Із огляду на військову агресію російської федерації, чимало виробничих потужностей вітчизняних підприємств нині виведено із зони бойових дій на іншу, більш безпечну, територію України. Таке рішення керівників багатьох об’єктів господарювання видається цілком виправданим, адже йдеться про збереження життя та здоров’я працівників та їх сімей. Ці кроки також дозволили підприємцям продовжити виробничу діяльність і створювати внутрішній продукт, надаючи роботи чи послуги, або виробляючи товар в умовах воєнного стану. Вони продовжують виплачувати зарплату своїм працівникам та наповнювати бюджет за рахунок сплачених податків. Це надає нашій економіці таку необхідну в складний час підтримку.
 
Утім, законотворці звертають увагу на інший бік проблеми. Згідно з чинним бюджетним законодавством частина податків та зборів залишається в кошторисі сільських, селищних та міських територіальних громад. А після переміщення підприємства перереєструвалися на іншій території, і належні відрахування тепер здійснюють саме за місцем реєстрації. Це негативно впливає на економічне та соціальне становище громадян, які залишилися проживати на територіях, де вже проходять або є загроза бойових дій. Водночас, зменшення надходжень до місцевих бюджетів обмежує можливості органів місцевого самоврядування реалізовувати передбачені законом та умовами воєнного стану заходи. Йдеться, в тому числі, й про організаційне та фінансове забезпечення діяльності територіальної оборони, забезпечення належного функціонування засобів зв’язку, електро-, водо-, газопостачання та надання гуманітарної допомоги місцевому населенню.
 
А тому народні депутати Сергій Гривко, Валерій Зуб, Максим Зуєв та Олександр Сова виступили з ініціативою запровадження механізмів фінансової підтримки, в тому числі на рівні бюджетних процесів, тих громад, з території яких перенесено, а фактично евакуйовано виробничі потужності суб’єктів господарювання на іншу територію. Для цього вони зареєстрували у Верховній Раді проект змін до Бюджетного кодексу, який передбачає коригування його прикінцевих та перехідних положень задля збереження доходів загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад (№ 7388).
 
Фактично, парламентарії пропонують доповнити Бюджетний кодекс нормою, згідно з якою мають намір встановити, що «в період дії воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування, суб’єкти господарювання, виробничі потужності яких після 24.02.2022 переміщено з територій, де ведуться бойові дії і є загроза бойових дій, на безпечну територію, сплачують визначений частиною 1 статті 64 цього Кодексу відсоток податку на доходи фізичних осіб, а також податку на прибуток підприємств до бюджетів сільських, селищних, міських  територіальних громад, на території яких було зареєстровано їх місце знаходження до 24.02.2022, незалежно від зареєстрованого місцезнаходження таких суб’єктів господарювання в подальшому».  Передбачається також, що за рішенням Кабінету Міністрів за поданням голови обласної державної адміністрації області, з якої переміщено виробничі потужності суб’єктів господарювання на іншу територію, строк дії цього положення  може бути подовжено.
 
На думку авторів такої законодавчої ініціативи, ухвалення запропонованих змін допоможе консолідувати зусилля населення України та підприємств і установ «у напрямку організації оборони країни від російських загарбників, а також у напрямку збереження економіки адміністративно-територіальних одиниць, на території яких існує загроза проведення або проводяться бойові дії».
 
Нині цей законопроект надано для ознайомлення народним депутатам та направлено на розгляд в Комітет Верховної Ради з питань бюджету.