Похід за великим хлібом розпочався на Херсонщині із «теплих» країв — Причорномор’я і Приазов’я. Першими пробудили степ механізатори Скадовського, Каланчацького, Генічеського районів. Попереду — океан роботи! У найближчих планах — своєчасно підживити озимину, яка попри прогнози і прикмети перезимувала загалом добре. Із запланованих 504 тисяч гектарів під ранні зернові, сою та ріпак на половині площ гранули родючості уже внесені. Роботи не припинялися, звісно, і минулими вихідними.

За інформацією із облсільгосппроду, дизпальним господарства забезпечені на 110 відсотків, аміачною селітрою — на 92. Здавалося б, все йде за планом. Проте у приватних розмовах аграрії, особливо фермери, далекі від оптимізму.
Що вже казати про зубожілого товаровиробника, якщо невпевненість у завтрашньому дні «дістає» таке господарство, як приватно-орендний кооператив   «Зоря» Білозерського району. Голова  кооперативу двічі Герой Соціалістичної Праці і Герой України Дмитро Моторний зауважує:
— Ми торік вчасно зорієнтувалися: купили шість вагонів селітри, продавши з перших намолотів 2 тисячі тонн зерна — по 1400 гривень за тонну. Продешевили? Як сказати... Вже нині тонна селітри коштує набагато дорожче, ніж торік — по 3300 гривень! А ми ж купували добрива по дві тисячі й кричали, що це дорого. Цьогорічний урожай закрили. А наступний? Схоже, восени доведеться свідомо йти на порушення технології вирощування сільгоспкультур, бо не буде за що купити ні добрива, ні засоби захисту рослин.
Кошти, кошти, кошти... На проведення весняно-польових робіт області потрібно 1 млрд. 602 млн. гривень. Сподівалися, що хлібець із молочком виручать. Та знову даремне. Дотацій на молоко, каже Дмитро Моторний, нема, а справедливі ціни на хліб — із розряду фантастики. Поки що самими деклараціями і гучними заявами підтримує хліборобів профільне міністерство і Аграрний фонд...
Навчені гірким досвідом, аграрії області знову влазять у кредити. Ще, як мовиться, ні світ ні зоря, а на «лічильнику» — вже 544 мільйони позичених гривень. І «лічильник» цей набирає обертів швидше, ніж сама весна!
Як же далі бути? Ждати з моря погоди, почитуючи розповсюджені керівними аграрними достойниками методичні рекомендації «Наукові підходи до формування технологій вирощування зернових і технічних культур в умовах 2011 року»?..
— Обдирають нас де можуть і як можуть, — приєднується до розмови керівник агрофірми «Мрія» Білозерського району Леонтій Новак. — Для вивезення міндобрив на поля потрібен... спецдозвіл ДАІ. Везуть два КамАЗи із залізничної станції селітру. Зупиняють «даішники»: де, мовляв, допуск на перевезення небезпечних вантажів? Нема? І водіїв оштрафували. На 510 гривень кожного. Їду в ДАІ: «Скільки треба заплатити за допуск?» «Дев’ять шістсот...» «Добре, заплачу. То ви що, на ці гроші супровід транспорту забезпечите?» «Ні, дамо вам довідку і вас ніхто не чіпатиме...»
В обласному управлінні ДАІ ні спростували, ні підтвердили цю інформацію. Одначе зауважили: «Перелік платних послуг спущений з Києва і в нього входить плата за допуск на перевезення небезпечних вантажів (в тому числі добрив), навчання водіїв і т. д. Та це й міжнародна практика...»
Одне слово, хочеш удобрювати землю як в Європі — шукай євро. Можна й гривню...
 
Херсонська область.