Головним елементом системи місцевого самоврядування є територіальна громада, яка безпосередньо здійснює свої функції за допомогою дій прямої демократії. На жаль, і у вітчизняній науці, і на практиці в Україні не вироблено поняття «територіальна громада» чи «місцева громада».

Ці проблеми обговорювали на засіданні «круглого стола» «Політико-правові та соціальні основи формування місцевих громад», організованого постійною комісією Київради з питань самоврядування та інформаційної політики, Інститутом філософії НАН України та громадським об’єднанням «Інститут прямої демократії» за участю Київського прес-клубу.

Учасники наголошували, що в чинному законодавстві повноваження місцевого самоврядування визначаються, як і за радянських часів, через компетенцію відповідних органів місцевого самоврядування. Це не сприяє розвиткові демократії. Більшість місцевих громад не визначена територіально та демографічно, позбавлена фінансової основи для побутого облаштування та соціального захисту населення та існує, як правило, на папері. Ще гірше, коли і в теорії, і на практиці інститути самоврядування ототожнюють з місцевими органами влади та їх посадовими особами. Внаслідок цього широкі самоврядні повноваження, які декларуються Конституцією, потрапляють до рук місцевої бюрократії та використовуються заради корпоративних цілей.

На засіданні детально обговорили й такі категорії, як територіальна громада і реформування політичної системи, відносини з владою, партіями та громадськими рухами, бізнесом. Було окреслено правове поле дії територіальних громад, розглянуто інші актуальні питання. Підбиваючи підсумки, голова постійної комісії Київради з питань самоврядування та інформації Олександр Петік закликав профільний комітет Верховної Ради завершити роботу над новою редакцією закону про самоврядування в Україні, яка триває неприпустимо довго, і внести його на розгляд парламенту.