Якщо існують і літають літаки, то обов’язково мають бути й аеропорти — повітряні гавані. Історія аеропорту в Одесі почалася 1924 року. Тоді на Стрільбищному полі побудували повітряну станцію, щоб 21 травня прийняти перший технічний рейс, а 25 травня — перший пасажирський — Харків—Одеса.

Аеропорт у його теперішньому місці за 7,5 км від центру міста почав роботу в 1960 році. Тоді на військовому аеродромі «Центральний» побудували злітно-посадкову смугу завдовжки 2800 метрів, перон, а потім і будівлю аеровокзалу. З 1961 року тут почали приймати реактивні пасажирські літаки Ту-104. Аеропорт «Одеса» був одним із трьох летовищ в Україні, які могли приймати авіалайнери цього типу.

А три роки тому, 2011-го, почалося будівництво нового (четвертого покоління) міжнародного аеропорту Одеси. Як не дивно, але в наш непростий з погляду економіки час, роботи з його зведення ні на день не зупиняються.

Одеса за всіх часів була південними повітряними воротами України. Тут на міському іподромі минулого століття здійснив свій політ на фанерному аероплані Михайло Никифорович Єфімов.     А улюбленець Одеси бешкетник Сергій Уточкін закладав на невеличкому літаку круті віражі.

Директор ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса» Віталій Портянко на новобудові знає кожну цеглину, бетонний блок, кожного працівника. І тому на будмайданчику, де відбулася наша розмова, він почувався не випадковим гостем, а господарем. Віталій Петрович показав перші змонтовані елементи даху майбутнього аеровокзалу. Цей дах схожий на морську хвилю — символ Одеси. А ще — на крила чайки, що летить над морем.

Співрозмовник каже, що отримав хорошу спадщину — споруджуваний новий пасажирський термінал, який уже пройшов безліч етапів з узгодження і підготовки робіт. Тому не треба нічого переробляти, ламати якісь схеми, потрібно лише прийняти естафетну паличку й довести зведення термінала до завершення у 2015 році. До слова, вже «вилито» каркас будівлі, тобто все йде за графіком.

— Польоти з аеропорту «Одеса» виконуються у 23 напрямках, — розповідає В. Портянко. — Річний пасажиропотік перевищує мільйон пасажирів, постійно демонструючи позитивну динаміку. Для порівняння: в 2011 році було понад 800 тис. пасажирів, а ще до 2013-го — уже близько мільйона, що свідчить про зростання популярності повітряних воріт південного регіону як одного із ключових транспортних вузлів України, комфортного для пасажирів і привабливого для перевізників.

Заглядаючи за обрій

Віталій Портянко каже, що Одеський аеропорт, висловлюючись образно, заглядає за обрій: «Нині тут здійснюється масштабний проект реконструкції, який складається з будівництва нового термінального комплексу й нової злітно-посадкової смуги, а також реконструкційних робіт діючої частини аеропорту».

У розробці проекту будівництва нового термінала взяли участь провідні вітчизняні й закордонні проектні інститути. Генеральним проектувальником аерокомплексу виступила іспанська компанія ІNECO. Генеральним субпідрядником — Державний науково-дослідний проектний інститут цивільної авіації «Украеропроект».

Технічну концепцію іспанських проектувальників втілила в ескізний проект й архітектурну ідею одеська дизайнерська студія «Бельетаж». Загальна площа нового термінала, що перевищує 29 тис. м2, дозволить збільшити поточну площу аеропорту, яка становить 8 тис. м2, у 3,5 разу. Після завершення будівництва нового термінала  місто отримає сучасний об’єкт інфраструктури, здатний обслужити п’ять млн. пасажирів.

Реконструкція — не заради реконструкції

Немає сумнівів, що новий аеропорт Одеси — це український стрибок у завтрашній день. Міжнародні експерти в галузі авіаційного транспорту вважають, що новий термінал сприятиме не лише збільшенню бюджетних відрахувань за рахунок зростання пасажиропотоку, а й залученню інвестицій, розвитку виробництва і торгівлі, ділової й туристичної активності в регіоні. Аеропорт також створює умови для виникнення транзитного пасажиропотоку.

Крім того, цей термінал дозволить залучити нових перевізників і забезпечити більшу кількість зручних рейсів і стикувань для пасажирів. Додатковим джерелом робочих місць і надходжень до міського бюджету стануть комерційні зони і система обслуговування пасажирів нового термінала, яка включатиме бари, кафе, ресторани й магазини.

Варто зазначити, що низка авіакомпаній відкрила рейси в Одесу саме під гарантії будівництва нового термінала.

З Віталієм Портянком ми перебуваємо на даху третього поверху споруджуваного комплексу. Нова будівля матиме чотири поверхи. За проектом, на першому із них плануються зони реєстрації пасажирів, обробки багажу, два багажні відділення, а також митний і прикордонний контроль пасажирів, які прилетіли. На другому поверсі розміщуватимуться зона обслуговування пасажирів та осіб, які їх супроводжують, а також службові приміщення. На третьому — галереї для переходу в телетрапи, зони вильоту та контролю на авіабезпеку, митний і прикордонний контроль. Четвертий поверх передбачено для технічних приміщень.

Новий одеський аеропорт стане ще одним летовищем в Україні зі світовими стандартами обслуговування пасажирів. Найголовніше — у ньому повністю змінено цю технологію. На реєстрації збільшено кількість стійок, усі вони оснащені автоматизованою системою, для чого було повністю замінено встаткування. Також у терміналі запланована зона для прильоту внутрішніх рейсів і видачі багажу, якої раніше в Одесі взагалі не було.

Уперше за багато років почався процес оновлення аеродромної техніки, що сприяє приведенню діяльності аеропорту до міжнародних стандартів. Його планується завершити одночасно з готовністю нового термінала. Уже придбано поливальну машину, джерела наземного живлення ПС, перонні автобуси, навантажувачі для завантаження багажу в літаки, машини для заправлення літаків водою, туалет-сервіс, електротягачі, візки.

Усе це дозволить аеропорту вже незабаром досягти рівня обслуговування, що відповідатиме вимогам провідних світових авіаперевізників. Масштабне оновлення разом з будівництвом нового термінала допоможе створити привабливі умови для роботи багатьох авіакомпаній і комфорту пасажирів, що дозволить підвищити прибутковість підприємства, збільшити платежі в бюджет. Варто зазначити, що вже зараз, після реалізованих змін, фінансовий стан підприємства суттєво покращився. Як наслідок — порівняно з 2010 роком, коли лише розпочали проект оновлення аеровокзалу, 2013-го податкові відрахування МАО  в бюджет збільшилися  на 263 відсотки (з 7,3 до 26,5 млн. грн.).

У рамках масштабного проекту реконструкції планується й будівництво нової злітно-посадкової смуги. Роботи почнуться вже восени 2014 року й триватимуть 24 місяці. Спроектована нова штучна ЗПС матиме таку саму довжину, як і попередня, — 2800 м і трохи меншу ширину — 45 м (зараз 56 м). Але при цьому несуча здатність (PSN) покриття збільшиться рівно удвічі — 64 (зараз 32). Це дозволить суттєво збільшити парк суден, які зможе приймати аеропорт, оскільки з новими можливостями можна буде здійснювати польоти без обмежень максимальної злітної маси, як це відбувається в більшості аеропортів Європи з довжинами ШЗПС у межах 2400—2900 м: наприклад, у Зальцбурзі (Австрія), Ларнаці (Кіпр), Бірмінгемі (Велика Британія), Варні (Болгарія), Спліті (Хорватія) тощо.

Варто зазначити, що нова посадкова смуга, як і весь аеродромний комплекс, після реконструкції залишиться в державній власності.

Одеса.

ІЗ ДОСЬЄ «ГОЛОСУ УКРАЇНИ»

Нині регулярні рейси в Міжнародний аеропорт «Одеса» виконують 20 авіакомпаній: 5 українських, 15 закордонних. Також з цього летовища відбуваються рейси бізнес-авіації.

ДО РЕЧІ

* Великі зали вильоту забезпечать комфортне розміщення пасажирів 12 рейсів одночасно.

* До термінала прилягатиме перон на чотири повітряні судна — два середньомагістральні і два далекомагістральні. У терміналі також будуть обладнані бізнес-зали, кімната матері та дитини, пункти громадського харчування і магазини. Комфортно почуватимуться в новій будівлі і люди з особливими потребами — для них тут передбачено все необхідне.

* Завершення будівництва термінала й уведення його в експлуатацію заплановано на ІІ квартал 2015 року.

* Нині роботи в аеропорті виконано на понад 50 відсотків. Будівництво нового термінала здійснюється в плановому режимі.

Триває монтаж унікального хвилеподібного даху аеропорту.

 

Директор Одеського аеропорту Віталій Портянко (у центрі) розповідає про перебіг будівництва.

Фото Олега ВЛАДИМИРСЬКОГО.