Передаючи об’єкти державної власності у приватну, держава передає їх на певних умовах інвесторам, під управлінням яких вони посилять економічний потенціал країни.

Ігор ЛАПІН.

Перший пішов

У серпні стартувала мала приватизація. На платформі «ProZorro. Продажі» відбувся перший успішний аукціон малої приватизації. Першим лотом, який був проданий, став зерноток у Чернівецькій області, виставлений місцевою громадою. Комплекс нежитлових будівель було продано на аукціоні за 209,643 тисячі гривень.
Відповідно до «нового» Закону «Про приватизацію державного і комунального майна», продаж об’єктів малої приватизації (вартість активів менше 250 млн грн) здійснюється на електронних аукціонах. Це ще один крок на шляху до реформи приватизаційного законодавства. Процедуру проведення електронних аукціонів, визначення переможця, систему публікацій, строки та умови продажу через електронні майданчики визначено Порядком проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України. Особа, яка має намір взяти участь в електронному аукціоні, через свій особистий кабінет подає відповідну заяву на участь в електронному аукціоні шляхом заповнення електронної форми і завантаження електронних копій документів. З дня оголошення про продаж до першого аукціону в потенційного покупця є 30—35 днів на подачу документів, сплату гарантійного внеску, ознайомлення з об’єктом продажу, його технічним станом чи фінансовою звітністю.
Учасником аукціону є фізична або юридична особа, яка виявила намір взяти участь в електронному аукціоні, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, пройшла процедуру реєстрації для участі в електронному аукціоні, отримала відповідне підтвердження про реєстрацію та індивідуальний код учасника.
Потенційний учасник-фізична особа повинен надати ідентифікуючі документи, для громадян України — паспортні дані; для іноземних громадян — дані документа, що посвідчує особу, що стосується юридичних осіб, то для юридичних осіб-резидентів — дані Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; для юридичних осіб-нерезидентів — дані документа про реєстрацію у державі місцезнаходження. Тобто, перелік документів зведено до мінімуму, що надалі зменшує можливість оскарження проведення процедури приватизації.
Потенційний учасник електронного аукціону для участі у ньому має сплатити реєстраційний та гарантійний внески. Передбачення внесків дає змогу виключити такі факти недобросовісної конкуренції, коли в аукціоні беруть участь особи, які штучно занижують ціну. Хоча це є дієвим тоді, коли гарантійний внесок є суттєвою сумою.
Позитивом є також питання строків проведення приватизації. На сьогодні вони значно скоротилися. Для потенційного інвестора такі зміни є великим кроком уперед.
Ринок онлайн-продажів — один із ринків, що найшвидше зростають у країні. Безумовним лідером цього процесу є майданчик «ProZorro». Особливістю «ProZorro» є його прозорість, будь-хто може взяти участь в аукціоні і дізнатися повну історію об’єкта, що продається. Є публічна база, де потенційний інвестор може здійснювати due dilligence. Прозорість продаж — це головний спосіб зацікавленості інвесторів. Важливим є те, що у даній системі виключається людський чинник. Для іноземних інвесторів саме факти прозорості та відкритості є ключовими для інвестування. Хоча пріоритету перед іноземними інвесторами немає, якщо українські інвестори готові купувати об’єкти приватизації.
Слід також зазначити, що продаж об’єктів малої приватизації у першому півріччі 2018 року здійснювався ще за старою законодавчою базою. Було продано 55 об’єктів, перераховано коштів від малої приватизації до Державного бюджету на загальну суму 24,4 млн грн. Усього у 2018 році підлягають приватизації 762 об’єкти малої приватизації. Станом на 05.09.2018 на продаж виставлено 257 об’єктів малої приватизації загальною початковою ціною більше 223 млн грн через електронну торгову систему.

Надходження від продаж можуть зрости до 200 млн

У першому кварталі 2018 року, коли приватизація здійснювалась ще за «старою» законодавчою базою, надходження коштів від продажу пакетів акцій на фондових біржах становили 14,8 млн грн.
Згідно з «новою» законодавчою базою, продаж об’єктів великої приватизації здійснюється із залученням радників.
Розпорядженням КМУ від 10 травня 2018 р. № 358-р затверджено перелік об’єктів великої приватизації на 2018 рік із 23 об’єктів.
Проведено конкурси з відбору радників: ПАТ «Одеський припортовий завод», ПрАТ «Індар», ПрАТ «Президент-Готель», ПАТ «Об’єднана гірничо-хімічна компанія», ДП «Завод «Електроважмаш», ДП «Вугільна компанія «Краснолиманська».
Також оголошено про відбір радників ще вісім об’єктів великої приватизації (ПАТ «Азовмаш», ВАТ «Оріана», ПАТ «Сумихімпром», АТ «Дніпровська ТЕЦ», ПАТ «Криворізька теплоелектроцентраль», ДП «Сєвєродонецька теплоелектроцентраль», АТ «Херсонська ТЕЦ», ДПАТ «Національна акціонерна компанія «Украгролізинг»).
05.09.2018 року Кабінет Міністрів України затвердив графік підготовки до приватизації та проведення конкурсу з продажу державного пакета акцій 78,289% ПАТ «Центренерго». Відповідно до графіка, в середині жовтня буде оголошено про проведення конкурсу та прийом заявок від потенційних покупців, конкурс відбудеться наприкінці листопада, і держава зможе отримати кошти від продажу в грудні 2018 року. (Приватизація відбувається відповідно до «старого» закону про приватизацію державного майна, у лютому 2018 року Кабінет Міністрів України затвердив радника — Польську філію компанії Ernst § Young).
Таким чином, загальний обсяг надходжень від приватизації станом на 1 вересня становить більше ніж 75,2 млн грн (49,826 млн грн за І півріччя + 25,351 млн грн від малої приватизації за новими процедурами) (в тому числі 3,2 млн грн від продажу земельних ділянок) або 0,35% річного плану. Також у разі успішного продажу вже виставлених на продаж об’єктів малої приватизації можна очікувати надходження коштів орієнтовно майже 200 млн.
За підсумками успішної приватизації 2018 року країна зможе посилити свої економічні спроможності, громадяни — отримати робочі місця та належні умови праці, ринок поповнять власні товари та послуги, партнери будуть мати продукцію належної якості і ціни.

Ігор ЛАПІН, перший заступник голови Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації.