Новий закон про освіту має закласти підвалини для визнання неформальної освіти дорослих і базуватися на принципі «навчання протягом життя». На цьому наголосила голова Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти Лілія Гриневич під час виступу на форумі «Європейський Союз—Україна: освіта дорослих», що триває у Києві. Захід влаштували в рамках Міжнародних днів освіти дорослих в Україні, які проводить Національна академія педагогічних наук України спільно з МОН, Товариством «Знання» та представництвом Інституту з міжнародного співробітництва німецької асоціації народних університетів (DVV-Іnternatіonal) під егідою Національної комісії у справах ЮНЕСКО.

Людину, яка вважала, що отримала блискучу освіту і в такий спосіб забезпечила собі безхмарне майбутнє, чекає розчарування. Світ змінюється дуже швидко, і фахівці вчорашнього дня стають безпорадними перед технологіями дня сьогоднішнього, отримані знання перетворюються на інтелектуальний секонд-хенд.

— Зміна знань і технологій відбувається швидше, ніж зміна поколінь. Неможливо дитину навчити в школі раз і на все життя. Тому саме освіта дорослих, неперервна освіта — це шлях до підвищення конкурентоспроможності людини та суспільства в цілому, — упевнений Президент НАПН України Василь Кремень.

Через жорсткі вимоги ринку праці в країнах ЄС людині іноді доводиться змінювати професію кілька разів і постійно підвищувати свою кваліфікацію.

— Сьогодні весь цивілізований світ реалізує принцип «навчання впродовж життя», — каже голова профільного комітету Верховної Ради Лілія Гриневич і додає, що саме освітні реформи дадуть Україні змогу успішно просуватися європейським шляхом. — В Угоді про асоціацію з Європейським Союзом із 486 статей 106 стосуються систем освіти, науки та інтелектуальної власності.

За її словами, нині перед Україною постали нові виклики, спричинені російською агресією, — необхідність адаптувати до життя в нових умовах вимушених переселенців з окупованого сходу, допомогти їм знайти роботу і за необхідності опанувати нову професію. Тим часом в Україні поглиблюється дисбаланс між системою освіти та вимогами ринку праці. «Понад 30 відсотків безробітних — це кваліфіковані працівники, а більш як 45 відсотків — люди з вищою освітою», — пояснює Лілія Гриневич. Усі ці диспропорції можна врегулювати, зокрема, через освітню реформу. «З цією метою ми працюємо над новим законом про освіту», — додає голова комітету.

Учасники форуму прийняли звернення до освітянської та наукової спільноти із закликом «посилити увагу до забезпечення доступу до освіти для різних категорій населення, особливо для незахищених груп». Його автори пропонують внести на розгляд Верховної Ради України проект закону «Про освіту дорослих» та створити робочу групу з розроблення концепції такої освіти на 2015—2020 роки. Вважають також за необхідне активізувати співпрацю з країнами Євросоюзу, які мають у цій галузі великий досвід, забезпечити участь наших установ та організацій у роботі ЮНЕСКО та інших міжнародних організацій, що опікуються освітою дорослих.