У нашій області 132 тисячі школярів, що на п’ять з половиною тисяч менше від минулорічної кількості. Це змушує можновладців по-новому подивитися на всю освітянську мережу. 

Першого вересня не відчинили двері 23 школи. Як стверджують в обласному управлінні освіти, шістнадцять з них закрито за згодою громад, ще сім зупинили свою діяльність. Ще майже два десятки довелось реорганізувати та об’єднати з іншими навчальними закладами.

Не скрізь процес скорочень триває безболісно. Хоча оптимізація системи і дає чималу фінансову економію, проте з втратою школи село дуже часто втрачає чи не єдиний осередок культури і освіти, на відновлення якого практично немає шансів. Така тенденція, очевидно, триватиме і в наступні роки. Адже, як зауважив голова ОДА Василь Ядуха, сьогодні в області функціонують 33 початкові школи, де в усіх класах разом не набереться й десятка дітей. Утримувати їх з повним штатом викладачів та іншого персоналу надзвичайно обтяжливо для бюджету.

Така ж ситуація і з 118 дев’ятирічками, в кожній із яких загальна кількість учнів не перевищує чотирьох десятків. Але і в комплектних школах чимало проблем. Скажімо, в Старій Синяві є гімназія, яка розрахована на дев’ятсот учнів, а навчається в ній половина. За рік вона «з’їдає» 2,8 мільйона гривень. А буквально за кількасот метрів розташована одинадцятирічка, в якій навчається 120 учнів замість 500. На утримання останньої витрачається в рік майже мільйон гривень. Якщо із двох некомплектних зробити одну повноцінну школу, то буде заощаджено близько шестисот тисяч гривень на рік. То хіба це не аргумент для оптимізації, запитують чиновники?

Утім, на практиці такі завдання вирішуються складніше. Адже будь-яке реформування зачіпає інтереси десятків людей, тому треба добре подумати, перш ніж щось ламати...

У селі до всіх проблем, пов’язаних із новаціями, додається ще й транспортна. Виконання програми «Шкільний автобус» затягнулось. Не секрет, що тільки-но буде закуплено останню із запланованих машин, доведеться думати про оновлення автопарку. Торік за кошти Світового банку і державного бюджету придбано лише шість автобусів. Обласна скарбниця знайшла гроші більш як для двох десятків. До кінця року ще 21 автобус з’явиться на сільських маршрутах. Без них вести мову про ефективну оптимізацію шкільної мережі ранувато.

 

Хмельницький.