Днями викликала таксі відомої у Тернополі фірми. Погода була дощова, тож із водієм зайшла мова саме про неї. «Це вже не дощ, — поділився він. — Ось уночі лило так лило». Я здивувалася: невже водій працював усю ніч і знову вийшов на роботу? Як з’ясувалося, таке в цій фірмі практикується. Водії працюють добами без відпочинку. В кращому разі передрімають кілька хвилин у машині. Що ж діється в дрібніших і не таких популярних фірмах? Водій автобуса тримає його під вікнами свого дому в одному з райцентрів, уранці збирає пасажирів по селах, везе їх до Тернополя і лише там проходить медичний огляд, а машина — технічний. Добре, коли за кермом відповідальна людина, а якщо — ні?
Це ситуація з легальними перевізниками. Що тоді казати про тих, хто підпільно перевозить пасажирів? З початку року виявлено близько 200 нелегальних перевізників, приблизно третина з них займалася таксуванням. За словами першого заступника прокурора області Миколи Люшненка, часто той факт, що водій не має відповідних документів, установлюється вже після того, як автобус чи таксі потрапить в аварію. Таких випадків в області було доволі. Пасажирам, звісно, не виплачується жодних відшкодувань, адже нелегали не видають квитків, де зазначено страховий збір, вони не мають паспорта маршруту руху, ліцензійної картки, шляхового листка, не проходять медичного, а транспорт — технічного огляду.
Ще один різновид небезпечних водіїв — напівлегали. В них є ліцензії, але маршрути вони обирають самовільно, не переймаються видачею квитків. Скажімо, перевізник із Кременця, який надає послуги з перевезення пасажирів та багажу власними транспортними засобами, на які є ліцензійні картки, трудові договори з водіями не уклав. Окрім того, він працює за спрощеною системою оподаткування. Взагалі проблема прихованих трудових відносин у сфері пасажирських перевезень дуже гостра. Один із перевізників Збаразького району наймав двох водіїв, але з жодним із них не уклав трудового договору, уникаючи в такий спосіб сплати внесків до Пенсійного та інших фондів. За даним фактом Тернопільська транспортна прокуратура порушила кримінальну справу.
Популярний маршрут Тернопіль—Хмельницький, яким їдуть скуповуватися на хмельницький ринок дрібні торговці та мешканці Тернополя, практично окупували нелегальні перевізники. Вони навіть рекламують свої послуги в ЗМІ, але контролюючі органи, здебільшого, закривають на це очі. Деякі власники автомобілів начеплять «шашечки» — і вони вже таксі, хоча жодних дозвільних документів на перевезення пасажирів не мають. Люди й не підозрюють, наскільки небезпечно сідати в таке, з дозволу сказати, таксі. Територіальне управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті оштрафувало нелегальних перевізників майже на 80 тисяч гривень. В області посилюється боротьба з тіньовим бізнесом, у тому числі на транспорті. Спеціалізовані групи щодня контролюватимуть дотримання законодавства перевізниками пасажирів та вантажів усіх форм власності, а допоможе їм у цьому комп’ютерна база нелегальних перевізників, яка формується.
 
Тернопільська область.