Країна намагається робити кроки на шляху до економічного одужання. У цьому контексті минулого тижня порадували автозаправні станції. Ціни на багатьох на бензин схудли на 20—50 копійок за літр. Здешевленню пального сприяла незначна, та все ж стабілізація гривні: якщо 1 вересня офіційний курс Нацбанку був 13,11 грн. за долар, то наприкінці тижня він закріпився на позначці 12,82 грн. Та для зниження цін на пальне є ще одна передумова — падіння котирувань нафти на світових ринках.
Курс долара, ціна бензину впливають на вартість харчових продуктів, навіть на городину на базарі. На перший погляд, здавалося б, яке відношення мають до цього вирощені на присадибній ділянці картопля, морква й капуста, що ми купуємо на районному ринку? Безпосереднє. Адже дядько овочі з городу реалізувати на собі не повезе. В усьому є транспортна складова витрат. З другого боку, коли продавець на базарі дорожнечу своїх помідорів пояснює високим курсом долара та євро, — він також має рацію: значну кількість пального, яке надходить в Україну, купують за валюту.
Минулого тижня власників валютних вкладів потішив своїми роз’ясненнями Нацбанк. У головному фінансовому відомстві заспокоїли тих, хто вичитав у газетах, що, мовляв, зняти свої заощадження у доларах та євро їм — зась. Тепер у НБУ розповідають інше: клієнти можуть отримати іноземну валюту зі своїх рахунків, зокрема, карткових. А ось банкомати видадуть лише гривні по курсу. Від себе додамо, що у фінансових установах, певне, докладуть зусиль, щоб віддати гроші не в доларах, а в гривнях. На касі можна просто повісити оголошення: валюта, буцімто, скінчилася. Як то кажуть, усе «задля клієнта»!
Але повернімося до позитивної тенденції (будемо так сподіватися) з гривнею. Не останню роль у її укріпленні психологічно зіграв другий транш кредиту —1,4 млрд. доларів, який надійшов від МВФ. Окрилений Нацбанк пообіцяв навіть, що разом з комерційними банками утримуватиме обмінний курс на рівні 12,4—12,8 грн. за долар кілька тижнів поспіль. Щоправда, неслухняна валюта знову потягнулася вгору й до вихідних перетнула верхню планку цього коридору.
Взимку є надія — не замерзнемо. Словаччина таки перейшла від тестових поставок газу в Україну до повноцінних комерційних. Для порівняння: якщо у першому випадку через трубу в наш бік проходило два мільйони кубометрів блакитного палива на добу, то нині має бути близько 27 млн. На зимовий період побільшає й запасів вугілля. Уряд домовився про завезення мільйона тонн чорного золота з Чорного континенту. А саме: з Південно-Африканської Республіки. Інформують, що перше судно вже вантажать.
 
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.