На знімках: після блокування КПП розпочалося розмитнення.

Насамперед зазначимо: контрольно-пропускний пункт «Тиса» розташований на українсько-угорському кордоні, неподалік міста Чоп. Через нього щотижня до України в’їжджає щонайменше тисяча мікроавтобусів, у яких водії везуть, переважно з Італії, посилки українських заробітчан і, звичайно ж, «подрібнені» партії брендового товару (його розфасовують у сумки і в такий спосіб офіційно не сплачують мито).
Минулих вихідних «Тиса» привернула до себе увагу преси української  і сусідніх країн. Сюди в неділю зі столиці прилітали для врегулювання ситуації навіть в. о. голови Держмитслужби Ігор Муратов разом з очільником Держприкордонслужби Сергієм Дейнеком. «Розряджали» напругу спільно з головою Закарпатської ОДА Олексієм Петровим, керівниками Закарпатської митниці й Чопського прикордонного загону. Спілкувалися відверто з водіями, котрі з п’ятничного вечора — майже дві доби холодного дощового травня! — блокували роботу КПП.

Чому виник такий гострий конфлікт? Водії та пасажири мікроавтобусів відмовлялися декларувати товар, який перевозили, та чинили опір працівникам Закарпатської митниці. Що дестабілізовувало роботу «Тиси». І за певний час накопичилася перед КПП на угорському боці та на території пункту пропуску велика кількість мікроавтобусів з товарами й пасажирами. Водії непрямо заявляли, що дотепер за «сумки» платили й проїжджали. А тут раз — і ввели офіційне розмитнення.

Ось як прокоментував тоді напругу на кордоні голова Закарпатської ОДА Олексій Петров: «27 травня дав доручення правоохоронним органам посилити контроль за переміщенням так званих бусиків. Біля митного поста була виставлена мобільна група, яка контролювала законність декларування і митне оформлення товарів. Звичайно, це створило певні ризики для представників митних органів, які призупинили пропуск без оформлення, через що виник громадський супротив — зокрема, тих осіб, котрі не хочуть за жодних обставин декларувати товарну групу, яку вони перевозять, і не хочуть сплачувати в передбачений законом спосіб митні платежі до державного бюджету».

Далі очільник області наголошував: «Ситуація почалася з необхідності декларування товарних груп, що перевозилися так званими італійськими бусами. Це товари, які придбали наші співвітчизники в Італії і направляють в Україну під виглядом так званих приватних посилок. Через подрібнення великої партії товару і перевезення його під виглядом посилок, сплачуючи певний хабар, вдавалося уникати офіційних платежів. Гроші потрапляли в кишені корупціонерів, а не до бюджету».

Голові ОДА доповідали керівники правоохоронних органів, що «схема запрацювала зі зняттям карантинного обмеження». «Той масштаб і той обсяг ухилення від сплати митних платежів дійсно вражає, — твердить О. Петров.

— І відповідно до пріоритетів, які були надані мені Президентом України Володимиром Зеленським під час мого призначення, це якраз одна з топових проблем, яку я маю вирішити спільно з правоохоронцями: сплата митних платежів під час перетину кордону. За ці кошти ми зможемо наповнювати бюджет... Перевізники, які хочуть транспортувати посилки, повинні офіційно оформити цей вид діяльності. Я готовий їм у цьому сприяти. Ми починаємо ламати корупційні схеми. Платежі повинні бути офіційними і прозорими!»

Тоді ж, у неділю, під час зустрічі з блокувальниками, Ігор Муратов наголосив: усі громадяни, без винятку, мають декларувати переміщуваний товар та в разі перевезення понад установлену законом норму — сплачувати митні платежі.

Водіям та пасажирам було роз’яснено їхні права та обов’язки і ще раз запропоновано розблокувати ситуацію в законний спосіб. Тобто пройти митний огляд. А він передбачає: особисті речі, продукти в дозволеній кількості, а також товар вартістю 500 євро  підлягають пропуску; товари, вартість яких понад півтисячі євро і які важать 50 кг, підлягають пропуску після сплати митних платежів; продукти, кількість яких перевищує дозволену для громадян норму, пропуску не підлягають; у разі встановлення при митному огляді товарів, заборонених до переміщення, або  прихованих від митного контролю, складається протокол про
порушення.

А ще водіям мікроавтобусів керівник Держмитслужби запропонував укласти необхідні угоди з поштовими операторами. І в такому разі їм не треба буде сплачувати за відправлення. В іншому випадку водій одноосібно відповідає за всі посилки, що перевозить мікроавтобус. Тому має сплатити визначені законом платежі за товари, вартість і вага яких перевищують дозволений мінімум.

Після роз’яснювальної роботи люди все зрозуміли. І на пункті пропуску розпочалося митне оформлення. Отже, ситуацію справді розрядили.

І ось минуло три доби.

На цей раз голова ОДА Олексій Петров заявив, що за розмитнення товару на КПП «Тиса» за три дні сплачено аж 3 млн 745 тис. грн. «Це офіційні платежі, які надходять до бюджету! І це результат нашої спільної та злагодженої роботи: влади, правоохоронців, митників та прикордонників! — наголосив очільник Закарпаття. — Усього за три дні на «Тисі» оформлено 333 транспортні засоби».

Далі він повідомляє, що через послаблення карантинних обмежень, особливо в Європі, кількість мікроавтобусів, які їдуть з-за кордону, зросла. «Один водій везе у середньому 30—40 посилок — це партія товару, яку потрібно розмитнювати, — наполягає керівник облдержадміністрації. — Вартість і вага такого вантажу більша норми, і його не можна завозити без сплати податків. Тариф розмитнення — 10% від вартості товару плюс 20% ПДВ. На брендові речі, відповідно, й податки більші. Є, звичайно, водії, які намагаються під виглядом заробітчанських посилок завозити «бренди». Але митники і прикордонники проводять детальний огляд і не допускають порушення».

Водночас в. о. начальника Закарпатської митниці Олександр Богуш пояснив:  «В середньому виходить сплачувати з автобуса від 12 до 16 тисяч гривень, в залежності від кількості та якості товару».

Отже, ефект такого розмитнення — додаткові мільйони до державної казни. Лиш би ці суми спрямовувалися на потрібні для громадян України справи.

Таки доречно в цьому контексті додати, що це — перший і помітний результативний крок діяльності на посаді голови облдержадміністрації генерала Олексія Петрова, який очолив виконавчу гілку влади прикордонного Закарпаття 22 квітня. Доти керував управлінням СБУ в Кіровоградській області.

Ужгород.

Фото надано прес-службою ОДА.