«Маємо рухатись у бік створення сучасного змісту освіти», — наголосив президент НАПН України, академік Василь Кремень під час презентації тематичної науково-аналітичної доповіді, що відбулася учора у Національній академії педагогічних наук.
Доповідь «Про зміст загальної середньої освіти» підготувала низка академічних установ (зокрема, інститути педагогіки, психології та проблем виховання). Фахівці НАПН здійснили психолого-педагогічний аналіз змісту освіти, визначеного у чинних державних освітніх стандартах, деталізованого у навчальних програмах і реалізованого у підручниках для середньої школи.
В ній досі діє принцип «вивчив і забув». Замість того, щоб примушувати дітей механічно ретранслювати певний обсяг знань, фахівці НАПН пропонують ширше застосовувати компетентнісний підхід до освітнього процесу. Це означає, що учень передовсім має навчитись застосовувати здобуті навички — спочатку при виконанні завдань на уроці, а потім — і поза школою, у повсякденному житті. Саме цей принцип повинен лежати в основі нових освітніх стандартів, навчальних програм і підручників.
Матеріали доповіді спрямували до адміністрації Президента, уряду, МОН та профільного комітету Верховної Ради. Надані вченими рекомендації, за словами Василя Кременя, можуть бути використані розробниками нового рамкового закону про освіту.
— Доповідь має знайти втілення у нормативних документах, підручниках для середньої школи, у державних освітніх стандартах, у навчальних програмах, — наголосив один із керівників проекту академік НАПН Олександр Ляшенко.
За його словами, МОН розпочало роботу з розвантаження навчальних програм для середньої школи, тож тут напрацювання вчених теж стануть у пригоді.
Особливо «зарозумілими», такими, що не відповідають віковим особливостям дитини, виглядають програми і підручники для молодших школярів. Зокрема, вчені проаналізували вимоги до знань з української мови. Вони вважають завчасним вивчення у другому класі складного речення та радять переглянути перелік слів, які мають засвоїти молодші школярі (знати, що вони означають, як пишуться та вимовляються).
На знімку: Василь Кремень, президент НАПН України (праворуч) та Олександр Ляшенко, академік-секретар відділення загальної середньої освіти НАПН України — керівник робочої групи.
Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.