А нині новації торкнулися лише пільговиків та пенсіонерів. Відтепер проїзд у міському транспорті для них можливий лише за наявності електронного квитка.

Запровадження цієї новації триває доволі довго. Обладнувати тролейбуси валідаторами — приладами для зчитування інформації з електронних квитків — розпочали майже рік тому. Сьогодні вони вже є у всіх тролейбусах. А паралельно хмельничанам, які мають пільги на проїзд у громадському транспорті, управління соціального захисту почало видавати електронні квитки.

Система «Електронний квиток» мала запрацювати ще в травні минулого року. Але карантин загальмував справу. І через те, що видача квитків відбувалася з перебоями. І через карантинні зміни в правилах проїзду, адже був період, коли платити за проїзд змушені були всі, не залежно від наявності пільг.

Наприкінці минулого року справа пожвавилась, і міська влада сподівалась, що вже від початку січня нова система запрацює. Але локдаун знову зупинив новацію. Отож стартує вона від початку лютого. З цього часу безплатний проїзд у тролейбусах та автобусах можливий лише за наявності пільгової картки.

До цього власникам так само радили використовувати її в громадському транспорті. Хоча ані точної статистики щодо використання, ані жорстких вимог не було. Просто так міська влада намагалася привчити до нововведення пільговиків та пенсіонерів.

Тепер усе змінюється. До другої декади січня електронний квиток уже отримали майже 42 тисячі жителів обласного центру. Це далеко не всі пільговики. Ще майже двадцять тисяч хмельничан та дев’ять тисяч мешканців навколишніх сіл їх ще не мають. Тож затримка сталась переважно саме через них. Селяни, які долучилися до громади, раніше не мали змоги отримати квитки. Електронну базу з їхніми даними місто отримало лише на початку року. Тому строки довелося знову перенести.

Вірніше, отримати квиток можна буде і пізніше, але від початку лютого тільки він даває право на безплатний проїзд. А немає пластикової картки — доведеться заплатити. Або пільговику запропонують вийти із салону.

При цьому пільговикам нагадують, що разом із карткою вони повинні мати ще й пенсійне або пільгове посвідчення. Адже пластикові квитки не іменні, і проконтролювати, чи ним користується справді той, хто має право, без іншого підтверджувального документа просто неможливо.

Тепер у транспорті діятиме таке правило: одразу після входу в салон потрібно провести карткою по валідатору. На початкових етапах за цим стежитимуть кондуктори. Їм уже почали допомагати контролери, котрі з’явились у тролейбусах. Але надалі тільки останні працюватимуть у громадському транспорті.

Про відповідні кадрові зміни вже повідомили в КП «Хмельницькелектротранс». Тепер там відкрито нові вакансії контролерів. А кондукторів не буде взагалі. Щоправда, на бажання кращі з них зможуть перейти на нову посаду.

Але станеться це лише тоді, коли нові правила оплати проїзду запрацюють не тільки для пільговиків, а й для всіх жителів міста. А доти контролери працюватимуть у так званому тестовому режимі, тобто перевірятимуть, чи валідовані квитки і чи всі заплатили за проїзд.

Наступним етапом запуску системи «Електронний квиток» стане впровадження електронного квитка для всіх пасажирів. Міська влада планує зробити це вже навесні. Тоді пластикову електронну картку можна буде купити у відповідних місцях продажу. Передбачається, що вона діятиме у всіх видах міського громадського транспорту, навіть у маршрутках. Але, очевидно, це станеться не так швидко. Затримкою на цьому шляху може стати запровадження валідаторів у маршрутних таксі. Та в міській раді переконані, що така практика неминуча.

Говорити про економічний ефект електронного квитка поки що зарано. Але влада розраховує на те, що певний лад, зокрема фінансовий, усе-таки вдасться навести. Адже попередні спроби проводити реальний облік тих пільговиків, котрі скористались послугами транспорту, ні до чого не призводили. Тож цифри бюджетного відшкодування були доволі умовними.

Хмельницький.