Флотська асиметрія: головне не кількість суден, а їхня маневреність і «начинка»

У Військово-Морських силах ЗСУ триває підготовка екіпажів патрульних катерів типу Island. Необхідні знання військові моряки здобувають на базі дивізіону надводних кораблів і навчального центру українських ВМС, повідомляє сайт Міноборони України. Командир Морського командування Військово-Морських сил ЗСУ капітан 1 рангу Володимир Догонов закликав військовослужбовців докласти максимум зусиль для засвоєння навчального матеріалу. Зазначається, що до складу екіпажів патрульних катерів типу Island увійшли військові моряки із практичним досвідом виконання завдань у морі, фізично підготовлені, мотивовані, з високим рівнем моральних і професійних якостей та знанням англійської мови.
Згідно з домовленостями, американські патрульні катери безплатно передано ВМС наприкінці вересня, а українська сторона забезпечила стовідсоткову передоплату загальної вартості супутніх послуг у розмірі 10,1 мільйона доларів на термін до 18 місяців.
Як зазначають експерти, після російської анексії Криму український флот втратив значну частину бойових одиниць. І заповнення цих втрат будь-якими шляхами надто важливе. Передані США катери можуть виконувати прикордонні, патрульні, пошуково-рятувальні завдання. Це, звичайно, не бойові кораблі, але у своєму сегменті вони мають відмінні якості.
Характеризуючи катери типу Island, голова правління ПАТ «Завод «Кузня на Рибальському» Валерій Шандра в інтерв’ю інформагентству «ОПК» зазначив: «Так, вони мають дещо завеликі розміри в контексті цих функцій і багато в чому їх дублюють наявні в ДПСУ кораблі, але, з другого боку, у прикордонслужбі теж не все гаразд з парком техніки — він застарів і залежить від матеріальної бази, яка тепер стала недоступна для України. Фактично, сьогодні у прикордонників дуже ефективно працюють сучасні невеликі алюмінієві катери, наприклад UMS-1000. Судна великих розмірів або вийшли з ладу, або належать до тих типів, які невигідно використовувати з точки зору витрат палива й ремонту. Тому нові одиниці такого класу, з вигіднішими економічними параметрами, будуть не зайві».
За словами Валерія Шандри, в американської техніки є один серйозний плюс — запчастини. Доступу до матеріальної бази, яка підходить для техніки радянського виробництва і виготовляється сьогодні в РФ, ми більше не маємо. А от американський ринок для нас відкритий. Щодо віку цих кораблів, то штатівські катери навіть 40-річного випуску завдяки якісним судновим енергетичним установкам, дизель-генераторам мають значно більший ресурс, ніж аналогічні моделі радянського виробництва. «Наприклад, дизелі М-500, М-503, які встановлювали на корветах радянського виробництва, мають ресурс 3000 годин, після чого потрібен капітальний ремонт. У двигунів Caterpillar, інших дизелів американського та європейського виробництва мінімальний ресурс — 100 000 годин. Ремонт суднових двигунів ускладнюється тим, що їх необхідно витягати з машинного відділення, що потребує особливих ремонтних майданчиків, обладнання тощо. У результаті сучасне судно з такою слабкою енергетичною установкою буде 70% терміну своєї експлуатації проводити на ремонті», — пояснив представник «Кузні на Рибальському».
Оцінюючи потреби ВМС у бронекатерах тих типів, які випускає його підприємство (нещодавно ПАТ «Кузня на Рибальському» завершило будівництво двох броньованих десантно-штурмових катерів (БДШК) проекту 58503 «Кентавр» на замовлення Військово-Морських сил України, закладених у грудні 2016 року), Валерій Шандра вважає, що їх виготовлення допоможе швидко відновити флот щонайменше у «москітному» варіанті... У програмі розвитку ВМС ЗСУ, за словами співрозмовника, заявлено 18 одиниць бронекатерів. При цьому йдеться про уніфіковані платформи, які можуть комплектуватися різними модулями залежно від призначення.
«Конкретно у випадку з нинішньою ситуацією в Азовському регіоні вже видно переваги цього типу суден, які ми можемо доправляти сухопутним шляхом в азовські порти, посилюючи наше угруповання, не питаючи дозволу в агресора й не залежачи від його доброї волі. Бо всі ми розуміємо: РФ цілком здатна повністю заблокувати Керченську протоку під тим чи іншим приводом, якщо у неї виникне таке бажання. А воно обов’язково виникне, якщо йтиметься не про кілька застарілих кораблів майже без озброєння, які нещодавно здійснили перехід із Чорного в Азовське море, а, скажімо, про сучасний ракетний катер», — вважає Валерій Шандра.
Попри особливу увагу командування ВМС ЗСУ до малих броньованих катерів, слід робити ставку на посилення ракетного компонента оснащення Військово-Морських сил. Інтегральна комбінація цих зусиль цілком може створити умови, коли ми зможемо протистояти військовому потенціалу Росії. Таку думку в інтерв’ю «Апострофу» висловив директор Defense Express Сергій Згурець.
Будь-яка концепція флоту має бути спрямована на протистояння конкретним загрозам, переконаний військовий експерт. Він стверджує: у наших умовах концепція побудови флоту повинна передбачати, насамперед, асиметричні заходи щодо використання ракетного керованого озброєння, яке можна розмістити у форматі мобільних берегових ракетних комплексів, а також оснащення ракетним озброєнням авіаційних носіїв типу винищувачів Су-27 і перспективних ракетних катерів типу «Лань», на яких можна встановлювати протикорабельні ракети типу «Нептун».
Тим часом у Генштабі ЗСУ розглядають питання передачі ВМС американських фрегатів типу Oliver Hazard Perry. Про це повідомляє «Фокус» з посиланням на своє джерело в ГШ. Питання обговорюється на дипломатичному рівні. Діалог ініційовано після заяви спецпредставника Держдепу США Курта Волкера про зняття ембарго на поставки зброї до України. Ідеться про придбання двох чи трьох фрегатів. За словами представника Генштабу, три кораблі — це можливість планування. Якщо перший — на ремонті, другий — на бойовому чергуванні, а третій готується заступити на службу.

Ольга ВІТЕР.

P.S. Проте ситуація, на жаль, змінюється швидше, ніж відроджується український флот. Голова Державної прикордонної служби України Петро Цигикал заявив, що 24 жовтня Росія завела до акваторії Азовського моря два військові кораблі, ще один — на підході. Про це він розповів учора у рамках Львівського безпекового форуму, передає «Укрінформ».
«Два сторожові кораблі — «Сыктывкар» і «Кизляр» — внутрішніми водами РФ доправлено до порту «Азов», нині вони перебувають в акваторії Азовського моря», — сказав Цигикал і додав, що в Азовське море направляється ще один російський військовий корабель «Стерегущий». Крім цього, зазначив очільник Держприкордонслужби, Росія вже має угруповання із понад 120 кораблів і катерів на Азові. «На сьогодні ситуація достатньо серйозна, достатньо загрозлива», — констатував він.