Кримська влада має намір підкорити собі всю інфраструктуру Керченської поромної переправи. Як зі свого боку, так і з кубанського берега.

Що таке переправа? Це зв’язок з материковою частиною Росії, звідки перекидаються війська в Крим, а з півострова відправляється підкріплення, озброєння й боєприпаси в Донецьку та Луганську області. Тут щорічно переправляються сотні тисяч людей, тисячі тонн вантажів, і вона, безперечно, має стратегічне значення і для військових, і для бізнесу й туристів.

Водночас переправа — свого роду лотерейний квиток. Ледь повіяв вітерець, сила якого понад 20 м/с, — піднялася крута хвиля, і пороми стали. А що й казати про зиму, коли протоку вкриває лід і тільки криголам здатен проторувати шлях судам. Лише за два тижні листопада цього року, коли ще не було ні снігу, ні льоду, а тільки вітер, переправа припиняла свою роботу тричі. Крім того, пороми не справляються з напливом туристів. У цей час робота тут, за оцінкою кримського «міністра транспорту» Анатолія Цуркіна, організована вкрай погано.

Свого часу передбачалося, що РФ виділить близько      470 млн. рублів на будівництво нових причальних стінок, перехоплюючих паркувань, введення електронної системи продажу квитків та контролю за дотриманням черги. Утім 400 мільйонів так і залишилися неосвоєними. Чому — в місцевому мінтрансі замовчують чи вказують на якісь проблеми з документацією, що «застрягла в Одесі».

Кримська влада, при голосних заявах і планах, не враховує одного: все майно переправи належить українському держпідприємству «Державна судноплавна компанія «Керченська поромна переправа», яке було «експропрійоване» під час окупації в лютому—березні цього року. І ділити це майно, як і інше захоплене, є протизаконно, це — нехтування всіх міжнародних норм і законів. Однак підприємство вельми прибуткове: тільки торік послугами переправи скористалися 1,2 млн. пасажирів. Останні чотири роки справи її йшли досить успішно й стабільно, нарощуючи доходи і прибутки. Тобто: переправа — реально прибуткова, і комусь із кримського керівництва дуже хочеться прибрати її до своїх рук.

До речі, про гроші. Крим, і в цьому зізнається як місцева, так і російська влада, не здатен себе забезпечити, тож бюджет наступного року буде майже на 75% дотаційним. Росія вже не поспішає фінансувати багато проектів і програми з «повернутої землі». Це стосується й поромної переправи. Тому не варто очікувати фінансування робіт з її реконструкції та модернізації. Як то кажуть, «злегка підфарбують те, що ще ходить, і нехай приносить прибуток».

Крим.

 

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.