Свою ложку дьогтю у першовересневу бочку меду вирішили докласти представники опозиції та громадських організацій. Учора у Києві під час прес-конференції координатор напрямку «Суспільство знань» в уряді змін Лілія Гриневич та директор Центру тестових технологій і моніторингу якості освіти Ігор Лікарчук говорили не про здобутки, а про недоліки у підготовці до нового навчального року. Першими під шквал критики потрапили підручники для першокласників.
Лілія Гриневич продемонструвала журналістам підручник з математики для першого класу. Дітям шести років пропонують таке визначення нуля: «Відсутність елементів у множині виражається числом нуль». Навіть журналістська аудиторія на якусь мить задумалася, уявляючи, чим це дітям пропонують виразити відсутність.
«Зверніть увагу, ця тема знаходиться на дев’ятій сторінці. Тобто її розглядатимуть на другому-третьому тижні навчання. У цей час діти ще тільки вчаться читати», — розкритикувала пані Гриневич інноваційні підручники, продемонструвавши цілу серію інших «ляпів». Але хтозна, можливо, десь і є вундеркінди, які після дитсадка вживають (а головне — розуміють) слова елемент, множина, відсутність. Це ми з вами у першому класі яблука та білочок з зайчиками рахували, мабуть, настали нові часи й нові стандарти.
Водночас Ігор Лікарчук припускає: нові стандарти у початковій освіті вигідно запроваджувати, бо під них можна й нові підручники надрукувати. «Ніхто ж не провів серйозного моніторингу, чим були погані старі стандарти початкової освіти», — аргументував свою думку пан Лікарчук. Водночас, за його словами, проблем у зв’язку з нововведеннями вистачатиме хоча б через те, що лише тридцять процентів вчителів молодших класів є фахівцями з іноземної мови (нагадаємо, відтепер англійську діти обов’язково вивчатимуть з першого класу). Тож навчатимуть першачків мови Шекспіра та Діккенса викладачі старших класів, які, як заявив Ігор Лікарчук, не пройшли відповідних кваліфікаційних курсів, а отже, — не готові працювати з, так би мовити, молодшим шкільним контингентом.
Проте найбільшу небезпеку Лілія Гриневич та Ігор Лікарчук вбачають у регіоналізації освіти. «Тепер місцеві органи влади визначатимуть, скільки годин відвести на вивчення регіональної мови. Нещодавно з’явилися повідомлення, що на Львівщині навіть презентували свій підручник історії. Таким чином ми можемо втратити єдиний освітній простір України», — застерігає Ігор Лікарчук.
Безперечно, профільне міністерство ще дасть відповідь на ці закиди. Зокрема, своєрідною перемогою у МОНМС вважають те, що підручники ще до 1 вересня потрапили до шкіл, а на їх виготовлення було виділено рекордні 233,2 мільйона гривень.