Верховна Рада ухвалила в цілому законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення засад організації та ведення руху опору, №7180). Його автори, народні депутати Федір Веніславський, Олександр Завітневич, Андрій Клочко зазначають, що ці зміни розроблено з урахуванням найкращих практик та набутого практичного бойового досвіду в організації відсічі російської збройній агресії проти України, що має забезпечити ефективніше виконання завдань, покладених на національний спротив. Крім того, ухвалене рішення відкриває можливості для здійснення Силами спеціальних операцій (ССО) розвідувальних дій на тимчасово окупованих територіях, що має велике значення для успішного планування та виконання упереджувальних заходів в організації протидії російським окупаційним військам.

Законопроектом №7180 також вдосконалюють деякі норми, які стосуються формування підрозділів територіальної оборони. Зокрема, ухвалені зміни передбачають спрощення процедури формування добровольчих формувань територіальних громад та призначення їхніх командирів. Наприклад, якщо раніше загальна кількість та місця розташування добровольчих формувань територіальних громад визначалися Командуванням Сил територіальної оборони ЗСУ за участю відповідних сільських, селищних, міських рад та затверджується Головнокомандувачем ЗСУ, то тепер норму про затвердження Головнокомандувачем вилучено. Крім того, за попередньою нормою закону, командири добровольчих формувань територіальних громад призначалися Командувачем Сил територіальної оборони ЗСУ за погодженням з Командувачем Сил спеціальних операцій ЗСУ за поданням командира військової частини Сил територіальної оборони, то внесені зміни передбачають, що командири добровольчих формувань територіальних громад призначаються командирами бригад Сил територіальної оборони ЗСУ за поданням командирів батальйонів Сил ТрО за територіальним принципом. Таким чином значно спрощується процедура створення таких добровольчих формувань та призначення їхніх командирів, адже до цього не потрібно залучати Головнокомандувача та Командувачів Сил ТрО і ССО. 

Зміни до Закону «Про військовий обов’язок і військову службу» передбачають, що граничний вік перебування на службі в ЗСУ для осіб рядового, сержантського і старшинського складу, молодшого та старшого офіцерського складу, яким виповнилося 60 років та які виявили бажання служити у період введення воєнного стану (оголошення стану війни), збільшено до 65 років.

Силам спеціальних операцій надається статус суб’єкта розвідувального співтовариства, а також їх наділяється повноваженнями здійснювати перевірку осіб у зв’язку з призначенням на посади чи військову службу в ССО або залученням до конфіденційного співробітництва з ними для виконання завдань руху опору.

Враховуючи ширше розгортання добровольчих формування територіальних громад, законопроект розширює повноваження та відповідальність сільських, селищних, міських голів громади, на території якої безпосередньо не ведуться бойові дії, та на території якої не прийняте рішення про утворення військової адміністрації. Зокрема, такі керівники громад за погодженням з керівником відповідної обласної військової адміністрації, з метою найбільш ефективного здійснення заходів правового режиму воєнного стану, забезпечення та/або відновлення умов для життєдіяльності населення мають право одноосібно приймати рішення щодо: чисельності та персонального складу виконавчого комітету місцевої ради; затвердження на період дії воєнного стану тимчасової структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів; утворення інших виконавчих органів ради.

Також керівники цих громад можуть ухвалювати рішення про наділення органів самоорганізації населення окремими повноваженнями органів місцевого самоврядування, а також про передачу коштів, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для їх здійснення, ухвалювати рішення щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету на потреби ЗСУ або для забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, приймати рішення щодо управління майном, яке перебуває в комунальній власності відповідної територіальної громади (однак без права відчуження, в тому числі шляхом приватизації та надання комунального майна в оренду). За необхідності, голова громади може ухвалювати рішення про створення та реорганізацію комунальних підприємств, установ та організацій, вносити змін до програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць та інших цільових програм. До того ж рішення, прийняті сільським, селищним, міським головою одноосібно та відповідно до визначеного порядку набувають чинності з моменту їх погодження керівником відповідної обласної військової адміністрації.

На період дії правового режиму воєнного стану сільський, селищний, міський голова, керівник виконавчого органу місцевого самоврядування також має право за погодженням з керівником відповідної обласної
військової адміністрації приймати на посади керівників комунальних підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління відповідного органу місцевого самоврядування, без проведення конкурсних процедур, встановлених спеціальними законами, за умови відповідності.

Ще одна новація стосується фінансування заходів та матеріально-технічного забезпечення територіальної оборони. Якщо раніше в контексті місцевих бюджетів лише в загальних рисах згадувалося про забезпечення функціонування ТрО, то законопроект №7180 чітко визначає, що на фінансування тероборони та підготовку громадян до національного спротиву має спрямовуватися не менше 5 відсотків надходжень до місцевих бюджетів.

Водночас законопроект передбачає підвищення соціального і правового захисту, а також надання статусу учасників бойових дій, військовослужбовцям та членам добровольчих формувань територіальних громад, які беруть участь у заходах підготовки та виконанні завдань територіальної оборони у період введення воєнного стану (оголошення стану війни).