Комітет Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності готує до розгляду проекти Кримінального процесуального кодексу — внесеного Президентом України, та альтернативного, внесеного народним депутатом Романом Зваричем. Як повідомили в секретаріаті комітету, основні положення проекту Кодексу (реєстр. №9700), поданого Президентом України, стосуються:
забезпечення процесуальної рівності — змагальності сторін у кримінальному процесі;
вдосконалення загальних засад досудового слідства — процесуальне керівництво розслідуванням здійснюватиме прокурор, який даватиме доручення слідчим, співробітникам органів внутрішніх справ, Служби безпеки та прийматиме або погоджуватиме ключові процесуальні рішення, а це звернення з клопотаннями, складення обвинувального акта тощо;
сам прокурор не зможе проводити слідство, крім тимчасового періоду, який встановлюється строком на 5 років і лише щодо справ, пов’язаних із розслідуванням злочинів, які скоїли чиновники 1—3 категорії, правоохоронці, військові;
функцію представництва державного обвинувачення в суді по конкретній справі буде покладено на прокурора, який здійснював нагляд за дотриманням законності тих органів, що проводили досудове розслідування, тобто один прокурор буде супроводжувати справу на всьому етапі її розгляду, закінчуючи доведенням вини у суді.
Обмеження конституційних прав громадян, зокрема, обрання запобіжного заходу, пропонується здійснювати лише за рішенням судді. Проведення негласних слідчих дій, накладення арешту на майно, примусовий привід, накладення грошового стягнення за невиконання посадових обов’язків, відсторонення від посади також здійснюватимуться виключно за рішенням суду.
У новій редакції КПК передбачається оптимізувати систему запобіжних заходів. Так, взяття під варту матиме винятковий характер. Для прийняття такого рішення сторона обвинувачення повинна довести в суді, що інші заходи не зможуть забезпечити належної поведінки підозрюваного. Як альтернативу триманню під вартою вперше пропонується ввести запобіжний захід — домашній арешт, під час якого будуть застосовані електронні засоби моніторингу. Відповідний порядок має бути розроблено урядом у тримісячний термін.
Проектом пропонується новий підхід до застосування застави: навіть при прийнятті рішення застосувати до особи міру запобіжного заходу у вигляді взяття під варту суддя буде зобов’язаний у своїй постанові вказати, за умови внесення застави якого розміру людина може бути відпущена на свободу. Водночас, такий порядок не стосується злочинів, які мають насильницький характер, позбавлення життя людини або якщо підозрюваний чи обвинувачений порушив раніше обрану міру запобіжного заходу.
Ще однією важливою новелою проекту КПК є ліквідація можливості направлення справи на дорозслідування. Якщо вина людини не була доведена, то, як правило, суд направляв справу на додаткове розслідування. Через це, за статистикою, лише 0,2 відсотка від загальної кількості справ за рішенням суду мали виправдувальний вирок. Із ухваленням нової редакції Кримінально-процесуального кодексу розгляд справи має закінчуватися або обвинувальним вироком або виправданням.
Проект містить положення, які мають на меті забезпечити оперативний розгляд справ: особи, які скоїли злочин або підозрюються в скоєнні злочину, за який передбачається довічне ув’язнення, за бажанням можуть порушити питання про призначення суду присяжних, яке суд зобов’язаний задовольнити. Така модель діє в європейських країнах.
Альтернативним законопроектом (реєстр. №9700-1) пропонується:
закріпити належну правову процедуру здійснення кримінального провадження;
забезпечити захист прав і свобод та законних інтересів людини і громадянина, а також прав та законних інтересів юридичних осіб, яким кримінальними правопорушеннями та іншими діяннями завдано шкоди;
кримінальне переслідування і захист осіб, які підозрюються, обвинувачуються у здійсненні кримінальних правопорушень та інших діяннях, передбачених законом України про кримінальну відповідальність;
правильне застосування закону з тим, щоб кожен, хто здійснив злочин, був справедливо покараний і жоден невинуватий не був притягнутий до кримінальної відповідальності та засуджений.
Інформаційне управління апарату Верховної Ради.