Красноріченський освітній округ вважається одним з кращих в області. Його досвід вивчають і поширюють на рівні регіону. І все-таки, за оцінкою самих авторів проекту, процес функціонування округів ще далекий від досконалості. Чому?

Любиш село — зроби для нього щось корисне

Перш ніж відповісти на це запитання, директор Красноріченської ЗОШ Лариса Чекмарьова звертає увагу на загальні проблеми освіти. На її думку, вони виходять за межі галузі, оскільки навчальний заклад на селі сприймається передусім як осередок культури. Адже саме навколо школи формується середовище, що відображає сімейні традиції, родинні стосунки тощо. Школа живе проблемами сільської громади і водночас перебуває під її постійним впливом.

Сьогодні, безумовно, заклади живі завдяки вчительству і всім небайдужим. Причому живе вона важко, як, власне, і наше село. Формула «є школа — буде і село» уже утопічна. Навпаки, школа існуватиме тоді, коли житиме село. Молодий спеціаліст не бажає працювати у нас, бо житлом його не забезпечують, земельної ділянки не дають, комп’ютери, необхідна література — у великому дефіциті, до того ще й заробіток низький. Можна скільки завгодно з високих трибун розмірковувати про престиж праці педагогів, турботу про них з боку влади, та все-таки вчителю солодше від того не стане. Любиш село — зроби щось для нього корисне.

Ідея освітнього округу, на думку педагогів, є найприйнятніша модель сільської освіти. Її мета досить благородна — забезпечити учням рівний доступ до якісної загальної середньої та позашкільної освіти. Це насамперед допрофесійна підготовка, неперервна освіта на території обслуговування, координація діяльності навчальних закладів, що входять до округу. Простір Красноріченського освітнього округу, наприклад, становлять один дошкільний у селі Бараниківці, шість загальноосвітніх навчальних закладів і центри дошкільної підготовки при них, музична і художня школи, центри творчої молоді та історико-патріотичного виховання учнів, а також курси підготовки водіїв двох категорій. Крім того, в окрузі діють служби, які надають психолого-педагогічну допомогу учням та їхнім батькам тощо.

Враховуючи матеріально-технічне забезпечення та кадровий потенціал, Красноріченська ЗОШ реалізує два профілі навчання. В початковій школі впроваджено курси інформаційного, екологічного, громадянського та філологічного спрямування, а в основній школі надається базова загальна освіта. Старша школа функціонує як профільна за двома напрямами — суспільно-гуманітарного та природничого з вивченням додаткових курсів: «Основи економіки», «Основи підприємницької діяльності», «Мій рідний край — Луганщина».

Отже, скажемо прямо, що...

...для успішної роботи округів потрібно здійснити реформу на засадах мережевої педагогіки та муніципалізації територіальних освітніх систем. Крім того, справу гальмує безліч непродуманих питань. Зокрема, щодо програми «Шкільний автобус». Придбати транспорт для школи — це лише половина справи. В окрузі, зокрема, утримується чотири автобуси і постійно виникають питання про те, як, де і за рахунок чого і кого утримувати ці автотранспортні засоби. Гостра потреба у посаді інженера-механіка, в коштах, у більшості сіл немає автозаправок. Дещо схожа ситуація і з комп’ютеризацією. ПК у сільських школах з’явились, але багато з них треба оновлювати та ремонтувати. У бюджеті, як відомо, витрат на це не передбачено.

ДО РЕЧІ

Красноріченська ЗОШ є дипломантом виставок «Сучасна освіта в Україні», виставок-презентацій «Інноваційні технології навчання» та «Сучасні навчальні заклади України», має почесне звання «Лідер сучасної освіти».

Пряма мова

— Шкільний округ, на мою думку, слід розглядати як базову адміністративну одиницю управління та фінансування, — каже Лариса Володимирівна. — Опорна школа повинна мати міцну матеріальну базу, тобто передусім сучасні кабінети фізики, біології, обладнані спортивні зали, майстерні. Як інноваційна соціально-педагогічна система, округ потребує нової моделі методичної роботи з учасниками освітньо-виховного процесу.

Факт

В окрузі навчається 756 учнів, яким викладають понад сто вчителів. Підвозять до шкіл 182 учні, 247 харчуються безплатно.

Луганська область.