Міністр аграрної політики та продовольства України Микола Сольський та заступник міністра транспорту й інфраструктури Румунії – Державний секретар Іонел Скріоштяну під час спільної зустрічі обговорили питання щодо налагодження безперебійних поставок агропродукції з нашої країни до держав-традиційних імпортерів.

За словами Миколи Сольського, Україна має для забезпечення власних продовольчих потреб запасів мінімум на два роки, а окремих видів продукції – і на більше.

Зберігаються десятки мільйонів тонн сільськогосподарських товарів, призначених для реалізації на зовнішніх ринках, але наразі є проблеми з постачанням, оскільки росія заблокувала всі наші порти. У результаті Україна, як зазначає аграрний міністр, втрачає щомісяця 1,5 мільярда доларів, у європейських державах спостерігаються перші ознаки продовольчої кризи, а в африканських – посилюється голод.

"Тому ми з партнерами шукаємо альтернативні логістичні шляхи для відправки наших вантажів через європейські морські порти, зокрема румунський морський порт Констанца. Крім того, обговорюємо можливості залізничних перевезень, збільшення обсягів транзитних перевезень вантажним транспортом", - зазначив Микола Сольський.

Тим часом про детальні плани щодо налагодження експорту з України виданню Forbes розповів перший заступник міністра агрополітики Тарас Висоцький, повідомляє прес-служба міністерства.

«Україна зможе себе прогодувати -- маємо запасів не на один рік, – зазначив Тарас Висоцький. -- Ми почали активну посівну кампанію. У нас немає дефіциту за жодною з продовольчих позицій. Держава розпочала викуп в аграріїв зерна та інших запасів за кошти держбюджету. Продовольчої продукції в нас значно більше, ніж ми зможемо спожити – це все не має псуватися, коли інші держави переживають кризу, а деякі – голод, а нам потрібна валютна виручка для підтримки своєї економіки».

За його словами, раніше з України вивозили щомісяця до 5 мільйонів тонн сільськогосподарської продукції через порти Одеси та Миколаєва. Але у зв'язку з ситуацією, яка склалася, сьогодні це неможливо, росія блокує наш експорт. Наразі спроможність поставок за кордон впала до півмільйона тонн зерна в місяць.

Як розповів перший заступник міністра, у нас є кілька способів експорту – це порти Дунаю, залізниця та автошляхи. Проте з кожним -- свої проблеми.

Так, дунайські порти мають обмежену спроможність, оскільки відсутні у достатній кількості баржі, причали та термінали. Раніше Україна практично не користувалася цим шляхом для експорту агропродукції, тому в згадані потужності ніхто не інвестував.

«Із залізничним сполученням, яким можна відправити майже 70% сільськогосподарських товарів, також є проблеми, – розповів Тарас Висоцький. -- Раніше європейська залізниця не використовувалася активно для перевезення зернових. У нас, як відомо, різна ширина колій... Потрібно шукати європейські зерновози, перевантажувати продукцію у вагони вузькоколійки. Така практика за кордоном не поширена, а тому є брак і локомотивів, і тяг, і перевалочних пунктів із терміналами. Наразі ми активно працюємо з закордонними партнерами над цим питанням, адже інакше експортні залишки, які є на наших складах, можемо експортувати три роки».

Сьогодні щоденно залізницею відправляється до 30 тисяч тонн вітчизняної зернової продукції.

«Але, наразі спільно з нашими партнерами робимо все, щоб інтенсифікувати процеси перевезення, – резюмував Тарас Висоцький. -- Як світовий лідер з продовольства відповідаємо не тільки за себе. Через розв’язану росією війну десятки країн опиняться не на межі, а в епіцентрі голоду. Генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш уже констатував, що увесь світ стоїть напередодні краху. Працюємо, щоб цього не допустити».