На свій день народження викликала з дому на роботу таксі (хотіла колег домашньою випічкою почастувати). Мало того, що приїхала стара «копійка» (чесно, думала, такі вже не їздять), та ще й водій трапився екстремал — на своїй «копійці» летів, як на «Феррарі». На щастя, недалеко їхати — за 20 хвилин дісталися. Тариф був 56 грн. Даю 100 грн. (інших купюр не було) і кажу водієві, щоб решту дав не 44 грн., а 40. І раптом чую крик: «А звідки у мене 40 грн., я тільки на роботу виїхав, чи ви думаєте, що я із собою мішок розмінних грошей воджу?» Я попросила водія не кричати й пояснила, що це не мої проблеми, якщо у нього немає решти. На що водій продовжив: «Ідіть і міняйте, де хочете, інакше не відкрию багажник». Я поміняла в колег гроші, заплатила рівно за тарифом, але настрій, чесно кажучи, було зіпсовано. Поясніть, як має поводитися пасажир, якщо:

1) приїжджає машина, яка викликає сумніви у своїй безпеці (а часу чекати іншу вже немає);
2) водій порушує правила руху й не реагує на прохання їхати обережніше;
3) у водія немає решти.
Світлана ПАННОВА (надіслано електронною поштою).
Відповідає голова правління Всеукраїнської громадської організації «Українська таксомоторна асоціація» Андрій АНТОНЮК:
— Чинне українське законодавство, яке регулює таксомоторні перевезення, не передбачає жодних обмежень за віком і класом автомобілів, які використовуються для перевезень. Проте, відповідно до норм, кожен автомобіль таксі має проходити щорічний техогляд на сертифікованих станціях технічного обслуговування, автомобілі таксі, які належать перевізникам — юридичним особам, котрі використовують найману працю, повинні проходити щоденний техогляд, автомобілі, які належать самозайнятим перевізникам, повинні щокварталу проходити технічне обслуговування на сертифікованих СТО. Наймудрішим виходом із ситуації, коли на виклик приїхав явно несправний автомобіль, є відмова від поїздки.
Щодо другого запитання читачки, якщо водій порушує правила руху й не реагує на прохання їхати обережніше, то в цьому разі варто відмовитися від поїздки й повідомити про поведінку водія в органи ДАІ. На жаль, найімовірніше без підтвердження факту порушення ПДР показаннями свідків водій-порушник покарання не понесе, тому що думка пасажира, який оцінює ступінь дотримання ПДР, не може бути об’єктивною. Але саме відмова від поїздки дасть змогу не ризикувати життям і здоров’ям.
І щодо решти. Рішення з цього питання належить до компетенції органів з захисту прав споживачів. Але нормативна база передбачає, що той, хто приймає плату, зобов’язаний мати решту.
На жаль, більшість поставлених питань не можливо вирішити в момент їх виникнення без моральної і матеріальної шкоди для кожної зі сторін і, як правило, вони завжди переростають у спонтанну особисту ворожнечу, що нерідко призводить до непередбачуваних наслідків.
На думку учасників ринку таксі, такі ситуації є результатом відсутності контролю з боку держави на ринку таксі, зокрема — з боку податкових органів, інспекції з безпеки на наземному транспорті, товариства з захисту прав споживачів, що дає змогу займатися перевезеннями будь-якому автовласнику. Неабияку роль відіграє й відсутність культури споживання, коли пасажири таксі, повіривши в необґрунтовано низькі ціни або через незнання, віддають перевагу під час замовлення таксі численним нелегальним перевізникам. Домогтися компенсації моральної і матеріальної шкоди у таких перевізників неможливо.
Для мінімізації ризиків, пов’язаних з описаною вище ситуацією, варто віддавати перевагу відомим перевізникам, які підтвердили позитивний імідж. У таких компаніях є всі законні способи впливу на водія таксі (стягнення за порушення й заохочення за якісну роботу), щоб гарантувати споживачам високий рівень таксомоторних послуг.
Фотоетюд Андрія НЕСТЕРЕНКА.