На перший погляд, оборонний бюджет України на 2004 рік порівняно з нинішнім роком помітно виріс — майже на мільярд гривень. У ході бюджетного процесу на інші галузі та відомства нерідко навіть пропонують відрізати від «силовиків» значний «шматок». Однак, як вважають у парламентському Комітеті з питань національної безпеки та оборони, про фактичне збільшення фінансування потреб оборони у проекті держбюджету-2004 говорити немає підстав.

На своєму засіданні комітет висловив стурбованість тим, що в проекті основного фінансового документа держави не повною мірою враховано те тяжке становище, в якому опинилися нині українські Збройні Сили та інші військові формування держави. Ігноровано вимоги указу Президента України, виданого на основі рішення Ради національної безпеки та оборони. Проект держбюджету-2004 передбачає збільшити видатки на оборону на 913,8 млн. грн. Однак що входить у цю суму? Виплата компенсацій військовим за те, що з наступного року їх обкладатимуть податком на доходи фізичних осіб (519 млн. грн). До речі, за інформацією Міноборони, такі асигнування сповна не компенсують втрати у зарплаті військовослужбовцям. 97 млн. грн. буде спрямовано на витрати, пов’язані з перебуванням українського миротворчого контингенту в Іраку. Ще 213 млн. грн. передбачено на створення літака Ан-70. «А фактично витрати на заходи з реформування Збройних Сил порівняно з нинішнім роком зменшено на 15 відсотків, видатки на нове озброєння та військову техніку зменшено на 47 відсотків», — зазначив голова Комітету ВР з питань нацбезпеки та оборони Георгій Крючков.

У своїх пропозиціях до проекту держбюджету-2004 комітет пропонує врахувати пропозиції Міністерства оборони України, Головного управління розвідки Міноборони, Служби безпеки, Національного космічного агентства України, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони та Ради національної безпеки та оборони і передбачити фінансування на їх потреби на рівні, визначеному указом Президента. Депутати також підтримали пропозиції Міноборони щодо виділення цільових трансфертів з держбюджету місцевим бюджетам для прийняття до сфери управління місцевих держадміністрацій житлового фонду Міноборони, запропонували уряду визначити механізм погашення кредиторської заборгованості Міноборони та інших військових формувань та правоохоронних органів за отримане військове майно, продукцію, виконані роботи та надані послуги, що склалася станом на 1 січня 2004 року внаслідок недофінансування за загальним фондом за попередні роки.

У сфері соціального захисту військовослужбовців депутати відзначили намір уряду виправити несправедливість у пенсійному забезпеченні військовослужбовців залежно від часу звільнення їх у запас. Адже пенсія у полковника, який пішов на заслужений відпочинок до 1992 року, нині значно менша, ніж у прапорщика, який нещодавно звільнився в запас. В інформації, розданій народним депутатам, уряд пообіцяв усунути протягом 2003—2004 років цю несправедливість. Невеличке підвищення пенсії обіцяють уже цього року, а на наступний рік на ці цілі, за словами Г. Крючкова, виділяється трохи більш як 200 млн. грн. Хоча для того, щоб усунути несправедливість у нарахуванні пенсій військовослужбовцям, за підрахунками профільного комітету, потрібно 1 мільярд 300 мільйонів гривень.

Депутати також категорично виступають проти позбавлення військових тих соціальних гарантій, які закріплені чинними законами, та проти заміни пільг адресною допомогою. Однак Прем’єр-міністр України Віктор Янукович на засіданні уряду заявив, що сьогодні уряд іще не готовий перейти на адресну допомогу. Тож є сподівання, що соціальні гарантії військовослужбовцям буде збережено.