Велотуристи в дорозі.

«Давайте їздити на велосипеді в басейні Чорного моря — LetsCYCLE BSB-988» — так називається проект, який реалізується відповідно до угоди про фінансування Спільної операційної програми «Басейн Чорного моря 2014—2020» для програми Прикордонного співробітництва між Європейською комісією, урядом України і Міністерством регіонального розвитку і державного управління Румунії.


Ольга Карпенко представляє веломаршрути.

Партнерами проекту стали: муніципалітет і університет прикладних наук з міста Сакар’я (Туреччина), Шуменський університет ім. Костянтина Преславського (Болгарія), Галацький університет (Румунія), міжнародний центр інвестиційного розвитку бізнесу (Грузія). Українським партнером проекту виступає Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України (Одеса). Як бачимо, об’єднані серйозні наукові та ділові структури, які мають виробити єдині туристичні і культурні стратегії, спрямовані на розвиток, зокрема, велотуризму в басейні Чорного моря.

Треба сказати, що нині активно розвивається мережа велосипедних трас EuroVelo, створена Європейською асоціацією велосипедистів. Вона містить 14 маршрутів через всю Європу. Довжина цих трас перевищуватиме 90 000 кілометрів, нині є понад 20 000 кілометрів. Проект поки що не фінансується ЄС, але його організатори, з огляду на перспективність розвитку велотуризму, шанувальниками якого стає дедалі більше людей, сподіваються отримати фінансову підтримку від ЄС у майбутньому.

Цей вид туризму справді стає дедалі популярнішим, відтісняючи на друге місце традиційний, сонячно-пляжний. У 2018 році багатоденні поїздки на велосипедах Німеччиною здійснили 5,5 мільйона осіб. Кількість одноденних турів становила майже 260 мільйонів.

Згідно з розрахунками економістів, організація велосипедних екскурсій і подорожей може принести країнам Європи загалом 44 мільярди євро доходів на рік. З цих грошей 1,6 мільярда припадає на Іспанію, де дуже популярні тривалі маршрути об’єктами культурної спадщини.

Україна поки що задіяна лише в одному маршруті EuroVelo із чотирнадцяти — EV4 «Центральна Європа». Він проходить територією Франції, Бельгії, Німеччини, Чехії, Польщі, України. З українських міст до нього увійшли тільки Львів і Київ.

Для того щоб у перспективі стати частиною мережі EuroVelo, треба пропонувати веломаршрути, які можуть зацікавити любителів цього виду подорожей з різних країн, презентуючи унікальні заповідні території, рідкісних представників флори і фауни, пам’ятки архітектури, етнічне розмаїття нашої країни.

Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень розробив п’ять веломаршрутів територією Одеської області. Їх уже надіслано до головного офісу проекту на узгодження. Три маршрути на лимани — Куяльницький, Тилігульський, Дністровський. Ще два — у Дунайський біосферний заповідник і Нижньодністровський національний природний парк. Необхідно підготувати відповідну мапу, розробити цифрові версії маршрутів.

— Ми постаралися врахувати всі найпопулярніші тенденції у велотуризмі, — каже місцевий координатор проекту Ольга Карпенко. — Вибравши один з наших маршрутів, мандрівники і на всесвітньо відомих Потьомкінських сходах побувають, і на найнижчій точці України — на 5 метрів нижче рівня моря. Ті, хто віддає перевагу заповідним територіям, ніколи не забудуть відвідування Дунайського біосферного заповідника чи Нижньодністровського національного природного парку.

Любителів пригод надихне Білгород-Дністровська фортеця — найбільша пам’ятка старовини зі збережених на території України. А прихильники гастротуризму отримають безліч приємних вражень від відвідування центру виноградарства і виноробства в Шабо, до створення якого мали безпосереднє відношення греки, італійці, франкомовні швейцарці.

За кордоном місцеві громади не випадково так багато уваги приділяють розвитку велотуризму. Адже гостю треба десь переночувати, скуштувати страви місцевої кухні, купити в дорогу воду, ліки, залишити на зберігання багаж, відремонтувати велосипед, організувати культурну програму, придбати сувеніри. Поява довгого велосипедного маршруту сприятиме розвитку цілої інфраструктури, що сприяє залученню більшої кількості туристів, підвищенню рівня інвестиційної привабливості регіону та поповненню місцевого бюджету.

Ми сподіваємося, що громади області, територіями яких проляжуть запропоновані маршрути, активно підтримають ідею розвитку екологічного виду туризму, займуться розвитком відповідної інфраструктури. Це допоможе ширше і багатогранніше представити Україну світу. Вона цього варта.

Одеська область.

Фото надано автором.