На заході, організованому Офісом Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України, йшлося насамперед про узгодження позицій усіх зацікавлених сторін щодо положень законопроекту № 4298 «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні».

Участь у ньому взяли народні депутати, представники центральних органів виконавчої влади, обласних військових адміністрацій та обласних рад, органів місцевого самоврядування, всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування та експерти.

«Свого часу через політичні ігрища і маніпуляції в сесійній залі ми не спромоглися внести зміни до Конституції в частині децентралізації. Як наслідок, уже декілька років поспіль у питанні нагляду за законністю рішень на місцях ми шукаємо форму, яка б, з одного боку, стимулювала і допомагала розвиватися місцевому самоврядуванню, а з іншого — вкладалася в чинну систему влади. Це непросто, тому обговорення настільки розтяглися в часі», — зауважив Олександр Корнієнко. Однак він не став прогнозувати, коли документ потрапить до сесійної зали, бо нині народні депутати сконцентровані передусім на питаннях, пов’язаних з обороноздатністю країни.

«Ми зробили все, щоб реформа децентралізації могла продовжуватись, зокрема ухвалювали багато секторального, надали ширші бюджетні повноваження, осмислили концепцію старост. Водночас триває дискусія, як реалізовувати дбайливий нагляд, посилаючись на Європейську хартію місцевого самоврядування», — зауважив політик.

Нагадаємо, що в першому читанні законопроект № 4298 було ухвалено три роки тому — 4 березня 2021 року. Але попри важливість цього питання, швидко ухвалити законопроект у другому читанні не вийшло. Нещодавно Рада Європи надала свої висновки до законопроекту. Після того Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування розглянув цей законопроект повторно з урахуванням пропозицій РЄ та рекомендував Верховній Раді ухвалити його в другому читанні та в цілому.

За словами голови комітету Олени Шуляк, щодо цього законопроекту не вдалося рухатися так швидко, як хотілося.

«Під час війни маємо серйозніше ставитися до швидкості реформ, які впроваджуємо. Тому повинні зробити все можливе, щоб законопроект № 4298 цього року було ухвалено. Для цього проводимо остаточні консультації з усіма учасниками реформи, роз’яснюємо і розвінчуємо міфи. Варто пам’ятати і про те, що цей проект закону зафіксований в зобов’язаннях нашої країни як один із маркерів виконання плану реформ», — зазначила Олена Шуляк.

На думку голови підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Віталія Безгіна, у законопроекті № 4298 неможливо знайти абсолютний консенсус між усіма учасниками реформи.

«Навіть після кількох раундів і багатьох форматів консультацій неможливо знайти абсолютний компроміс, і чим далі, тим зробити це буде важче. Вважаю, що в обговоренні цього законопроекту ми зробили більше, ніж навіть було можливо, і максимально наблизились до консенсусних рішень. Так, наступного тижня ще раз проговоримо положення законопроекту з кожною асоціацією. Але впевнений, що проголосована на комітеті редакція є достатньо збалансованою, вона нівелювала основні ризики, на які нам вказали європейські партнери, і врахувала зауваження з боку тих асоціацій, які хотіли вести конструктивний діалог».

Щодо зауважень, які висунула Рада Європи у висновку до законопроекту, то вони, за словами Віталія Безгіна, стосувалися попередньої редакції й були враховані у тексті, рекомендованому комітетом.

Водночас В. Безгін акцентував на тому, що після ухвалення законопроекту чинності наберуть більшість його норм, які багато в чому повторюють положення чинного закону.

Після закінчення воєнного стану почне працювати Єдина комісія з відбору голів МДА і формуватися кадровий резерв. І лише через шість місяців з дня припинення воєнного стану відбудеться запуск державної служби для голів МДА, а також активуються повноваження МДА із забезпечення законності.

Насамкінець керівник Офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України В’ячеслав Негода, зауважив: говорячи про реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні, не треба забувати — ефективним має бути не лише місцеве самоврядування, а й державна влада. «Це той баланс, на якому тримається країна, особливо в такі важкі періоди, як зараз. Місцева і державна влада мають бути партнерами, чого складно досягти в рамках чинного законодавства, з чинним розподілом повноважень. Тому сподіваюся, що цього року законопроект нарешті буде ухвалений», — констатував він.

Фото зі сторінки Верховної Ради України у Фейсбуці.