На одному з найуспішніших підприємств — Полтавському гірничо-збагачувальному комбінаті, який є найбільшим у країні експортером залізорудних котунів, другий тиждень триває страйк. Хоча не звичайний, а «італійський». «Італійський страйк» передбачає, що робітники справно ходять на роботу, виконують усі свої виробничі обов’язки, але настільки скрупульозно і чітко дотримуються своїх посадових функцій, інструкцій з техніки безпеки, що це... значно сповільнює саму роботу.
Cаме так і працюють більшість робітників кар’єру, серед яких — водії вантажівок, екскаваторники, бульдозеристи, буровики.
За даними Всеукраїнської профспілки «Народна солідарність», яка підтримує страйкарів, найбільше незадоволення робітників викликала недавня атестація робочих місць, за результатами якої керівництво підприємства «урізало» значну частину пільговиків, до числа яких тепер потрапляє лише кожен шостий працівник ГЗК.
А отже, чимало людей позбавляється таким чином права дострокового виходу на пенсію (на 5 років раніше звичайного, якщо є достатнім стаж роботи у шкідливих умовах). Цікаво, що, за законодавством, у таких випадках саме власник підприємства несе «пенсійні витрати». Ось тут, вважають страйкарі, і собака зарита. Є у них і ціла низка інших вимог. Зокрема, значне підвищення зарплатні, а також зменшення «норм виробітку». Існуючі, мовляв, майже неможливо виконати без порушення техніки безпеки.
Відтак спочатку страйку відвантаження руди скоротилося на 40 відсотків, кілька печей з випалювання котунів узагалі довелося зупинити, і фактично підприємство весь цей час працювало на третину своєї потужності. Втім, керівництво комбінату це спростовує.
Цими днями облдержадміністрація та профспілка «Народна солідарність» навіть домовилися про створення спеціальної комісії, яка вивчатиме ситуацію на підприємстві.
Що ж до керівництва комбінату, то воно не квапиться йти назустріч страйкарям. Так, прес-служба ВАТ «Полтавський ГЗК» розповсюдила заяви директора з промислової безпеки й охорони праці Ігоря Зінченка та генерального директора Віктора Лотоуса. Перший запевняє, що атестація, мовляв, пройшла без жодних порушень законодавства, а її результати ще наприкінці червня схвалило навіть головне управління праці та соціального захисту населення Полтавської області.
А от Віктор Лотоус запевняє, що ще місяць-два результати страйку жодним чином не позначаться на стабільній роботі підприємства, а в довгостроковій перспективі це «може призвести до створення небезпечних умов роботи в кар’єрі і зниження обсягів видобутку руди».
І все ж... Цими днями представники профспілки повідомили, що керівництво комбінату нібито внесло уже «поправки» в інструкцію з охорони праці. Зокрема, щодо роботи водіїв кар’єрних самоскидів, яким заборонено, рухаючись без потреби на малій швидкості, перешкоджати іншим транспортним засобам. Вилучено з інструкції й заборону обганяти інші автомобілі.
Тим часом містом ширяться чутки про прибуття на комбінат якихось людей, що мають замінити страйкарів. Останні ж хотіли б побачити у кар’єрі власника.
Як відомо, ГКЗ належить швейцарській фірмі, за якою нібито стоїть народний депутат України Костянтин Жеваго.