Нові часи ставлять нові виклики. Більшою мірою це стосується й переформатування ринку праці. Одні професії зникають або стають менш затребуваними, не даючи своїм представникам колишнього достатку. Їм на зміну приходять досі невідомі, але доволі дохідні. Потужним каталізатором процесу стала пандемія та пов’язаний з нею карантин. Багато хто із українців серйозно задумалися над тим, щоб змінити сферу діяльності.

Сьогодні розповімо про такі трендові спеціальності, як SMM-ник і таргетолог. У цьому допоможе Олена Безбородько (на знімку), яка вирішилася змінити обрану раніше професію та за порівняно короткий час змогла досягти в цих нових напрямах непоганих результатів, і охоче ділиться з журналістами своїм досвідом.

Хто є хто й із чим їдять

Отже, таргетолог, SMM-ник, копірайтер, дизайнер... Ці й інші професії спрямовані на просування товарів і послуг в Інтернеті. Таргетолог налаштовує рекламу в соцмережах — те, що ми постійно бачимо у власних постах, коли перегортаємо стрічку й бачимо пост, на який не були підписані. Але колись цікавилися. Чим і дивні алгоритми Фейсбука: якщо ми вбиваємо запит, то через деякий час виявляємо той самий запит у себе в стрічці. Це й є таргетована реклама.

Чим відрізняються таргетолог від того ж SMM-ника? Перший займається тільки рекламою, виготовляє макет, виконує дизайн, налаштовує параметри реклами — аудиторію, місця показу й аналізує, наскільки ефективно працює реклама. А SMM-ник веде саму сторінку. Він може працювати таргетологом — як самостійно, так і в парі з іншим фахівцем-копірайтером. Він може і писати сторінку, і виконувати її дизайн, і налаштовувати рекламу.

«Таргетолог має бути трохи дизайнером, трохи копірайтером. Адже для створення реклами потрібно виготовити макет. Проте важливе вміння делегувати свої обов’язки іншим. Це дає змогу брати більше проектів. Для таргетолога краще найняти собі копірайтера», — вважає Олена Безбородько.

Вона підкреслює важливість бренд-стратегії. На її думку, краще, коли беруть бренд-менеджера, який розвиває компанію в цьому напрямі. Він виділяє найкращі аспекти й робить те, чим компанія запам’ятається людям. Ці обов’язки сьогодні найчастіше беруть на себе SMM-ники. Під час виконання бренд-стратегії визначається, якими шляхами необхідно вести клієнта, щоб він скористався послугами компанії чи придбав її товар.

Копірайтер займається підготовкою текстів — тих, що продають, залучають, інформаційних. Вони відрізняються за специфікою. Тому й SMM-ник, і сам копірайтер повинні розуміти, якої тональності мають бути ці матеріали, ураховувати аудиторію. Якщо спілкуємося з дівчатами, то «Дівчата, привіт! Як у вас справи?». Якщо компанія більш офіційна, то спілкування більш поважне, на «Ви».

У кожного SMM-ника є контент-план — те, чим він займається протягом місяця. Дуже зручно призначити на певний час пости, а потім їх випускати за планом. Краще зробити це раз на весь місяць, ніж займатися цим щодня, втрачаючи свій внутрішній фокус. Контент- план включає дату випуску поста. Важливо підібрати світлину виходячи з тексту. Якщо текст інформаційний — його не обов’язково «закручувати» у картинку. Краще зробити текстовий блок. Якщо матеріал такий, що продає, — то краще зняти відеоролик: зараз вони більше привертають увагу. Особливо в тренді ТікТок — безліч користувачів намагаються в нього влитися. Багатьом зледащілим набридло читати — воліють просто відкрити та дивитися. Часом обходяться лише субтитрами.

«Я й сама роблю світлини, і наймаю фотографа або команду відеографів. Якщо потрібна професійна зйомка для серйозної компанії, щоб вона розміщалася на сайтах — на телефон це не зробиш. У цих випадках ми видаємо техзавдання найнятим фотографам, розповідаємо, що нам потрібно. Обов’язково готуємо референси, щоб бачити, який результат хочемо одержати. Але найчастіше фахівець може обходитися своїми силам, не залучаючи інших людей. Також можна використовувати для зйомок дрони — це й цікаво, і набагато привабливіше для контенту. Так потенційний споживач може бачити звичні місця із зовсім інших ракурсів, йому це цікаво й привабливо.

Це зачіпає саме своєю унікальністю», — розповіла дівчина в одному з інтерв’ю.

Як стати таргетологом чи SMM-ником

Олена Безбородько зазначає, що сьогодні в Інтернеті дуже багато інформації. І, незважаючи на велику кількість в ній «води», можна стати непоганим фахівцем і без відповідних навчальних курсів, тримісячних програм.

«У мене ситуація інша. Одного разу, навчаючись на кафедрі інформаційної безпеки, я прогуляла навчальну пару й пішла на лекцію до одного із провідних маркетологів. А він саме розігрував курс по SMM-маркетингу. Який я й виграла. Вирішила, що це хороший «стусан». Усім пообіцяла, що обов’язково пройду цей курс, а потім поділюся враженнями та результатами. Була однією із кращих на курсі. Він тривав майже два місяці», — каже дівчина.

Існують різні пакети. «Самоучка» — коли просто дається матеріал — відео, лекції, уроки — для самостійного вивчення, але немає зворотного зв’язку. Вартість 150—200 доларів. Це порівняно небагато. Такі суми реально «відбити» навіть під час самого навчання.

Пакет «Експертний» коштує дорожче. До нього входять онлайн-сесії з експертами, чати з випускниками та багато чого іншого. Це коштує майже 400 доларів.

«Я була саме на такому. Коли надають зворотний зв’язок на домашньому завданні, працювати набагато комфортніше. Я чула думки експерта з боку — що дуже важливо для початківця. Існують і Vip-пакети, коли з тобою буквально «носяться». Їхня вартість — майже 800 доларів. Заняття тут індивідуальні, а не групові, як було в нас — 80 людей на потоці», — додає таргетолог.

Багато хто з тих, з ким вчилася Олена, працюють SMM-никами, таргетологами та копірайтерами. Ці курси надали комплекс знань. Навчили й дизайну — як правильно складати макети, оформляти, що і як писати.

Запрошували експертів навіть з-за кордону.

«Навчають усьому, а людина сама вибирає, в якому напрямі в подальшому розвиватиметься. Якщо добре пишеш — необхідно розвивати свій талант. Взагалі, треба показувати те, що вмієш, продавати себе. І постійно розвиватися. Хороший завжди буде затребуваним», — переконана Олена.

Вона акцентує на особливій затребуваності цих професій. Адже хоч би яку сферу життєдіяльності вибрали — всі вони сьогодні потребують просування в соцмережах. Але як же знайти роботу з цих спеціальностей?

Так, Олена більш як півроку співпрацює з компанією, яка продає об’єкти нерухомості. Свого часу вони зробили запит на пошук SMM-ника. Треба було зробити так, щоб люди пізнавали обличчя компанії, її топ-менеджерів, а також їхні особисті бренди.

А взагалі знайти роботу часто-густо допомагає «сарафанне» радіо. Якщо ти добре виконуєш свої обов’язки, то тебе радять, про тебе знають. У хороших фахівців зазвичай багато замовлень. Тому вони можуть перенаправляти клієнта до іншого фахівця — члена співтовариства.

«Ми не скупимося: якщо розуміємо, що реально бракує часу, то з радістю відправляємо клієнтів до людини, в якій упевнені. Це найпоширеніша практика», — каже Олена.

Якщо ж ти новачок, то вона радить взяти кілька клієнтів на безплатне просування. Так, у неї було два проекти, які спочатку, ще під час курсів, вела безплатно. Потім ці клієнти переросли в платні. З одним із них, спортклубом, співпрацюють дотепер. Безплатні клієнти дають можливість напрацювати портфоліо, ім’я. Це особливо важливо для невеликих міст. Якщо тебе погодилися взяти, і ти зробиш усе круто — тебе радитимуть друзям.

«Це самі що не є сучасні професії, які дають можливість добре заробляти», — резюмує Олена Безбородько.

Звичайно, в одній публікації не розкрити всіх нюансів спеціальностей. Але головне — підштовхнути до роздумів про самореалізацію, на прикладі інших показати, що не треба боятися викликів часу. Просто треба вірити в себе, не нарікати на обставини, а рухатися вперед. І удача посміхнеться обов’язково. Чого й бажаємо кожному!

Цифра

«Виходячи з мого досвіду, нормально вести п’ять проектів на місяць. Це виходить приблизно 30-годинний робочий тиждень. З збільшення досвіду (від шести місяців) сума за проект зростає до 250—300 дол. Потенціал таргетолога — це заробіток приблизно 2000 дол., при цьому робочий тиждень виходить коротшим за стандартний в офісі. Але, знову-таки, хочете заробляти більше — працюйте більше, хочете мати більше вільного часу — працюйте менше», — вважає засновник і керівник агентства таргетованої реклами Володимир Черкасов.

До речі

Незайвим буде розповісти і про мінуси професії. Той само Володимир Черкасов підкреслює, що це не той варіант, коли є стабільна заробітна плата на картку та субота-неділя вихідні. Тут можна працювати набагато менше й мати більше вихідних. Але буває й так, що клієнти закінчились і кілька тижнів доведеться шукати замовлення. Тут не вийде сказати, що «Це хтось видалив таблицю, а я тут ні до чого». Ви ведете проект і відповідаєте за результат. І тут не стати мільйонером — це все-таки не бізнес.

Фото з відкритих джерел.