Члени Комітету з питань антикорупційної політики у режимі відеоконференції розглянули проекти законів «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» (щодо відновлення інституційного механізму запобігання корупції, № 4470) та «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо встановлення особливостей складення протоколу про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 172-4-172-9 та 188-46, 212-15, стосовно судді, судді Конституційного Суду України, №4471) і рекомендували Верховній Раді ухвалити їх за основу та в цілому.

Голова Комітету з питань антикорупційної політики Анастасія Радіна нагадала, що ці законопроекти напрацьовані міжфракційною робочою групою, створеною за дорученням Голови Верховної Ради для формування компромісної пропозиції щодо внесення змін до Закону «Про запобігання корупції» для відновлення повноважень НАЗК і передбачення певних особливостей декларування для суддів.

Анастасія Радіна зазначила: проектом закону № 4470 передбачено, що перевірку усіх декларацій здійснює НАЗК, і, водночас, запроваджено механізм скарги для судді, якщо він відчуває, що в процесі перевірки декларації на нього чиниться тиск. Вона наголосила, що така позиція узгоджується і з проектом рішення Венеційської комісії, який Рада Європи оприлюднила в середу. «Венеційська комісія зауважила, що ми можемо повернути норми, визнані неконституційними у тій редакції, в якій вони були, у разі, якщо Конституційний Суд нічого не сказав по суті неконституційності норми, — зауважила народна депутатка та уточнила: — Ті норми, які ми фактично пропонуємо повернути під іншими номерами, у висновку Конституційного Суду обґрунтування щодо їх неконституційності, на жаль, не знайшли. Відповідно, підхід був таким, щоб повернути повноваження НАЗК щодо всіх суб’єктів, оскільки Конституційний Суд нічого не говорив, у чому проблема із повноваженнями щодо всіх суб’єктів, а щодо суддів, по яких КС висловив позицію, запропонувати особливий порядок».

Голова комітету запропонувала рекомендувати Верховній Раді прийняти законопроект № 4470 за основу і в цілому. «Я просила б нас, як комітет, будучи свідомими того, що норми потрібні до кінця року, дати можливість у залі ухвалити законопроект за основу і в цілому, якщо буде на це згода фракцій. Якщо не буде, то це вже питання не до комітету», — сказала Анастасія Радіна.

Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти законопроект № 4470 за основу і в цілому.

Переходячи до розгляду другого законопроекту, Анастасія Радіна наголосила: «Ці два законопроекти є єдиним пакетом і містять єдину систему особливостей взаємодії НАЗК із суддями, суддями Конституційного Суду». Так, законопроектом № 4471 вносяться зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, похідні від тих особливостей перевірки декларацій суддів, які запропоновані у законопроекті № 4470.

Голова комітету поінформувала: «До кодексу додається одна стаття із особливостями вручення протоколів про адміністративні правопорушення суддям. Передбачено, що основний спосіб вручення таких протоколів — шляхом надсилання поштою. Водночас судді, судді Конституційного Суду дається можливість за його бажання особисто надати пояснення по суті протоколу або зробити це в присутності інспектора Вищої ради правосуддя — для судді, або голови Конституційного Суду — для судді цього суду. Також встановлено, що НАЗК, якщо не отримало у встановлені строки пояснення судді, може передавати документи на розгляд до суду».

Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти проект закону № 4471 за основу і в цілому.

Також члени комітету розглянули висновок Головного науково-експертного управління апарату Верховної Ради (ГНЕУ) до проекту закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (№ 3335-1-д). Співавтор законопроекту, народна депутатка Галина Янченко зауважила, що ГНЕУ висловило до нього значно менше зауважень, ніж до первинного варіанта проекту закону. Вона запропонувала розглянути надані зауваження під час підготовки законопроекту до другого читання, оскільки на попередніх засіданнях комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти проект закону № 3335-1-д за основу. Комітет погодився із пропозицією і взяв до відома висновок ГНЕУ.

Голова комітету пропонуватиме на Погоджувальній раді депутатських фракцій (груп) у понеділок, 14 грудня, внести цей законопроект до порядку денного для розгляду наступного тижня.

Інформаційне управління апарату Верховної Ради України.