Вечірнє засідання 5 червня
Верховна Рада ухвалила два закони, спрямовані на вдосконалення діяльності судової гілки влади. Законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення гарантій незалежності суддів), внесений Президентом як невідкладний, доповів радник Президента України — керівник Головного управління з питань судоустрою адміністрації Президента України Андрій Портнов. За його словами, законопроект спрямований на вдосконалення положень чинного законодавства та посилення гарантій незалежності суддів у процесі їх призначення, обрання на посаду, а також під час здійснення ними професійної діяльності. Цим документом пропонується, зокрема, обмежити права прокурорів ініціювати розгляд питань про притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності або про звільнення їх із посад. Дововідач від Комітету з питань правосуддя Дмитро Шпенов зауважив, що законопроект покликаний мінімізувати можливість впливу прокуратури на суддів, скоротити випадки необґрунтованих подань на звільнення суддів як інструмент для впливу на них, прискорити процеси призначення та обрання суддів. Також зводиться до мінімуму роль Президента та Верховної Ради у процесі призначення та обрання суддів відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії.
У законопроекті встановлено й низку додаткових гарантій унеможливлення політизації процесу обрання суддів, недопущення будь-якого впливу на кандидатів на посаду судді. Крім того, врегульовується процедура звернень до Вищої ради юстиції із пропозицією про звільнення судді з посади.
Під час обговорення лунали різні думки. Олег Зарубінський (Народна партія) стверджував, що законопроект дає змогу судді бути справжнім арбітром справи і не залежати від суб’єктивного підходу прокурора. Однак обов’язок парламенту, наголосив депутат, — все зробити для того, щоб незалежний статус судді був не тільки на папері, а й на практиці. Позафракційний Олег Ляшко зауважив, що ніхто не заперечує проти потреби посилювати незалежність суддів. «Адже сьогодні багато суддів насправді є залежними і насамперед від телефонного права, від влади, від виконання доручень, які дає влада», — переконував депутат.
Ще один ухвалений в цілому законопроект, внесений урядом, встановлює гарантії держави щодо виконання судових рішень. Згідно із документом, держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов’язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є: державний орган; державні підприємство, установа, організація; юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства. Закон набере чинності з 1 січня 2013 року, Кабінет Міністрів має розробити відповідні законодавчі акти до 2014 року.
А ухвалений за основу проект закону про адвокатуру та адвокатську діяльність, також поданий Президентом України як невідкладний, передбачає надати адвокатурі широкі функції самоврядування та саморегулювання.
«Для посилення статусу органів адвокатського самоврядування та підвищення ефективності їх роботи проектом передбачено адміністративну відповідальність за неправомірну відмову в наданні на запит кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури, її палат і членів інформації, невчасне або неповне надання інформації, надання інформації, що не відповідає дійсності», — зазначив доповідач Андрій Портнов. А Постійний представник Президента в парламенті Юрій Мірошниченко звернув увагу на те, що законопроект передбачає докорінне реформування адвокатури відповідно до загальновизнаних міжнародних демократичних стандартів та міжнародних зобов’язань України.
У першому читанні також було ухвалено низку проекти законів, зокрема про внесення змін до Закону «Про розвиток літакобудівної промисловості» щодо державної підтримки збуту авіаційної техніки вітчизняного виробництва.
Загалом прийнято законопроекти про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо рекомендаційних переліків структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій); про внесення зміни до статті 2 Закону «Про здійснення державних закупівель» щодо закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для реалізації проектів цільових екологічних (зелених) інвестицій.