та вибірковість дисциплін. Абітурієнтам полегшить гризоту вибору новий, укрупненний, перелік спеціальностей, розповідає перший заступник міністра освіти і науки України Інна Совсун (на знімку). Нині у МОН розробляють низку проектів урядових постанов, покликаних врегулювати ці питання.
«Проекти оприлюднено для обговорення, інколи лунають протилежні думки, — зізнається заступник міністра. — Чому воюють за те, щоб зберегти свою спеціальність? Ідеться про певний символічний капітал, який у нашій системі освіти, якщо фінансового і матеріального капіталу не так багато, набуває особливої ваги. Є й прагматичні міркування. Якщо в тебе є окрема галузь, ти затверджуєш вчені ради, стандарти тощо, отримуєш певні повноваження навколо «свого» сегмента академічного середовища».
МОН формує Перелік галузей знань і спеціальностей, орієнтуючись на затверджену ЮНЕСКО Міжнародну стандартну класифікацію освіти. «Чинний перелік занадто подрібнений, має понад 500 спеціальностей. На бакалаврат — майже 160. У процесі перемовин ми пропонуємо близько ста, і це не критичне скорочення», — каже Інна Совсун. Навіщо таке укрупнення? Це питання міжнародного визнання дипломів наших студентів. «Коли їдеш за кордон зі спеціальністю «двигуни в машинах АПК», ніхто тебе не розуміє. Чим відрізняється інформатика від комп’ютерних наук і як це перекласти англійською? Все одно буде «computer scіence», — пояснює вона. Крім того, це зменшує можливості для працевлаштування. Якщо немає за вузькою спеціальністю вільних робочих місць, доведеться перенавчатися.
Укрупнення спеціальностей зменшить кількість різного штибу бюрократичних процедур, які доведеться проходити вишам, — замість кількох ліцензій отримуватимуть одну. Крім того, ширші спеціальності зроблять реалістичнішим запровадження вибірковості дисциплін для студентів (у межах обіцяних законом про вищу освіту 25%) та зменшення навантаження на викладачів з 900 до 600 годин. Наприклад, є сенс об’єднати кілька спеціальностей у межах «міжнародних відносин». «У нас за чинним переліком по бакалаврах вступають на міжнародні відносини, міжнародну інформацію, міжнародні економічні відносини, міжнародний бізнес, міжнародне право, і це різні спеціальності, — каже Інна Совсун. — Якщо вступаєш на міжнародну інформацію, то вже не маєш можливості вибрати щось інше. Укрупнена спеціальність дасть змогу студенту, відповідно до власних здібностей чи досвіду роботи, обрати більше дисциплін з міжнародної інформації чи, наприклад, з міжнародних відносин. А викладачеві — об’єднати лекції, наприклад, з історії Європи XX сторіччя, для всіх студентів і не читати їх окремо на міжнародних відносинах, міжнародній інформації чи ще десь».
Для технарів таке укрупнення ще важливіше. Коли абітурієнтам 17 років, вони тільки в загальних рисах розуміють, чим відрізняється теплова енергетика від атомної або одна комп’ютерна спеціальність від іншої. Подають документи на кілька суміжних спеціальностей, і куди пройдуть за конкурсом, там і залишаються. «Це не свідомий вибір. Тепер вони матимуть можливість через 2—3 роки уточнити свій напрям підготовки за рахунок вибіркових курсів», — додає заступник міністра. Це вплине й на формування держзамовлення, адже якщо на деякі вузькі спеціальності виділяють по 5 місць, то їх не розпорошуватимуть по п’яти навчальних закладах. Тож за старого переліку деякі ВНЗ можуть просто втратити держзамовлення з відповідної спеціальності.
Днями проект постанови щодо нового Переліку галузей знань і спеціальностей розглянув профільний комітет Верховної Ради і рекомендував його доопрацювати. 

Далі буде.