враховуючи інтереси потерпілого населення. Саме ми, народні депутати, які щоденно спілкуються з виборцями та не з чужих слів знають їхні проблеми, будемо і в подальшому брати активну участь у напрацюванні спільних з урядом позицій щодо їх розв’язання. Тож на засіданні Президії Чорнобильської асоціації народних депутатів України 11 липня 2018 р. ми розглянули та обговорили затверджені Указом Президента заходи та запропонували урядовцям співпрацю в напрямі їх реалізації. Відтак, Асоціація наголосила, що в основу майбутнього законопроекту «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» мають бути покладені наукові обґрунтування, що базуються на результатах наукових досліджень профільних наукових установ Національної академії наук України та галузевих академій наук. Надзвичайно важливим в Указі Президента вважаємо пункт щодо проведення щорічної дозиметричної паспортизації із зазначенням очікуваних доз опромінення населення, оновлення карт зон радіоактивного забруднення з визначенням та уточненням меж таких зон. В останні роки ця робота не ведеться системно через відсутність коштів, глава держави зобов’язав уряд забезпечити належне фінансування цих заходів. Петро Олексійович акцентує в своєму Указі на створенні сучасної дослідницької інфраструктури, баз даних, інформаційних систем, що є дуже своєчасним і необхідним.
А з урахуванням великої соціальної значущості законодавчих змін, при їх розробленні слід врахувати інтереси регіонів та постраждалих громадян, тому доцільно залучити до процесу вироблення законодавчих змін місцеві державні адміністрації, місцеві ради, профільні громадські організації з метою попередження виникнення конфліктів у суспільстві, емоційних суспільних сплесків та масових протестів.
Ми постійно наголошуємо на тому, що підхід до розв’язання проблем, пов’язаних з Чорнобилем, має бути програмним, комплексним, адже ми бачимо, що точкові безсистемні кроки, зокрема і в законодавчому полі, не дають бажаного результату. Комплексність і системність може забезпечити Стратегія подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та відродження територій, що зазнали радіоактивного забруднення, про яку йдеться в Указі Президента України. Кабінету Міністрів України доручено забезпечити її схвалення до кінця 2018 року.
На нашу думку, Стратегія насамперед повинна встановити засади державної політики із захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в тому числі ліквідаторів, осіб, які були дітьми на час аварії на Чорнобильській АЕС і продовжують мешкати на найбільш радіоактивно забруднених територіях. Захист цих категорій громадян має включати чітке визначення їхнього статусу, якісне медичне забезпечення, включаючи підвищення ефективності профілактичних й лікувально-діагностичних заходів, продовження заходів радіаційного захисту та їх медичного спостереження, а також належне пенсійне забезпечення.
Як відомо, проект Стратегії вже пропонувався на розгляд суспільству, однак до його змісту була низка питань. На наше переконання, до розроблення нового чи вдосконалення змісту попереднього документа також мають бути залучені Національна академія наук України, Національна академія медичних наук України, галузеві академії наук України, відповідні спеціалізовані профільні наукові і державні установи, місцеві держадміністрації, місцеві ради, громадські Чорнобильські організації. І, безперечно, Проект Стратегії повинен пройти громадське обговорення.
Виходячи з соціальної значущості та важливості Стратегії для всього суспільства, ми вважаємо, що вона має бути затверджена законом України. Адже відповідно до статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються засади використання природних ресурсів, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення, правовий режим зон надзвичайної екологічної ситуації.
На наше глибоке переконання, дієвість, передбачуваного Указом Президента, має бути підкріплена системними заходами, які доцільно визначити у відповідній загальнодержавній програмі подолання наслідків Чорнобильської катастрофи. Відповідно до Конституції України та згідно із статтею 16 Закону України «Про державні цільові програми» загальнодержавні програми затверджуються Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України. Власне, низка законодавчих соціальних ініціатив уже напрацьована нами та підтримана парламентом у першому читанні, приміром законопроекти щодо харчування дітей-чорнобильців, щодо врегулювання ситуації з видачею посвідчень, пенсійного забезпечення ліквідаторів. Це вдалось зробити завдяки співпраці з громадськими організаціями та зважаючи на те, що до Асоціації входять представники різних фракцій і груп, які проводять відповідну роботу серед колег щодо підтримки голосами.
У Президентському Указі йдеться про підвищення розміру пенсій по інвалідності, яка настала внаслідок каліцтва чи захворювання внаслідок Чорнобильської катастрофи, для осіб з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, і пенсій у зв’язку із втратою годувальника з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з урахуванням збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні. По всіх цих позиціях теж напрацьовано законопроекти, однак, як я вже зазначав, проблематичною є фінансова частина. Переконаний, що урядом буде виконано пункт президентського Указу, в якому зазначається: «передбачати щорічне фінансування видатків на виконання програм, пов’язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на рівні, необхідному для своєчасного проведення виплат та забезпечення визначених законодавством гарантій зазначеним особам».

Володимир АРЕШОНКОВ,
 народний депутат України,
співголова Чорнобильської асоціації 
народних депутатів України.