Оновлена дорога Снятин — Тязів.

Дорожня галузь на Прикарпатті цьогоріч на підйомі. Навіть попри пов’язані з пандемією та червневою повінню виклики тут успішно оновлено майже 150 кілометрів автошляхів державного значення. Завершено будівництво 241-метрового мосту через Дністер біля села Сівка Войнилівська. Майже готовий до здачі в експлуатацію після капітального ремонту міст у селі Боднарів.

Інвестиції окупляться сторицею

«Дорожня галузь — не окрема структура, а складова соціально-економічного розвитку краю, — акцентує начальник Служби автомобільних доріг в Івано-Франківській області Василь Буджак (на знімку). — Якщо оцінювати з цієї точки зору, то цілком по-іншому сприймаються вкладені в оновлення цієї інфраструктури кошти. Адже це економічно обґрунтовані державні інвестиції, які окупляться сторицею. Вже переконалися за тим напливом туристів, що спостерігаємо останніми роками. Це потужний поштовх до зростання вантажо- і пасажиропотоків, підйому області, зокрема туризму. Адже покращився доступ до принад мальовничого Карпатського краю, як то маємо нині у Верховинському та Косівському районах».

За останні п’ять років Служба автодоріг цілеспрямовано реалізує державні програми, завдяки яким якісним транспортним сполученням з’єднали сусідні з Івано-Франківськом обласні центри: Львів, Ужгород, Чернівці, Тернопіль. Дороги державного значення області є транзитними для міжнародних напрямків та сполучення із країнами Євросоюзу, зокрема, з Польщею, Румунією, Словаччиною. Тож відновлення авто-
шляхів є стратегічним завданням Укравтодору.

«Пандемія цьогоріч стала неабияким викликом. В умовах карантинних обмежень ремонти тривали в усіх куточках області, — наголошує Василь Буджак. — Продовжили відновлення трас Н-09 Мукачево — Львів, Н-10 Стрий — Чернівці — Мамалига, Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський, Р-62 Криворівня — Чернівці. Розпочали ремонт дороги Р-21 Долина — Хуст, що відкриває нові можливості для регіону, а з ремонтом М-12 Стрий — Тернопіль — Кропивницький — Знам’янка забезпечимо комфортне транспортне сполучення із центральними областями країни».

Показовою за якістю ремонту, придорожньої інфраструктури, комфорту і безпеки руху є відновлена територіальна дорога Т-09-06 Івано-Франківськ — Надвірна. Це продовження реалізації амбітного плану щодо забезпечення якісним сполученням районних центрів. У цьому розрізі — відновлення доріг Р-20 Снятин — Тязів, Т-09-05 Делятин — Раківчик, Т-09-09 Снятин — Косів — Старі Кути, Т-09-10 Бурштин — Калуш тощо.

За останні п’ять років на дорогах державного значення області відновлено дев’ять мостів. Зокрема, в 2017-му збудовано міст у Драгомирчанах через Бистрицю Солотвинську, торік відбудовано міст через Рибницю в Косові, зруйнований повінню 2008-го. Цьогоріч завершено будівництво мосту через Дністер біля Сівки Войнилівської. Завершується капітальний ремонт мосту через Лукву в Боднарові. Триває ремонт ще кількох мостів.

«Червнева стихія додала клопотів. Дороги державного значення не зруйнувала, затримки руху транспорту не було, однак повінь пошкодила підпірні стінки, подекуди виникла проблема водовідведення. Тож ситуація загострила увагу до проблем.

Приміром, уже розробили проект розширення дороги Мукачево — Львів у найвужчому її перешийку в Микуличині, де під час стихії стався зсув гірських порід. Тепер там передбачено спорудження нової підпірної стінки. Так само на дорозі Стрий — Мамалига, поблизу мосту в Чернієві. На ці амбітні проекти потрібні капітальні видатки», — зауважив Василь Буджак.

Амбітні наміри

«Програма відновлення дорожнього господарства області була розроблена на 2015—2022 роки. Однак із тим підходом держави та Укравтодору до розвитку транспортної інфраструктури, який є за останні шість років, цілком під силу виконати її до кінця наступного року. Та оновлення доріг і мостів фактично не вирішує проблему, бо це було актуально кілька років тому, коли йшлося насамперед про забезпечення проїзду. А тепер маємо нові виклики. Мережа автошляхів не задовольняє нинішніх потреб. Крім експлуатаційного утримання наявної мережі, попереду — розширення автошляхів та переведення їх із другої категорії в першу, перепроектування смуговості та будівництво нових трас. Такий приклад підходу — при капітальному ремонті мосту в Боднарові, де стрімкі береги річки Луква. Там розширили майже кілометр на під’їзді до переправи. У планах — спорудження об’їзних доріг навколо Болехова, Рогатина, Івано-Франківська. Здійснюємо аналіз на регіональному рівні інформації про стан автодоріг державного значення та безпеки дорожнього руху, організацію проведення діагностики та оцінки транспортно-експлуатаційної якості відповідних інженерних споруд і мереж. Працюємо над інноваційними проектами для реалізації технічної політики Укравтодору з упровадження прогресивних проектних рішень, сучасних матеріалів та новітніх технологій. Тож 2021-й стане продовженням стратегії відновлення та експлуатації дорожньої інфраструктури — 1 017,6 км доріг загального користування державного значення та 365 мостів і шляхо-проводів на них», — підсумовує Василь Буджак.

Івано-Франківська область.

Фото автора.