Коли було прийнято базовий Закон «Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні», Запорізький автозавод уже дихав на ладан — підприємство, орієнтоване на виробництво 140 тисяч автомобілів на рік, у 1997-му спромоглося виготовити їх тільки 1000 (!). Завод лише подавав ознаки життя, нарощуючи багатомільйонні борги. Заводчани одержували в середньому 54 гривні. Від банкрутства «ЗАЗ» врятували інвестиції, одержані після створення (завдяки прийнятому закону) СП «АвтоЗАЗ-ДЕУ».
Як відомо, компанія «ДЕУ Мотор» внесла 150 мільйонів доларів у вигляді прямої грошової інвестиції, а також надала заводу кредит на суму 45 мільйонів доларів на дуже вигідних умовах.
На СП покладали великі надії. Однак воно зіткнулося з цілою низкою проблем. Насамперед —з проблемою збуту своєї продукції через низьку купівельну спроможність споживача і незахищеність авторинку України. До усіх бід погіршилося й фінансове положення корпорації «ДЕУ»...
Хоч так, хоч так, але багатотисячний колектив автозазівців не поповнив українську армію безробітних. Кабінетом Міністрів України було прийнято декілька постанов щодо забезпечення державної підтримки вітчизняного автомобілебудування, формування цивілізованого авторинку. Зусилля держави з виведення авторинку з «тіні» увінчалися успіхом. Частка автомобілебудування у валовому продукті країни з 2001-го по 2003 рік зросла з одного до чотирьох відсотків і становила 11,6 мільярда гривень.
Торік уперше за час існування СП почав працювати з прибутком і колектив запорізьких автомобілебудівників, хоча було реалізовано тільки 24 тисячі автомобілів. Проте підприємство перерахувало до бюджету майже 55 мільйонів податків, а його постачальники —близько 380 мільйонів гривень. Одержавши нового власника в особі «УкрАВТО», завод зробив новий виток у своєму розвитку. У ЗАТ «ЗАЗ» з’явилися нові партнери — «Даймлер Крайслер» і «Дженерал Моторс». Сьогодні підприємство взялося за підготовку великомасштабного виробництва нових моделей, таких як «Опель Астра» і «Ланос». У створення двох виробничих ліній з випуску цих автомобілів буде додатково інвестовано майже 300 мільйонів гривень (170 мільйонів — протягом нинішнього року). Крім того, незабаром на «ЗАЗі» виготовлятимуть і вазовські моделі — ВАЗ-21093 і ВАЗ-21099.
За словами народного депутата, голови спостережної ради ЗАТ «ЗАЗ» і почесного президента корпорації «УкрАВТО» Таріела Васадзе, після завершення модернізації підприємства на його потужностях планується щорічно виробляти до 250 тисяч автомобілів. До того ж моделі «Славута», «Таврія», «Опель Астра», «Ланос» і ВАЗ — методами великомасштабного і дрібновузлового складання. Для цього протягом майже двох років додатково створять близько двох тисяч нових робочих місць і модернізовано до п’яти тисяч. Уже наступного року на Запорізькому автозаводі мають намір випустити до 120 тисяч машин. За словами голови правління ЗАТ «ЗАЗ» Олега Папашева, при цьому свою продукцію запорізьким автомобілебудівникам поставлятимуть майже 800 українських підприємств. Нині роботу «ЗАЗу» забезпечують 664 постачальники матеріалів і комплектуючих, серед яких —537 українських. На «ЗАЗі» сьогодні працює близько 15 тисяч осіб, а на підприємствах-постачальниках —майже у шість разів більше. Якщо до них приєднати зайнятих у сфері продажу і автосервісу, то стає зрозуміло, чому «те, що вигідно «Дженерал Моторс», вигідно й Америці». Цього року підприємство виготовить майже 70 тисяч автомобілів. Тільки за дев’ять місяців із заводською маркою було реалізовано 45 000 машин. 3 жовтня на заводі подолали 50-тисячний рубіж виробництва автомобілів. За січень—серпень «ЗАЗ» вніс до бюджету 79,4 мільйона гривень податків. Тільки нарахувань на зарплату 61,2 мільйона. До кінця року загальний обсяг податкових відрахувань прогнозовано майже 83,4 мільйона. Середня заробітна плата на підприємстві удвічі вища, ніж в Україні. Завдяки державній законодавчій підтримці, Запорізькому автозаводу вдалося вибратися з фінансово-економічної кризи. Однак питання, які стосуються подальшого розвитку національної автомобільної промисловості, дотепер актуальні.
Наступного року Україна має намір вступити у Світову організацію торгівлі (СОТ), а податкові й інші пільги, надані підприємствам усього машинобудівного комплексу, сільськогосподарським товаровиробникам, не відповідають побажанням і вимогам ГАТТ/СОТ. Так, під час переговорів з Європейською комісією з приводу інтеграції України в ЄС не раз порушувалося питання про скасування пільг, які не вважаються в Європі загальноприйнятими. Зокрема, Європейська комісія наполягає на скасуванні пільг зі сплати ПДВ.
Як створити прийнятні конкурентні умови для всіх автовиробників і водночас забезпечити надійний захист вітчизняного ринку, що відповідає рекомендаціям ГАТТ/СОТ ? Про це і йшлося на засіданні Комітету Верховної Ради з питань фінансів і банківської діяльності, що відбулося в Запорожжі на базі ЗАТ «ЗАЗ». Розглядалися два законопроекти, представлені від авторських колективів народними депутатами Юрієм Кармазіним і Василем Горбалем.
— Практично у всіх цивілізованих державах (і членів ЄС теж) ставка ввізного мита на автомобілі становить від 20 до 30 відсотків його вартості, — відзначив Юрій Анатолійович. — А у нас — 2—3 відсотки... Звичайно, це вигідно багатьом, у тому числі й деяким народним депутатам, що ще недавно керували фірмами-імпортерами. А Україні? Давайте змусимо відноситися до неї з повагою — піднімемо ставки ввізного мита. І не тільки на автомобілі. Сьогодні майже 60 відсотків товарної продукції, що споживається в Україні, завозиться з-за кордону, а платять за це державі копійки...
Ми втрачаємо додаткові багатомільйонні надходження до бюджету, можливість створити тисячі і тисячі нових робочих місць. Якщо наш законопроект буде прийнято, в Україні тільки в автомобілебудуванні буде незабаром задіяно не менш як 100 тисяч осіб. Через три роки Україна може стати справді державою, що має розвинену автомобільну промисловість. Ми очікуємо, що тільки за перший рік чинності нового закону економічний ефект становитиме не менш як півмільярда гривень. Нам потрібно тільки нахилитися і підняти гроші, що вивозять з України.
На засіданні Комітету з питань фінансів і банківської діяльності особливо гарячих дискусій не спостерігалося. Щоправда, спочатку йшлося про підвищення митних ставок на імпорт легкових автомобілів до 30 відсотків, але потім, як заявив Юрій Кармазін, автори законопроектів зійшлися на 15 відсотках.
На думку народного депутата Таріела Васадзе, проект закону «Про розвиток автомобільної промисловості України» №3677, внесений групою народних депутатів на розгляд Верховної Ради ще 27.06.2003 р., спрямований на рішення тих самих задач, що й указ Президента «Про скасування постанови Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2003 року №1473». Положення цього законопроекту цілком відповідають нормам ГАТТ/СОТ. Він передбачає призупинення чинності Закону «Про стимулювання автомобілебудування в Україні», тобто скасовує пільги для підприємств автомобілебудівної галузі і вводить мінімально прийнятне мито, що створить позитивний інвестиційний клімат і дасть можливість належним чином наповнити бюджет, захистити ринок, зберегти наявні і створити нові робочі місця, а також сприяти подальшому розвитку автомобільного виробництва країни в цілому. При цьому підприємства «ЗАЗ» і «ЛАЗ», які нині працюють у полі чинного законодавства, що одержали запропоновані законом інвестиції і знаходяться в процесі виконання затверджених інвестиційних програм, продовжать виконання взятих на себе зобов’язань, зберігаючи за собою право працювати на попередніх умовах до закінчення терміну його дії (тобто до 1 січня 2008 р.).
— У міжнародній практиці прийнято, що в рамках підтримки вітчизняного виробника уряди держав виділяють для розвитку автомобільної промисловості цільові гранти, — зазначив Т. Васадзе. — Це широко практикує і ЄС. Ми розуміємо, що економічна ситуація в країні не надає можливості нашому уряду використовувати метод цільового фінансування. Отже... Ми упевнені, що в Україні буде створено рівні конкурентні умови для вітчизняних і іноземних виробників, тобто буде створено належний захисний бар’єр на перехідний період.
Про привабливість використання перехідного періоду під час вступу України в СОТ, якого, до речі, домоглася Росія, говорили багато виступаючих. Це дасть можливість: зберегти пільги і преференції для товаровиробників на території України; захистити її ринок шляхом установлення підвищених ставок увізного мита на окремі види товарів; створити сприятливіші економічні умови розвитку підприємств, у тому числі й на фінансовому ринку; підвищити інвестиційну привабливість України в цілому і її підприємств зокрема.
Обговоривши обидва законопроекти, депутати прийняли рішення об’єднати їх в один, погодивши свої розбіжності. Новий законопроект уже подано на розгляд Верховної Ради замість раніше запропонованих. На «ЗАЗі», що працює винятково в законодавчому полі України, переконані, що парламент не допустить розвалу вітчизняного автомобілебудування. Чи не розчарують їх народні обранці, покаже вже прийняття нового законопроекту в першому читанні.
Запоріжжя.