Луганський національний аграрний університет, який здійснює свою діяльність на території Донецької та Луганської областей, є мережевим закладом вищої освіти: оволодіння навчальною програмою тут відбувається за участю різних суб’єктів освітньої діяльності, що взаємодіють між собою на договірних засадах. Про здобутки та перспективи співпраці закладу з міжнародними організаціями, зокрема, у рамках Проекту USAID «Економічна підтримка Східної України», розповідає в. о. ректора ЛНАУ Ростислав Подольський (на знімку).

ДО РЕЧІ

Після переміщення з окупованого Луганська заклад вищої освіти не лише втратив чималу частину навчальної бази. Через нормативно-юридичні колізії Університету довелося «успадкувати» ще й борги на загальну суму понад п’ять мільйонів гривень, зокрема за взятий в оренду до середини 2014 року комбайн, що так і залишився в окупованому Луганську. Втім, нинішнє керівництво сумлінно погасило й цю заборгованість.

Підсумки та перспективи співробітництва з Проектом USAID

— Ростиславе Юрійовичу, якою є навчальна база Луганського національного аграрного університету на цей час?

— ЛНАУ є переміщеним закладом вищої освіти. Незважаючи на те, що основна частина матеріально-технічної бази залишилась на тимчасово окупованих територіях, у віданні Луганського національного аграрного університету знаходиться державне майно, розпорядником якого є Міністерство освіти і науки України, і яке дозволяє здійснювати освітню діяльність з підготовки кваліфікованих спеціалістів-практиків.

Починаючи з 2018 року, здійснюємо відновлення матеріальної бази, яка використовується у навчальному процесі. Ми завдячуємо всім небайдужим, хто був причетний до становлення університету у цей нелегкий період реінтеграційного переміщення: співробітникам Міністерства освіти і науки України, підприємцям-благодійникам, співробітникам ЛНАУ, закордонним донорам. Основним нашим надбанням у цей період стали результати грантової діяльності з відновлення матеріально-технічної бази. Першим на наше прохання відгукнувся Проект USAID «Економічна підтримка Східної України», який надав університету технічну допомогу у вигляді гранту в негрошовій формі на загальну суму 6 мільйонів 944 тисячі 597 гривень. І цінність цієї допомоги була не тільки в тому, що ми отримали понад 90 комп’ютерів та ноутбуків, 150 одиниць іншої комп’ютерної та офісної техніки (сервери, роутери, принтери, проекційні екрани та проектори), що дало змогу розпочати роботу на нових локаціях, створили дві сучасні лабораторії. Цінність цієї допомоги полягала у розбудові довготривалої програми співробітництва з Проектом USAID, підписанні Меморандуму про співробітництво, розробці на цій основі Стратегічного плану розвитку університету, окресленні майбутніх напрямів співробітництва.

В університеті зараз навчається більше як 3000 студентів, зокрема 2222 особи на денній формі та 788 на заочній. На бакалавраті навчається 869 студентів, у магістратурі — 510, у коледжах — 1621. У ЛНАУ здобувають вищу освіту 50 іноземних громадян.

Нині для практичної підготовки наших студентів, серед яких є і студенти коледжів, ми можемо використовувати більш як 3,5 тис. га земель сільгосппризначення, 140 будівель і споруд, 62 одиниці сільгосптехніки та автотранспортних засобів. Починаючи з 2020 року, у відповідності до нашого Стратегічного плану розвитку, ми запроваджуємо практичну підготовку студентів на власних дослідних полях, під які у майбутньому плануємо виділяти до 30% загальної площі земель сільгосппризначення, які перебувають у нас в користуванні. Також плануємо займатись селекцією сільгоспкультур. Уже є плани із залучення допомоги для початку цих процесів від Проекту USAID «Економічна підтримка Східної України» та інших міжнародних партнерів.

— Як вплинуло співробітництво Університету у рамках Проекту USAID «Економічна підтримка Східної України» на покращення підготовки фахівців?

— 22 травня 2019 р. у м. Краматорську відбулось підписання Меморандуму про співробітництво між Луганським національним аграрним університетом (ЛНАУ) та Проектом USAID «Економічна підтримка Східної України», який виконується в Україні компанією DAI Global LLC.

Проект фінансується Агенцією США з міжнародного розвитку USAID. Для подолання наслідків конфлікту на сході України надається можливість місцевим громадам покращувати рівень життя та розвивати бізнес у перспективних галузях економіки, а також виходити на нові ринки в Україні, Європейському Союзі та інші міжнародні ринки, а закладам освіти налагодити співпрацю з підприємствами, отримати кращу національну та міжнародну експертизу в сфері сучасної освіти та удосконалити освітню галузь в Україні.

Луганський національний аграрний університет у рамках Проекту USAID має можливість адаптації освітнього процесу до сучасних світових стандартів, створення ефективної моделі міжнародної співпраці для навчання фахівців в аграрному секторі та підвищення відповідності ринку на основі моделі «Сільськогосподарська освіта — Сільськогосподарська наука — Сільськогосподарське виробництво».

За участі Проекту USAID заплановано, використовуючи кращий національний та міжнародний досвід, розробити новий сучасний Стратегічний план розвитку університету, підвищити кваліфікацію професорсько-викладацького складу, провести реконструкцію інфраструктури ЛНАУ, розбудувати систему студентської демократії, налагодити тісні зв’язки в рамках вертикально-інтегрованої структури «університет — коледж — центр розвитку кар’єри — роботодавець». Перша грантова угода «Відродження вищої аграрної освіти на сході України» триває вже більше року. Додатково з Проектом USAID було підписано грантову угоду «Підтримка дистанційного навчання для Луганського національного аграрного університету» щодо впровадження сучасних освітніх технологій у навчальний процес із використанням дистанційних технологій більш як на 600 тис. гривень. Угода передбачає надання ЛНАУ обладнання та програмного забезпечення для відеоконференцій та запису; створення умов і забезпечення доступу та належного використання обладнання для дистанційного навчання викладачами університету; підвищення цифрової компетентності педагогів та якості їхніх відеоматеріалів шляхом неформального навчання щодо використання обладнання.

Крім цих чинних грантів, ми зараз узгоджуємо з Проектом USAID низку інфраструктурних проектів підтримки. Це і реконструкція будівель та приміщень у наших локаціях, їх тепломодернізація та облаштування і створення дослідних полів та ділянок, демопасік та демотеплиць. Все ж таки ми є аграрним закладом вищої освіти, де практичній підготовці фахівців повинна приділятись підвищена увага. Ми активно співпрацюємо із зацікавленими стейкхолдерами за кордоном, що дає змогу нам щорічно відправляти більш як 100 студентів для проходження закордонних практик за фахом. Наші студенти проходять практику у США, країнах Європейського Союзу.

ДО РЕЧІ

У 2018 році, до призначення Ростислава Подольського, на балансі Луганського національного аграрного університету перебувало лише вісім комп’ютерів (зараз — більше 200). Ректорат активно шукає інвесторів і партнерів, здатних сприяти виведенню навчальної бази Університету на належний міжнародний рівень. Для цього ЛНАУ розробив і презентував комплексні програми розвитку закладу. Першим міжнародним партнером, який зацікавився цим напрямом, став саме Проект USAID «Економічна підтримка Східної України», за сприяння якого в Університеті діють дві сучасні лабораторії — ветеринарної медицини та харчових технологій.

У прагненні до кращих світових стандартів

— До яких інших міжнародних програм та партнерських проектів долучається Університет? Якими є результати цієї співпраці?

— 5 травня 2020 року Луганський національний аграрний університет як співаплікант грантової програми, що фінансується Європейською комісією, підписав партнерську угоду в рамках програми «Підтримка ЄС переміщеним вищим навчальним закладам сходу України». У консорціумі з головним аплікантом — Інститутом вищої освіти Національної академії педагогічних наук України, ще двома переміщеними університетами та Британською радою в Україні ЛНАУ реалізує проект «Reinventing displaced universities: enhancing competitiveness, serving communities» («Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад»). Його тривалість — три роки, а вартість — 300 тис. євро.

Проектом передбачається в партнерстві з Інститутом вищої освіти, Британською радою, українськими переміщеними закладами вищої освіти та університетами Великої Британії розробити стратегію відновлення й розвитку переміщених ЗВО та почати її впровадження, а саме: покращити інфраструктуру ЛНАУ для реалізації інноваційних та партнерських підходів в адміністративних та викладацьких практиках (шляхом створення коворкінг-зони); підвищити компетенції адміністративного та науково-педагогічного персоналу ЛНАУ; розробити стратегії інституціонального розвитку та розпочати їх реалізацію на операційному рівні; модернізувати університетські курси відповідно до Болонських принципів; забезпечити активну роль та ефективний вплив студентів та викладачів на належне управління університетом, досконалість процесів викладання та навчання, інтернаціоналізацію; зміцнити співпрацю між переміщеними ЗВО та місцевими громадами, сприяти соціальному та економічному одужанню шляхом обміну ресурсами та результатами проекту та розширенням послуг для різних груп зацікавлених сторін. Ми створюємо за цим проектом два коворкінг-центри для наших студентів у м. Слов’янську та м. Старобільську.

За сприяння Проекту USAID «Економічна підтримка Східної України» беремо також участь у гранті Інноваційного холдингу «Сікорські Челендж» «Стартап школа «Sikorsky Challenge»: сприяння інноваційному розвитку та підприємницькій діяльності стартапів в цільових університетах Донецької та Луганської областей». Головною метою цього проекту є створення власної стартап-школи та комерціалізація власних наукових та науково-технічних розробок. Адже тільки у 2020 році наші співробітники отримали вісім патентів.

Пробуємо себе в отриманні чергового гранту від Європейського Союзу «Agricultural Higher Education Advanced Development in Eastern Ukraine (AHEADEU)» (Перспективний розвиток аграрної вищої освіти на сході України), метою якого є оновлення та облаштування будівель для навчання, проживання та дозвілля студентів, створення сучасної лабораторної та дослідної бази, підвищення якості освіти, впровадження нових освітніх технологій та збільшення академічної мобільності студентів та викладачів, розширення впливу студентського самоврядування на студентське життя та підвищення інституційної стабільності такого самоврядування.

Один із цікавих проектів, що також перебуває на стадії узгодження з Європейським інвестиційним банком, — «Відновлення діяльності Луганського національного аграрного університету як унікального мережевого ЗВО на Сході України». Метою його реалізації є реконструкція будівель та споруд університету у Луганській та Донецькій областях.

Крім інфраструктурних проектів і стимулювання отримання співробітниками «м’яких компетенцій», Університет бере участь і у стратегічно важливих програмах, і зокрема, у програмі імені Фулбрайта «Зміцнення переміщених українських університетів задля сталого розвитку» за фінансової підтримки відділу преси, освіти та культури посольства США в Україні. Програмою передбачено: надання допомоги у розробці реалістичного бачення майбутнього своїх інституцій та їхньої ролі у нових громадах; сприяння створенню стратегічних планів розвитку університетів на наступні три—п’ять років для досягнення поставлених цілей; підтримка у розробці власного індивідуального бренда, що відображатиме унікальні академічні традиції та нішу в новому середовищі. Програма також забезпечуватиме включення нового брендингу в промо- та інформаційні кампанії та веб-сайти університетів; створення умов для кращої взаємодії переміщених університетів через заснування консорціуму із залученням українських та американських університетів, що можуть слугувати позитивними прикладами та підтримувати переміщені заклади в реалізації своїх стратегічних планів.

Нині ми працюємо над системою більш активного залучення співробітників до грантової діяльності та розширенням кола наших партнерів. Продовжується співпраця університету з університетом Мута (Йорданія), з низкою закладів вищої освіти Східної Європи. Діють договори про співробітництво з Білоруським державним аграрним технічним університетом, Інститутом журналістики та соціальної комунікації Вроцлавського університету (Польща), Варненським економічним університетом (Болгарія), Інститутом європейської інтеграції (Варшава, Польща).

У лютому 2020 року підписано Протокол про встановлення дослідницької і технологічної співпраці з Науковим ветеринарним інститутом «Novi Sad» (Naucni institut za veterinarstvo «Novi Sad» — NIV-NS), Сербія. У травні 2020 року підписано Меморандум про співробітництво зі Стамбульським університетом — Cerrahpasa (IUC), Туреччина, який передбачає спільні навчальні заходи в галузі освіти та викладання за напрямом ветеринарної медицини. Йдеться про літні школи та дипломні програми, співпрацю щодо обміну студентами докторантури та написання спільно керованої докторської дисертації, спільні позааудиторні заходи в академічній та науковій сферах, такі як курси сертифікації, конференції, збори та симпозіуми, спільні дослідницькі проекти та дослідження, спільні наукові публікації, обміни студентами, аспірантами, науково-викладацьким персоналом, науковими публікаціями та документами.

Проведені зустрічі та переговори з представниками Норвезької ради у справах біженців (NRC) та Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (FAO), інших урядових і неурядових організацій про перспективи співробітництва та майбутні спільні проекти.

Результатами співпраці Університету з міжнародними донорами є залучення коштів для інфраструктурного розвитку ЗВО (технічного та програмного оновлення матеріальної бази, модернізації та створення лабораторій) та підвищення рівня викладання й навчання.

У 2019-2020 навчальному році ЛНАУ розпочав співпрацю з Українським клубом аграрного бізнесу (УКАБ), зокрема у запровадженні до магістерської програми «Агрономія» програми Агрокебети. За рекомендаціями УКАБ внесли зміни до освітньої програми, переглянули зміст окремих обов’язкових освітніх компонентів та ввели нові дисципліни. У першому семестрі 2020-2021 навчального року здобувачам вищої освіти було запропоновано обрати з переліку три вибіркові дисципліни, зокрема з програми Агрокебети. За погодженням з УКАБ, усім магістрам-агрономам, які вступили на навчання цього року, надано можливість відвідувати онлайн-лекції, незалежно від вибору дисциплін, та надано доступ до запису лекцій. Усі студенти, незалежно від вибору дисциплін, мають можливість відвідувати всі заняття із запрошеними лекторами, за бажанням самостійно опрацювати матеріал, скласти контрольні заходи поза програмою «Агрономія» та отримати після успішного опанування всіх дисциплін програми Агрокебети сертифікат від УКАБ. Нині студенти, зацікавлені у кар’єрному зростанні вже сьогодні, склали та відправили анкети до УКАБ, із метою підготовки зустрічі для обрання менторів-роботодавців. Студентам і викладачам також надано можливість долучатися до онлайн-лекцій поза межами програми Агрокебети, які проводять фахівці НУБіП та визнані представники агробізнесу. Це дає можливість викладачам підвищити власну кваліфікацію, а студентам — отримати максимум знань від провідних фахівців.

Також, у рамках договорів про партнерство зі Стамбульським університетом, проведена низка семінарів із обміну досвідом.

Окрім того, ЛНАУ є постійним учасником міжнародних програм з організації студентської практики. Щороку 100 студентів виїжджають для проходження практики до різних країн, зокрема до Великої Британії та США.

ДО РЕЧІ

Нещодавно підписаний ЛНАУ Меморандум з Університетом Вітовта Великого (Литва) передбачає співробітництво за двома напрямами: підвищення кваліфікації співробітників щодо академічної мобільності та видача дипломів міжнародного зразка. Для цього залучатимуться фахівці з Литовської Республіки, які читатимуть лекції у ЛНАУ.

Два вектора социальной ответственности

— Активна соціальна позиція завжди була невід’ємною рисою колективу ЛНАУ. Які напрями громадської діяльності в університеті сьогодні знаходять свій розвиток?

— Реалізація університетської соціальної відповідальності відбувається через зовнішній та внутрішній вектори.

Насамперед, ми прагнемо бути корисними для громад сходу України. Тому зовнішній вектор націлений на співпрацю з різними місцевими громадами (Старобільська, Новопсковська, Чмирівська, Слов’янська, Іллінівська, Марківська), на глобальне партнерство (Проект USAID «Економічна підтримка Східної України»; Представництво ЄС в Україні, проект «Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад»), на допомогу студентам з непідконтрольних областей разом з ГО «Фонд відкрита політика».

Щодо внутрішнього вектора, то він формується адміністративними ініціативами із соціальної відповідальності, що змінюють на краще життя всередині ЗВО: поліпшуються умови праці та освітнє середовище, осучаснено цінності й місію Університету, запроваджено програми з академічної доброчесності та внутрішнього забезпечення якості, сформовано засади корпоративної культури.

Водночас ініціативи соціальної відповідальності реалізовуються на субінституціональному рівні, тобто окремими факультетами/навчально-науковими інститутами, кафедрами, відокремленими структурними підрозділами та центрами.

Проте освітня та науково-дослідна діяльність є основною місією ЗВО. Студенти навчального закладу набувають не тільки необхідних фахових, а й соціально-відповідальних компетентностей під час освітньо-виховного процесу.

Фото надано Луганським національним аграрним університетом.