Нагадаємо, що насамперед її запровадження мало на меті усунути корупційні ризики під час видачі дозволів для автоперевізників та спрощення процедури їх видачі. Однак...

Ще минулого року з’явилося рішення РНБО, введене в дію Указом Президента Володимира Зеленського, в якому доручено Службі безпеки України перевірити законність внесення громадян до системи «Шлях» для виїзду за кордон.

Зокрема, силовики мали б перевірити відповідну діяльність Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури, а також обласні та Київську міську військові адміністрації.

До вивчення проблематики діяльності системи «Шлях» долучилися і народні депутати, зокрема Комітет з питань транспорту та інфраструктури. Вивчати питання почала парламентська робоча група з питань діяльності Державної служби України з безпеки на транспорті в період дії воєнного стану, яку очолив народний депутат Володимир Крейденко, заступник голови профільного комітету Верховної Ради України.

— Передусім робоча група має на меті з’ясувати, на чому ґрунтується необхідність існування двох систем — «Шлях»/ЄКІС та Електронного кабінету перевізника — для подачі заяв на отримання ліцензії на послуги з автоперевезень, — коментує завдання, які стоять перед робочою групою  Володимир Крейденко. — На ці запитання мають відповісти представники Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України з питань цифрового розвитку, цифро-вих трансформацій і цифровізації, а також уповноважені особи від ДП «Галузевий центр цифровізації та кібербезпеки» й Укртрансбезпеки. Народні депутати передусім хочуть отримати відповідь на запитання, яким чином до системи «Шлях» /ЄКІС потрапляли ухилянти і чи можна поставити законодавчий бар’єр для недобросовісних перевізників.

На засіданні робочої групи також обговорили відповідні дані інформаційної системи ЄРДР (Єдиний реєстр досудових розслідувань) за період з 2022-го по 2024 рік. 

Так, ідеться у матеріалах робочої групи, слідчими підрозділами органів Національної поліції України здійснювалося досудове розслідування 984 кримінальних правопорушень вказаної категорії злочинів, у короткому викладі обставин яких міститься згадка про систему «Шлях»/ЄКІС. З них до суду скеровано 719, перебувають у провадженні 229 справ.

Офіс Генерального прокурора здійснює процесуальне керівництво у двох кримінальних провадженнях, досудове розслідування у яких проводиться Головним слідчим управлінням Національної поліції України, за фактами виявлення механізмів незаконного виїзду за межі України осіб призивного віку, організованих та впроваджених ліцензіатами, що мають доступ до системи «Шлях»/ЄКІС.

Правоохоронцями було встановлено, що «громадяни України організували схему незаконного переправлення осіб (військовозобов’язаних) через державний кордону під виглядом волонтерів або водіїв транспортних засобів, шляхом внесення їх персональних даних до інформаційної системи «Шлях»/ЄКІС. Так, благодійній організації було видано ліцензію на право здійснення міжнародних перевезень автомобільним транспортом, яка внесена до

Єдиного комплексу інформаційних систем Укртрансбезпеки. У подальшому внесено відомості стосовно 107 осіб (водіїв), що надало їм право виїзду за межі території України. Зазначені особи на територію України не повернулися. Досудове розслідування триває...».

Також у матеріалах робочої групи зазначено, що впродовж 2022 —2023 років правоохоронними органами здійснювалося досудове розслідування у 18 кримінальних провадженнях зазначеної категорії, щодо організованих злочинних угруповань (58 учасників, якими учинено 113 кримінальних правопорушень). За результатами досудового розслідування до суду скеровано 16 обвинувальних актів.

Досудове розслідування у двох кримінальних провадженнях триває, чотири кримінальні провадження виділено щодо окремих учасників угруповань, яких оголошено в розшук та у них досудове розслідування зупинено. Серед підозрюваних: три службові особи органів державної влади та керівники державних підприємств; п’ять посадових осіб підприємств, установ та організацій приватної форми власності. Ще 50 — інші особи, в тому числі ФОП, працівники громадських організацій, адвокати, водії, безробітні тощо.

Крім того, на сьогодні органи Державного бюро розслідувань здійснюють досудове розслідування у п’яти кримінальних провадженнях зазначеної категорії правопорушень (три епізоди — по Тернопільській області, по одному зафіксовано на Львівщині та Одещині).

— З огляду на виявлені факти, робоча група має напрацювати відповідні нормативно-правові акти для усунення недоліків функціонування системи «Шлях», — прокоментував діяльність робочої групи її очільник народний депутат Володимир Крейденко.

Фото надано прес-службою народного депутата.