Комітет Верховної Ради з питань науки і освіти у порядку конт-ролю розглянув стан виконання Рекомендацій комітетських слухань «Про участь центральних та регіональних органів виконавчої влади, об’єднань роботодавців у формуванні трудового потенціалу держави та професійній підготовці кваліфікованих робітників для сучасної економіки України», схвалених 10 січня 2012 року.
Після обговорення рекомендацій урядом Прем’єр-міністр України доручив центральним та регіональним органам виконавчої влади організувати роботу з їх виконання. Станом на травень 2013 року з 15 пунктів рекомендацій 14 виконано або виконуються.
Торік Верховною Радою прийнято шість законів, зокрема, «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення управління професійно-технічною освітою», «Про професійний розвиток працівників», «Про зайнятість населення», «Про організації роботодавців, їх об’єднання, права і гарантії їх діяльності». Профільним міністерством створена експертна робоча група з підготовки проекту закону «Про професійну освіту».
Кабінетом Міністрів прийнято дев’ять та підготовлено до затвердження низку підзаконних нормативно-правових актів, спрямованих на визначення та запровадження методики формування середньострокового прогнозу потреби у фахівцях та робітничих кадрах на ринку праці, методики розрахунку вартості підготовки одного кваліфікованого робітника, фахівця, аспіранта, докторанта, організації виробничої практики учнів, працевлаштування випускників ПТНЗ тощо. Затверджено Державну ці-льову програму розвитку професійно-технічної освіти на 2011—2015 роки.
Члени Комітету з питань науки і освіти відзначили, що загалом інформаційні матеріали свідчать про позитивні зміни в роботі органів виконавчої влади всіх рівнів. Разом з тим вони вказали на низку проблем, які потребують подальшої уваги і контролю з боку комітету.
Зокрема, на думку народних обранців, уряд торік не забезпечив фінансування в повному обсязі заходів на реалізацію Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011—2015 роки. Програмою передбачалось виділення 351,4 млн. грн., у тому числі з державного бюджету — 86,4 млн. грн., з місцевих — 215,4 млн. грн., з інших джерел — 49,8 млн. грн. З державної скарбниці кошти фактично не виділялись (всього профінансовано 0,15% від запланованого програмою). З місцевих бюджетів — близько 33 млн. грн., або 15,3%. З інших джерел використано майже 51 млн. грн. (власні надходження ПТНЗ від навчально-виробничої діяльності, платних освітніх послуг, коштів соціальних партнерів, благодійних внесків), що становить 102,4% від плану.
Окрім того, об’єднаннями роботодавців, підприємствами — замовниками робітничих кадрів не створюється достатньої кількості нових високооплачуваних робочих місць, у тому числі для працевлаштування випускників ПТНЗ. Торік за дев’ять місяців відкрили 771,2 тис. робочих місць, за цей же час 501,7 тис. місць ліквідували. При цьому число безробітних, визначених за методологією МОП, становило 1,63 млн. осіб, а рівень безробіття — 7,4%. Роботодавці продовжують займати пасивну позицію в питаннях надання учням місць для виробничої практики на підприємствах та створення належної матеріальної бази в майстернях професійно-технічних навчальних закладів.
Також суттєвим залишається дисбаланс у підготовці фахівців з вищою освітою та кваліфікованих робітників відповідно до потреб ринку праці. За даними Державної служби статистики, у 2011/2012 навчальному році в середньому по країні з розрахунку на 10 тисяч населення у вищих навчальних закладах І—ІV рівнів акредитації навчались 506 студентів. Водночас у професійно-технічних навчальних закладах цей показник становив лише 90 учнів. При цьому 70 відсотків вакансій на ринку праці становили робітничі професії. Крім того, лише 27,4% випускників ВНЗ торік отримали направлення на роботу, 80 тисяч випускників протягом трьох місяців були зареєстровані як безробітні, з яких 53 тисячі — випускники вищої школи.
За підсумками розгляду питання комітет схвалив низку рекомендацій центральним та регіональним органам виконавчої влади, науковим установам, об’єднанням роботодавців щодо розв’язаня проблем підготовки кваліфікованих робітників та формування трудового потенціалу держави.
МОВОЮ ЦИФР
Незадовільною залишається навчально-матеріальна база більшості закладів машинобудівного, аграрного профілю, транспорту, зв’язку, в яких понад 90% навчальної техніки та обладнання є фізично та морально застарілі й непридатні для використання. Для організації якісного навчання у 2012 році не вистачало 168 кабінетів, 45 лабораторій, 24 майстерень. Забезпеченість підручниками з дисциплін професійної підготовки у 2012 році становила 70,5%, а з загальноосвітніх предметів — лише 53,1%.